• Anonym

Hota med TR

Har ett barn som blir 11 år i år.
    Det tog slut med  pappan redan under graviditeten, han hade börjat missbruka heroin. Pappan flyttade till Malmö, 60 mil bort, och där fortsatte åratal av missbruk av både droger och alkohol.
    Har haft ensam vårdnad redan från början, och under dessa snart 11 år har kontakten med pappan varit mycket sporadisk.  Det har ibland gått 3-4 år utan kontakt.  Ibland har jag åkt ner med barnet för att h*n ska få träffa sin pappa, då har pappan lovat att han blivit drogfri, men så har inte varit fallet har det visat sig när vi väl kommit ner.

Nu har pappan börjat höra av sig och vill att barnet åker ner till honom och bor där en vecka.
    Jag har sagt nej, barnet känner knappt sin pappa, de senaste fyra åren har de träffats vid två tillfällen!
    Dessutom litar jag inte en sekund på honom.
    Han ringer och sms:ar 20-30 gånger/dag och kallar mig alla möjliga saker.  Han har sina rättigheter säger han, och ska stämma mig och kräva gemensam vårdnad.

Känner för att byta nummer, orkar inte med allt tjafs. 
    Jag har aldrig talat illa om pappan till barnet, men barnet har inget intresse av sin pappa, vilket inte är konstigt, då pappan aldrig varit delaktig. 

• Svar på tråden Hota med TR
  • MikuAndSaraLi

Kontakta kommunen och begär ett ombud för barnet, om han nu skulle göra verklighet av sina hot.

Han har Inga rättigheter.

Det är barnet som har det och barnet har inget intresse för umgänge.

Byt telefonnummer och säg upp kontakten helt.

Det gynnar inte ditt barn att tvingas träffa den mannen, ens en gång vartannat år.

• Litet My

SPARA alla sms, speciellt om det är hot i dem, OM det skulle gå till TR så kan de bevisa mycket och tom vara avgörande att det inte blir ord mot ord, min sons pappa förlorande i TR just pga SMS konversationen var så tydlig (då handlade det om hot mm)

Gissar också att man kommer att lyssna på ditt barn eftersom han/hon är såpass gammal.  

• Anonym

Det han hotar med är att stämma mig, alltså inget våld eller så.
    Han skriver i sms:en att jag är en självisk egoist, idiot, psykstörd osv.  
    Kanske inte så farligt egentligen, men det finns ingen anledning för honom att hålla på så!
    Jag har aldrig försökt hindra kontakten mellan barnet och dess pappa, uppmuntrar barnet att ringa, trots att barnet mkt sällan tar eget iniviativ till att ringa pappa. Däremot har jag varit restriktiv med att de ska träffas.  Detta pga hans tidigare kraftiga missbruksproblem, hans totala frånvaro i perioder, och till viss del också avståndet. 
    Jag känner ingen vi kan övernatta hos i Malmö, och att övernatt hos pappan känns inte som ett vettigt alternativ.

I somras hälsade vi på en kusin till mig som har sommarställe i Skåne.  Besöket var över en helg bara.
    Barnet hade frågat efter sin pappa, så vi tog bilen till Malmö för att träffa honom.  Pappan var inte påverkad, men det blev obehagligt när han ville att barnet skulle stanna hos honom.  Kände en stark olustkänsla under hela besöket, det var då ca 4 år sen barnet träffat sin pappa senast, och barnet verkade förvirrad och lite illa till mods. 
    Vi stannade bara ett par timmar, och träffades på en neutral plats.   Men detta möte verkar ha triggat i gång en del hos pappan, han blev arg och upprörd när jag inte ville låta barnet stanna kvar hos honom till nästa dag.  

Jag tror inte jag vågar byta nummer, är lite orolig för att det skulle kunna tas som umgängessabotage eller liknande. 

• Anonym

Har fått flera sms av pappan idag, och nu fick jag precis ett där det stod att han kontaktat en advokat, och påstår att han har lika stor rätt som jag till barnet.  Att han bestämmer precis lika mycket som jag, och att han från och med nu ska bestämma lika mycket som jag om skola osv.
    Sitter här och skakar nu.   

• MikuAndSaraLi

Ring kommunen och begär ett ombud, såvida du själv inte har råd att anlita en egen advokat.

Nej, han HAR inga rättigheter.

Ingen förälder har RÄTT till sitt barn.

Det är BARNET som har alla rättigheter och punkt slut.

Du behöver inte oroa dig, han har antagligen inte kontaktat någon alls.

Men skaffa ett ombud ändå och se till att barnet får gå hos någon som kan bedöma om h*n vill ha sin pappa.

Nu är h*n ju 11 år och såpass stor att h*n kan tala för sig själv om det skulle bli rättsak av det, vilket jag tvivlar på.

• Anonym
    MikuAndSaraLi skrev 2013-02-17 15:25:36 följande:
    Ring kommunen och begär ett ombud, såvida du själv inte har råd att anlita en egen advokat.
    Nej, han HAR inga rättigheter.
    Ingen förälder har RÄTT till sitt barn.
    Det är BARNET som har alla rättigheter och punkt slut.
    Du behöver inte oroa dig, han har antagligen inte kontaktat någon alls.
    Men skaffa ett ombud ändå och se till att barnet får gå hos någon som kan bedöma om h*n vill ha sin pappa.
    Nu är h*n ju 11 år och såpass stor att h*n kan tala för sig själv om det skulle bli rättsak av det, vilket jag tvivlar på.
    Nej, jag tror inte heller på att han verkligen har kontaktat en advokat.
    Han påstår att advokaten säger en massa saker som knappast stämmer, så det är nog mer så att han tror att han ger mer tyngd åt orden om han hävdar att de kommer från en advokat istället för honom själv...

Jag har absolut inte råd med någon advokat, så ska kolla upp det där med ombud som du skrev.
    Jag hoppas det bara är tomma hot det där med tingsrätten och att han ska begära vårdnaden osv.
    Inte för att jag tror på något sätt att han kommer få del i vårdnaden, men ändå..

• Anonym

Hjälp, nu sitter han här och skriver att jag ska ta barnet till honom över en helg inom en månad, att barnet ska övernatta hos honom två nätter.   Om jag inte går med på det kommer han anmäla mig för umgängessabotage och begära vårdnaden!

Han kan väl inte begära att barnet ska sova hos honom, när de knappt känner varandra?

• MikuAndSaraLi

Säg till honom att för BARNETS bästa, säger du nej.

Säg att barnet inte vill och att h*n lagligen är såpass gammal att h*n har rätt att välja själv.

• pegga

Det är naturligt att känna sig orolig och börja spekulera kring alla möjliga tänkbara olyckor som kan inträffa, men försök ha is i magen, för inget av detta har faktiskt inträffat än, och kommer heller inte att göra det om det blir en domstol som får att pröva saken.

Med andra ord, låt du honom stämma dig om han känner för det, i det fallet ska du självklart begära att umgänget sker med en kontaktperson, att det finns rena drogtester, att det inledningsvis endast blir frågan om kortare dagsumgängen i barnets hemstad etc. 

Med tanke på barnets ålder kommer domstolen även att göra en bedömning av barnets vilja, och vilken vikt det ska ha.

Ser du dessutom till att förhala processen på ett skickligt sätt kommer barnet att hinna fylla tolv år, och då är det nästan omöjligt för pappan att få verkställighet på en umgängesdom, om inte barnet själv vill det, eller särskilda skäl talar för det.

Med andra ord, ta det lugnt och behåll en sansad och realistisk inställning och var positiv till umgänge i rimliga former 

• Anonym

Tack för svar!

Efter flera sms från pappan om vilken egoistisk, psyksjuk idiot jag var, och att jag borde hållas inlåst, mejlade jag honom i måndags att kontakten mellan barn och pappa, får ske på barnets villkor, och på barnets hemort, inledningsvis.  Begränsat med några timmar i taget, eftersom det är barnets vilja, 
    Därefter  har han inte hört av sig alls.  Inte ett enda sms, mejl eller telefonsamtal.
    Märkligt!

• vetvadjagvill

TS - ge dig inte  in i en strid med någon som oavbrutet kontaktar dig och trakasserar dig.

Tingsrätten är inget "hot", det är hans fulla rättighet.
    Låt han gå dit... är han som du beskriver det så gör han bort sig fullständigt. 

Byt telefonnummer. 

Det enda du har att säga till  honom  nästa gång han hör av sig är att du inväntar att få  höra av från hans ombud.
    Sedan svara inte flera gånger.
    När du hör av från ombudet så skaffar du ett eget ombud.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-02-22 09:10:23 följande:
    TS - ge dig inte  in i en strid med någon som oavbrutet kontaktar dig och trakasserar dig.

Tingsrätten är inget "hot", det är hans fulla rättighet.
    Låt han gå dit... är han som du beskriver det så gör han bort sig fullständigt. 

Byt telefonnummer. 

Det enda du har att säga till  honom  nästa gång han hör av sig är att du inväntar att få  höra av från hans ombud.
    Sedan svara inte flera gånger.
    När du hör av från ombudet så skaffar du ett eget ombud.

Jag vet att det är hans rättighet att gå till TR, men han hotar med det.  Gör inte jag så eller så, då går han till tingsrätten!

Jag har sagt till honom att jag kommer byta nummer, men då säger han att jag försöker förhindra kontakten mellan honom och barnet.   Detta trots att barnet har en egen mobil, som han kan ringa på. 
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-02-24 10:32:43 följande:
    Jag vet att det är hans rättighet att gå till TR, men han hotar med det.  Gör inte jag så eller så, då går han till tingsrätten!

Jag har sagt till honom att jag kommer byta nummer, men då säger han att jag försöker förhindra kontakten mellan honom och barnet.   Detta trots att barnet har en egen mobil, som han kan ringa på. 
    Ja det är det jag menar...   se det inte som ett hot -  låt han gå dit.
    Annars så kan du gå dit.  

Han "tror" han hotar med det för han märker att det biter på dig förmodligen.

För att du ser det som hot.

Sluta göra si eller så.
    Och sluta svara.        

Vad tror du kan kommer med att vända sig till TR?

om du tror att det hjälper dig så tycker jag att du ska vända dig till ett ombud för att reda ut umgänget.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-02-24 11:13:51 följande:
    Ja det är det jag menar...   se det inte som ett hot -  låt han gå dit.
    Annars så kan du gå dit.  

Han "tror" han hotar med det för han märker att det biter på dig förmodligen.

För att du ser det som hot.

Sluta göra si eller så.
    Och sluta svara.        

Vad tror du kan kommer med att vända sig till TR?

om du tror att det hjälper dig så tycker jag att du ska vända dig till ett ombud för att reda ut umgänget.
    Det biter inte på mig, då jag aldrig kommenterat hans hot om tingsrätten.   Men han tror väl att det låter skrämmande med advokat och tingsrätt.

Jag vet inte vad som händer om han stämmer mig, kanske det blir en dom på att sonen måste åka dit en gång i månaden?  

Svar på tråden Hota med TR