• Anonym (Ledsen)

Pappa är homofob, jag är bi.

Hej! 

Jag har en fråga till främst er som har barn som är homo/bi/trans.

Jag har alltid vetat att jag är bisexuell, ända sen jag var liten. Har dock under hela min uppväxt fått höra att det är fel och onormalt. Mina föräldrar är väl vad man kallar homofober, främst min pappa. Delar av släkten också. Det uttrycker sig genom kommentarer och glåpord.

När jag var 18 (två år sen) så kom jag ut till mina föräldrar. Aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Men dom sa att dom älskade mig precis som jag var och att det var okej. Puh, tänkte jag. Det skulle jag inte gjort.

Min pappa är fortfarande homofob och det har i mina öron blivit värre. För nu vet han vad jag är och ändå så kommer alla det här kommentarerna! Jag har precis börjat dejtat en tjej (mina föräldrar vet inte om det) och är så otroligt ledsen. Eller ledsen räcker inte till. Jag är helt förtvivlad över att min pappa inte kan acceptera mig för den jag är!!

Min pappa är annars jättesnäll och vi har en jättebra relation. Låter konstigt med tanke på att han måste hata en stor del av mig. Men han är en av min bästa vänner och har alltid stöttat mig i allt annat. 

Så jag undrar hur var det när ert barn kom ut? Hade ni negativa åsikter innan och ändrades det? Kan de ändras? Är det svårt att förstå att ens barn är homo/bi?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-27 18:40
    Vill också gärna höra från er som kommit ut till föräldrar som är homofober? Ändrade de sina åsikter eller hur blev det sen?

• Svar på tråden Pappa är homofob, jag är bi.
  • Anonym (M)

Jag hade inga problem med att min dotter är bi, med tanke på att jag själv är pansexuell. Så jag har inga erfarenhet av det negativa du beskriver.
    Men det jag tänker på är att tror du din pappa i sin okunskap inte förstår att han sårar dig med sina kommentarer?
    Kanske skulle du sätta dig ner och förklara hur hans kommentarer får dig att må. Och kanske borde han titta på filmen Prayers for Bobby, så kanske han får sig en tankeställare.
    I vilket fall som helst så kan man inte leva sitt liv för andra, så är du lycklig med din flickvän så låt inte din pappas åsikter förstöra det.

• Anonym (Ledsen)
    Bill50X skrev 2013-02-20 04:00:21 följande:
    Myntet har åtskilliga sidor.
    ?
  • Anonym

jag tycker att det är ditt val, ditt liv..vi lever kvar i ett samhälle som inte är tolerant,

Samhället har kommit ganska långt i jämförelse med andra länder.

För din pappa är valet förskräckligt, men det är du som väljer ,faller du för grupptrycket

är du inte dig själv 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (M) skrev 2013-02-17 00:56:39 följande:
    Jag hade inga problem med att min dotter är bi, med tanke på att jag själv är pansexuell. Så jag har inga erfarenhet av det negativa du beskriver.
    Men det jag tänker på är att tror du din pappa i sin okunskap inte förstår att han sårar dig med sina kommentarer?
    Kanske skulle du sätta dig ner och förklara hur hans kommentarer får dig att må. Och kanske borde han titta på filmen Prayers for Bobby, så kanske han får sig en tankeställare.
    I vilket fall som helst så kan man inte leva sitt liv för andra, så är du lycklig med din flickvän så låt inte din pappas åsikter förstöra det.
    Han vet ju att jag är bi, så han borde ju förstå att hans negativa kommentarer sårar mig.

Jag har funderat på det, att berätta det för honom. Det är väl det jag borde göra. Men vet inte om det skulle göra sådan stor skillnad.  
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-25 06:37:12 följande:
    jag tycker att det är ditt val, ditt liv..vi lever kvar i ett samhälle som inte är tolerant,

Samhället har kommit ganska långt i jämförelse med andra länder.

För din pappa är valet förskräckligt, men det är du som väljer ,faller du för grupptrycket

är du inte dig själv 
    Jag är ju bisexuell och det har jag alltid varit så det kan jag inte ändra på och det är inget jag vill ändra på heller. 

Frågan är ju om min pappa någonsin kan ändra sin åsikt och acceptera mig.  
  • schlagerkungen

om problemet fortfarnade kvarstår ännu idag så rekomenderar jag dig att kontakta stolta föräldrar som finns i stockholm göteborg och malmö iallfall tror jag. dom är riktigt bra och kan vägleda en på rätt vägar och stötta en på ett bra sätt då dom själva  har barn som är hbtqi barn.

• HasseA
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 18:41:42 följande:
    Jag är ju bisexuell och det har jag alltid varit så det kan jag inte ändra på och det är inget jag vill ändra på heller. 

Frågan är ju om min pappa någonsin kan ändra sin åsikt och acceptera mig.  
    Det din pappa behöver förstå, är just detta att ens sexuella läggning inte är ett val.

Han behöver få frågor som: 
    "Pappa, att bara tända på tjejer, var det ett aktivt val du gjorde som ung, eller var det helt enkelt så du fungerade?", och
    "Men om det nu hade varit DU som var bisexuell, om du hade märkt i tonåren att du tände på killar också, vad hade du då gjort - och hur glad hade du då blivit om dina föräldrar hade sagt såna saker som du gör nu?".

Bland mina barn finns det homo/bi-sexualitet med i bilden (jag tänker inte säga vilket), och för mig var det inga som helst problem. Men då har jag också alltid fattat att det inte är ett val man kan styra över själv.
Svar på tråden Pappa är homofob, jag är bi.