• knopprosa

Hur gör ni som är hemma med era barn i ett par år?

Jag undrar hur ni gör rent ekonomiskt ni som är hemma tills era barn är tex 3 år?
    Tar ni ut föräldrapeng fortfarande då? Hur får ni den att räcka så länge i så fall?
    Jag väntar nu mitt 3:e barn och mellanbarnet kommer vara ca 1 år och 8 mån när bebisen föds, jag vill ju vara hemma så länge som möjligt med dom men vet inte hur vi ska fixa det ekonomiska om jag inte börjar jobba ca ett år efter bebisen är född. (den stora tjejen går i skolan).

Någon som har några tips? =)

• Svar på tråden Hur gör ni som är hemma med era barn i ett par år?
  • mandelblomma

jag jobbade kvällar och lite helger under de åren.
    För mig var det inte viktigt att inte jag skulle jobba, det viktiga var att ha barnen hemma något år extra :)

• knopprosa
    mandelblomma skrev 2013-02-15 17:04:01 följande:
    jag jobbade kvällar och lite helger under de åren.
    För mig var det inte viktigt att inte jag skulle jobba, det viktiga var att ha barnen hemma något år extra :)

Tack för svar =) 
    Det är ju smart att jobba kvällar och helger. Men tog du ut föräldraledigt de dagar du inte arbetade då? 
  • lövet2

Med yngsta barnet tog jag ut f-penning bara 3 dagar i veckan. Då klarade vi oss ekonomiskt och pengarna räckte riktigt länge.

• mandelblomma
    knopprosa skrev 2013-02-15 17:08:31 följande:

Tack för svar =) 
    Det är ju smart att jobba kvällar och helger. Men tog du ut föräldraledigt de dagar du inte arbetade då? 
    lite olika gjorde jag.
    I bland i bland inte
  • Maria222

Jag/vi har vart hemma 2 år med varje barn, och sparat en massa dagar.

Vi anpassar utgifterna efter inkomsterna. Lever på enbart en lön. 

Första året med båda barnen har vi tagit ut 2 dagar per vecka. Andra året med första barnet tog vi 5 dagar för att behålla SGI. Andra året med andra barnet tog vi 3 SGI dagar och 2 lägstanivådagar från första barnets dagar.    

• Busbellan

Jag var hemma lite drygt 2 år med sista barnet och då tog jag ut först 250 föräldradagar så vi kunde få vårdnadsbidraget. Och sen var jag alltså hemma med vårdnadsbidraget tills hon var 2 år och 2 mån

Mamma till Nora, August och Ella
  • Valandur

Full föräldrapenning sedan vårdnadsbidrag. I perioder har jag också studerat på distans och tagit CSN-lån. I någon period har vi haft enbart sambons lön. Det gick det med men var tajt. Man får planera och prioritera. Vi lägger pengar på boende och ekologisk bra mat. Sedan är det inte så mycket mer men vi är nöjda.

• knopprosa

Okej tack för bra tips =) Men vad är vårdnadsbidrag för nått? (dum fråga kanske)

• skogsvitter

Vi har inte haft tillgång till vårdnadsbidrag i vår kommun (det är ett bidrag som vissa borgerliga kommuner införde efter ett beslut från regeringen 2009 tror jag det var, som innebär att man får 3000 kr per barn om barnet är mellan 1-3 år och man väljer att inte ha barnet i offentlig barnomsorg). Men vi har gjort på lite olika sätt. Jag jobbade kvällar och helger en period. Både jag och sambon har arbetat deltid. Jag har studerat på distans och haft barnen hemma under tiden. Vi har snålat med dagarna osv.

• skogsvitter

Och givetvis har vi fått prioritera ordentligt med pengarna, vi är absolut inga höginkomsttagare och har levt extremt snålt. Men vi har gjort det för barnens skull, och det viktigaste i vår tanke har precis som mandelblomma skrev varit att de fått vara hemma, inte att jag nödvändigtvis skulle avstå från att jobba.

• keron

Jag tar ut 4 dagar i veckan, saknar SGI. Sambon försörjer hela familjen , vilket han är helt okej med för att våra barn ska få vara hemma så länge som möjligt. Minstingen ska börja förskola efter nästa sommar, när han fyllt 2 år.

• nozpa

Vi tog knappt ut en enda dag första året. Levde på en lön. Delade dock på  ledigheten. Sedan jobbade vi bägge lite då och då samt plockade ut 3-5 dagar/vecka. Och nu senaste 2 månaderna har jag tagit ut 5 dagar/vecka. Ska snart ha barn nummer 2, och barn nummer 1 kommer att börja vid ca 2½. Planerar att vara hemma lika länge med 2:an. Vi kör på samma upplägg.
    Då vi bägge vill vara hemma med båda barnen nu så kan vi inte söka vårdnadsbidrag iom att iaf en av oss måste ta ut föräldrapenning för att ha någon form av inkomst. :)
    Har begränsat utgifterna en smula, samt att vi sparat undan för att kunna vara hemma. 

• älskarlivet81

Vår dotter började på förskola när hon var 2 år och 2 månader. Första året tog jag ut 1 dag/vecka och sen när hon blev 1 år tog vi ut 5 dagar/vecka. Jag var hemma 19 månader ungefär och min man 7 månader. Nu är dottern 2 år och 8 månader och vi har ca 160 dagar kvar på henne.

• Kid A

Vi tog ut 3-5 dagar per vecka under första 1,5 året, sen vårdnadsbidrag tills dottern var drygt två år och hon började förskola. Har alltså inte snålat extremt med föräldrapenningdagarna. Jag var hemma i 15 månader och maken därefter i 10 månader. Sista halvåret levde vi på en 80%-ig lön plus vårdnadsbidraget. Hade varit tufft ekonomiskt att fortsätta leva så men för oss kändes det helt ok att hon började dagis vid drygt två års ålder.

• skogsvitter
    knopprosa skrev 2013-02-17 13:48:52 följande:
    Hur söker man vårdbidrag då? är det också försäkringskassan?
    Vårdbidrag ja, men det är något helt annat och fås bara om du har ett barn med sjukdom eller något funktionshinder som berättigar till särskilt stöd. Vårdnadsbidrag söks och fås genom kommunen och inte försäkringskassan.
Svar på tråden Hur gör ni som är hemma med era barn i ett par år?