Kan jag ha PCO(-S)?
Jag vet att ingen kan sitta och hobbydiagnostisera mig här och att jag behöver gå till gynekolog för att få reda på om jag har PCO(-S?) eller inte. Men jag är rädd att inte bli tagen på allvar.
Det är så att jag har haft finnar ända sedan puberteten. Har nästan alltid haft åtminstone en finne i ansiktet och det hade jag tills jag precis hade fyllt 23 och blev gravid. Därefter försvann finnarna men nu är de tillbaka, så antagligen var det graviditetshormonerna som gjorde min hy finare. Jag har alltid haft massa pinsam hårväxt på kroppen. Jag skojar inte när jag säger att jag har haft en riktig raggarsträng med svarta hårstrån, könshår som växer en bit ned till låren, hår på hakan, fjun på överläppen osv. Jag är 25 år men måste vaxa hakan och överläppen, har tagit bort håret på magen och bikinilinjen med laser och har några behandlingar kvar. Dyrt är det men har skämts för mycket för att försöka få pengar via landstinget.
När jag var 15 började jag tappa massa hår och gick till läkaren och tog blodprover och fick då veta att jag led av järnbrist. Ända sedan dess har jag tappat hår, bortsett från när jag var gravid, trots att allt ser bra ut både med sköldkörteln och järnbristen. Kan det vara ett symtom på PCO? Det står "manligt håravfall" när man läser om det, betyder det att man får flint och högre hårfäste? Mitt håravfall har varit diffust, så i så fall är den ju inte av manlig typ och kan givetvis vara orsakat av något annat som t ex stress.
Men, nu till den stora frågan, kan jag ha PCO trots att jag både har regelbunden mens och är underviktig? Är 163 cm, väger 46 kg men då sitter en del på magen ändå. När jag var tonåring var jag inte underviktig, hade snarare ett BMI ca 23. Min mens har alltid varit regelbunden, men nu efter graviditeten så kan den komma allt ifrån på dag 21 till 31. Det här kan självklart också ha andra förklaringar som t ex stress.
Jag har misstänkt det här så länge men har alltid förklarat bort det för mig själv att det säkert bara är dåliga gener som har gett mig min mindre fina hy och hårväxten (min syster har också det). Vi är svenskar men har lite mörkare anlag, t ex bruna ögon.
Tror ni att jag kan ha PCO ändå? Någon som vet någon bra läkare att gå till i Stockholm som inte skrattar åt mig för att jag kommer och är underviktig och vill veta om jag lider av PCO? ELler ska jag ljuga och säga att jag har helt oregelbunden mens och vill veta varför ?