• Dagdrömmaren

Hur ska jag äta för att hålla mig mätt??

Hej allesammans!

Jag har ett någorlunda jobbigt problem som involverar mat. Jag måste i princip äta varannan eller var tredje timme, annars övergår hungern till illamående. Det är så med i princip all mat, förutom mat som innehåller mycket fett,  t.ex. onyttig mat, men sådan mat vill man ju inte äta varje dag? (än mindre hela tiden)

Jag är alldeles för lat för att stå o fixa mat var tredje timme, jag vill nog inte heller äta en hel måltid var tredje timme. En frukt håller mig mätt i kanske 10 minuter sen är hungern tillbaka i all kraft. Mackor är jag trött på. Risifrutti håller mig mätt i kanske 30 minuter sen är hungern tillbaka.

Varför är det så här? Någon annan som har det lika dant? 

Jättejobbigt. 

• Svar på tråden Hur ska jag äta för att hålla mig mätt??
  • Dagdrömmaren

Antar att jag får ta upp det med en dietist istället o.O

• Emmut

Äter du tillräckliga portioner? Vad innehåller dem rent näringsmässigt? Har du en aktiv livsstil?

• OupaOupa

Jag är verkligen ingen som brukar pracka på andra LCHF men din TS säger mig att du står dig bättre på fetare alternativ. Du behöver inte gå in för hela tänket utan kika lite på LCHF-mellanmål och kanske skära ner på kolhydraterna. LCHF är ganska ren mat som man står sig länge på.

Innan jag började med detta så åt jag 5-6 måltider och numera 3 måltider (samma portionsstorlekar minus kolhydraterna som ersatts med sallad).

Testa och se hur din kropp reagerar, det är väldigt individuellt.

• Scream2

Har du magkatarr?

Annars så skulle jag skippa socker och kolhydrater och äta mer protein. En burk med makrill i tomatsås istället för en frukt.
    När du äter dina huvudmål så skippa bröd och pasta och sånt där som bara är bukfylla och ät mer protein och mer fett. Fett är inte onyttigt, så länge du inte kombinerar det med kolhydrater!
    Men en kur med Omeprazol kanske inte skulle skada?   

• Dagdrömmaren
    Emmut skrev 2013-02-17 17:16:01 följande:
    Äter du tillräckliga portioner? Vad innehåller dem rent näringsmässigt? Har du en aktiv livsstil?
    Jag tror jag kanske äter lite för lite kött. Jag är heller inte bra på att tillaga kött så funderar på om det kanske finns några bra proteintillskott? Möjligen att jag har för mycket kolhydrater också, mackor och makaroner är inte heller det godaste x)
    Jag är väldigt stillasittande, så jag förstår inte varför min kropp vill ha så mycket mat.
    MikaelaDuumboO skrev 2013-02-17 17:18:00 följande:
    Keso! Man kan göra så mycket med det och man håller sig verkligen mätt!
    Jag brukar ta keso på mackan ;) Har dock slut på det nu
    OupaOupa skrev 2013-02-17 17:22:33 följande:
    Jag är verkligen ingen som brukar pracka på andra LCHF men din TS säger mig att du står dig bättre på fetare alternativ. Du behöver inte gå in för hela tänket utan kika lite på LCHF-mellanmål och kanske skära ner på kolhydraterna. LCHF är ganska ren mat som man står sig länge på.

Innan jag började med detta så åt jag 5-6 måltider och numera 3 måltider (samma portionsstorlekar minus kolhydraterna som ersatts med sallad).

Testa och se hur din kropp reagerar, det är väldigt individuellt.
    Jag har faktiskt övervägt LCHF eftersom jag brukar svullna upp efter jag har ätit kolhydrater, har dock inte gått längre än just bara tänka på det. Kan mycket väl prova ;)
    Scream2 skrev 2013-02-17 17:29:35 följande:
    Har du magkatarr?

Annars så skulle jag skippa socker och kolhydrater och äta mer protein. En burk med makrill i tomatsås istället för en frukt.
    När du äter dina huvudmål så skippa bröd och pasta och sånt där som bara är bukfylla och ät mer protein och mer fett. Fett är inte onyttigt, så länge du inte kombinerar det med kolhydrater!
    Men en kur med Omeprazol kanske inte skulle skada?   
    Jag har inte magkatarr. 
    Det verkar som om fler tycker att jag ska ta ner på kolhydraterna o satsa på proteinrik kost, så kan ju mycket väl prova o se ifall det blir bättre ;)
    Omeprazol låter bekant, finns det på apoteket? Kan kolla upp vad det är för något.

Tack för era svar!

• Scream2
    Dagdrömmaren skrev 2013-02-17 17:44:30 följande:
    Jag tror jag kanske äter lite för lite kött. Jag är heller inte bra på att tillaga kött så funderar på om det kanske finns några bra proteintillskott? Möjligen att jag har för mycket kolhydrater också, mackor och makaroner är inte heller det godaste x)
    Jag är väldigt stillasittande, så jag förstår inte varför min kropp vill ha så mycket mat.

Jag brukar ta keso på mackan ;) Har dock slut på det nu

Jag har faktiskt övervägt LCHF eftersom jag brukar svullna upp efter jag har ätit kolhydrater, har dock inte gått längre än just bara tänka på det. Kan mycket väl prova ;)

Jag har inte magkatarr. 
    Det verkar som om fler tycker att jag ska ta ner på kolhydraterna o satsa på proteinrik kost, så kan ju mycket väl prova o se ifall det blir bättre ;)
    Omeprazol låter bekant, finns det på apoteket? Kan kolla upp vad det är för något.

Tack för era svar!

Omeprazol är mot magkatarr! Är du säker på att du inte har det? Man behöver inte ha halsbränna och sura uppstötningar utan just hunger fast man äter ofta kan vara ett symptom.
  • Dagdrömmaren
    Scream2 skrev 2013-02-17 18:21:51 följande:
    Omeprazol är mot magkatarr! Är du säker på att du inte har det? Man behöver inte ha halsbränna och sura uppstötningar utan just hunger fast man äter ofta kan vara ett symptom.
    Min far har magkatarr, men jag vet inte om jag har det. Har inte ont, inga uppstötningar och inte halsbränna. Kan fråga de på apoteket ifall jag borde prova medicinen.
  • Isabell012

Hej!Glad

Själv håller jag mig mycket mätt och belåten på LCHF, du slipper framför all ett ständigt pendlande i blodsocker samt insulinpåslag. Varför inte prova strikt lchf fyra veckor! 

Har du problem med vikten också? 

• Dagdrömmaren
    Isabell012 skrev 2013-02-18 15:54:53 följande:
    Hej!Glad

Själv håller jag mig mycket mätt och belåten på LCHF, du slipper framför all ett ständigt pendlande i blodsocker samt insulinpåslag. Varför inte prova strikt lchf fyra veckor! 

Har du problem med vikten också? 
    Jag vet inte om jag kan hålla mig till en strikt LCHF diet, men jag kan ju ta bort de stora kolhydratskomponenterna i maten ;)
    Jag har faktiskt vart underviktig tills nu, gick upp till normal vikt efter en stressig period. 
  • Stugmamman

Jag hade samma problem förut. För mycket kolhydrater som får blodsockret att först skjuta i höjden och sedan rasa. Åt LCHF i ett par år tills blodsocker och insulin lugnat ner sig och sedan förde jag in långsamma kolhydrater i kosten. 

Mätt och glad! 

• tilj75

Jag håller med de ovan som pratar om LCHF. Många mår väldigt bra av att lägga om kosten till LCHF. Läs på och kolla om det kan vara något för dig.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Dagdrömmaren

Antar att jag får prova med LCHF, låter inte så svårt när jag läser om det, enda som jag verkligen kommer sakna är chips och couscous x) och juice! Det är juice som har räddat mig vid blodtrycksfall och blodsockerfall. Men dessa kanske slutar inträffa om jag byter till LCHF, får man hoppas iaf.

• Isbit

Ät varje 3-3,5 timme för att hålla blodsocker på en jämnare nivå

Svar på tråden Hur ska jag äta för att hålla mig mätt??