• Silverkatten06

Vad packa till matsäck för utflykt med skolan?

Min son ska på utflykt med skolan och ska ha med sig matsäck (lunch).

Första gången och jag är osäker på vad jag ska skicka med honom. Vill att han ska få en bra lunch, men kanske även lyxa till det med nåt lite extra gott, att åka på utflykt är ju lite speciellt Glad

Sen ska det vara nåt han kan äta kallt (kanske en pastasallad?) och det krymper ju alternativen och inte blir det lättare med tanke på att jag är urdålig på att laga mat   Flört

Vad brukar ni packa för matsäck till era barn?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Vad packa till matsäck för utflykt med skolan?
  • CallGirl

Sist skickade vi med en räksmörgås. Annars brukar vi göra pastasallad eller LCHF-pannkakor.

• Tess 138

Jag hade alltid med pannkakor. Har alltid varit en favorit för mig så det var ganska självklart att packa med det, även om dom var kalla! :)

Kanske inte den "bästa" lunchen, om du ville ha BRA mat. Men det var iallafall vad jag brukade ha.  

• Emmut

Pastasallad t.ex med kyckling är jättebra ta-med-mat och går variera massor beroende på vad han gillar :) annars nån god baguette kanske?

• MajaMaria79

Det skiftar lite. Framför allt ska det ju vara något som han gillar, eftersom barnen ofta är extra aktiva på utflyktsdagar. 

Jag brukar skifta mellan,
    pastasallad gärna med fetaost och något kött som barnet gillar, så att det blir lite matigt.
    Pannkaksrullar  - en klassiker, fyll med sylt och rulla ihop. Packa gärna ner några våtservetter också att ha efteråt. 
    Mackor - lite matigare mackor med sallad och grönsaker i. Salami/brie går hem hos mina barn. 
    Köttbullar och makaroner, det gillar stora tjejen att äta kallt. 
    Yoghurt eller risifrutti funkar också utmärkt.
    Piroger, om man känner sig pysslig kan man göra en god köttfärs, en ljus bröddeg som man kavlar ut tunt och lägger köttfärsen på och river ost över. In i ugnen tills brödet låter ihåligt när man knackar på det. 

Sedan ordentligt med dricka. Saft i PET-flaska eller små sugrörsdrickor. Ska de vara ute kan det passa med varm dricka, choklad eller blåbärssoppa kanske?
    En eller ett par frukter som är lätta att äta. 
    Får de ha med något gott brukar jag skicka med en kanelbulle. 

Lite servetter och glöm inte de bestick som behövs. 

Hoppas att han får en riktigt härlig utflykt!

• seandra82

pannkaka (finns o köpa färdig  om man inte orkar o ställa sig o göra) 
    göra macka o risifrutti o saft eller anat
    pastasallad  

• hammarhajen

Pasta med kalla köttbullar är jättepoppis bland barnen jag jobbar med Gurkstavar till kanske, eller morötter eller småtomater i en burk.

Pannkaka är en annan vanlig och klart populär variant.

Pastasallad med annat än köttbullar.   

• Silverkatten06

Tack för alla tips!

Jag suger åt mig och spar till framtiden

Fortsätt gärna att tipsa!

• strojes

Dotterns favorit som lunchmatsäck: Pastasallad med salami, majs, fetaost, paprika, gurka, rivna morötter.

Köttbullar och makaroner har också varit matsäck många gånger när ungarna ska på utflykt.

Jag brukar också skicka med någon frukt i matsäcken att antingen äta efter lunchen eller som ett mellanmål under färden till eller från utflyktsmålet.

Vatten brukar jag skicka med som måltidsdryck. En "vattenflaska" med drickpip som man drar upp för att kunna dricka är att föredra framför en flaska med skruvkork som lätt försvinner.

Om varm dryck ska med en kall dag kan det funka i en vanlig "vattenflaska" om man stoppar flaskan i en raggsocka. Om man inte har någon termos i lagom storlek.

• Aaglars

Köttbullemackor

Pannkaksrullar

Tilltugg:
    Morots- och gurkstavar, plommontomater

• beccagranen

Vi hade alltid baguette med, fylld efter önskemål, dricka och frukt. Smidigt att slippa lådor, bestick etc. Vanligast brukar väl vara mackor, yoghurt, risifrutti, bullar, fests etc.

• erfarenmedstorte

Hej, ett akternativt som alltid är toppen är att göra en wrap med tortillabröd, tacostekt kyckling, hummus, vitlökssås och valfria grönsaker! Enklast om man viker ihop den som en burrito med alla kanter invikta! gott & enkelt!! Hummusen funkar även bra som ett "lim" vilket håller ihop wrapen hela dagen!

hoppas jag var till hjälp dock några månader sen ;)

• Tinnys

Pannkakor o sylt brukar det bli här. Morot o gurkstavar, en frukt o en festis på petflaska. Om de får ha med sig något extra ( vilket absolut inte är alla skolor som tillåter det) en kanelbulle eller ett paket bragokex.

Svar på tråden Vad packa till matsäck för utflykt med skolan?