• myspysen

Otrivin comp :(

Jag tog otrivin comp för första gången nyss, pga av att jag var totalt igentäppt av förkylning. Och nu läste jag att man inte får ta det när man ammar. Vad kan hända nu? Jätteorolig :(

• Svar på tråden Otrivin comp :(
  • Dr Mupp
    Xylometazolin 
    Rekommendation 
    Risk för påverkan på barnet anses låg vid terapeutiska doser, men kliniska data saknas.
    Bakgrund 
    Dokumentation om övergång till bröstmjölk saknas.

Källa: Janusinfo.

Dvs vid vanlig användning är det med största sannolikhet helt ofarligt, men det finns helt enkelt ingen forskning på det (det är lite oetiskt att forska på det också). Oroa dig inte.

Jag har själv förövrigt gjort samma misstag. Läste på mer och valde att fortsätta att använda nässprayen.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • lightfish

Det är ingen fara, i och med att den verkar lokalt (i näsan) så är det väldigt små mängder som tar sig vidare.

• cosinus

Har också ammat med den då jag också sprayade först och kollade sen.

Hände absolut ingenting och som Dr Mupp säger så är det förmodligen bara oforskat på området.

• Pudel

Tog också precis Otrivin comp fast jag ammar. Borde jag pumpa ut innan jag ammar nästa gång?

Undrar vad det kan bli för skador om bebisen får i sig det via bröstmjölken.  

• myspysen

Jag ammade på som vanligt. Hände ingenting. Använde nässprayen endast en gång. Så du kan nog vara helt lugn :)

• Pudel

Jag använde den också bara en gång, pumpade ur för att vara säker. 

• mikroE

Oj, herregud, finns det folk som pumpar ur för NÄSSPRAY??? Jag hade aldrig tvekat att amma efter nässpray, det känns verkligen som overkill att ställa sig och slabba med en pump när det mest troligt är helt ofarligt.

Svar på tråden Otrivin comp :(