• Pomidor

Platta bröstvårtor?

Nu är det så att jag är gravid i v34 med mitt första barn och vill amma men jag har platta bröstvårtor och vet att det kan påverka rätt mycket.
    Är det något här som har erfarenhet och kan dela med sig?
    Och om inte det går att amma vanligt pga platta bröstvårtor, är det precis lika krabbigt med bröstpump?
    All information uppskattas verkligen!! 

• Svar på tråden Platta bröstvårtor?
  • Dr Mupp

Eftersom bebisen inte suger på själva vårtan utan på hela vårtgården så har platta bröstvårtor ingen större betydelse.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • keron
    Dr Mupp skrev 2013-02-16 16:02:20 följande:
    Eftersom bebisen inte suger på själva vårtan utan på hela vårtgården så har platta bröstvårtor ingen större betydelse.
  • Pomidor
    Dr Mupp skrev 2013-02-16 16:02:20 följande:
    Men det är väl som att säga att barnet dricker från flaskan, så nappen har ingen betydelse... eller?
  • Ginger

Jag hade plana bröstvårtor och ja tyvärr, de va ett helsike... Men med amningsnapp ett tag så blev fakriskt bröstvårtorna "utåt" och då blev de enklare :)

• Justi

usch ja, e gravid med andra barnet nu och har oxå platta vårtor, med sonen hade jag ett helvete för han sög snett på vårtan och hade svårt att få bra grepp, jag fick ha amningsnapp i 4 månader sen gav ja upp å började me ersättning. jag har en ganska slapp attityd gällande amning denna gången. funkar de bra så toppen men ja blir inte besviken om de inte går

• Salt Groda

Köp soft shells från medela. Man har dem på sig mellan amningarna, och de gör så att bröstvårtorna dras ut. Det gör inte ont. Det hjälpte verkligen bebisen att få ett bra tag. När man sen ammat några veckor eller så behövs de inte mer, då har bebisen lärt sig plus att bröstvårtorna formas efter allt ammande.

• Dr Mupp
    Pomidor skrev 2013-02-16 16:11:49 följande:
    Men det är väl som att säga att barnet dricker från flaskan, så nappen har ingen betydelse... eller?
    Nej, ur nappflaska så suger bebisen på nappen. Vid amning så suger bebisen på hela vårtgården och formen på bröstvårtan har inte betydelse. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Pomidor
    Dr Mupp skrev 2013-02-16 18:03:14 följande:
    Nej, ur nappflaska så suger bebisen på nappen. Vid amning så suger bebisen på hela vårtgården och formen på bröstvårtan har inte betydelse. 
    Men bröstvårtan är ju en del av vårtgården, och inte bara en meningslös del utan den delen mjölken kommer ut.
  • Pomidor
    Salt Groda skrev 2013-02-16 16:23:39 följande:
    Köp soft shells från medela. Man har dem på sig mellan amningarna, och de gör så att bröstvårtorna dras ut. Det gör inte ont. Det hjälpte verkligen bebisen att få ett bra tag. När man sen ammat några veckor eller så behövs de inte mer, då har bebisen lärt sig plus att bröstvårtorna formas efter allt ammande.
    Dom ser rätt obekväma ut, men dom är nog inte lika hårda som dom verkar på bild. Hade du dom hela tiden mellan amningarna? Och hur är det med att rengöra dom och så?
  • Dr Mupp
    Pomidor skrev 2013-02-16 18:57:02 följande:
    Men bröstvårtan är ju en del av vårtgården, och inte bara en meningslös del utan den delen mjölken kommer ut.
    Ja, men formen har ingen betydelse eftersom det är så mycket mer av vårtgården som också används. Men visst är du övertygad om att du inte kommer kunna amma så spelar det ju ingen roll vad jag säger. 
Svar på tråden Platta bröstvårtor?