• barnsjuk

Sluta amma 1åring

Jag har en dotter som fyller ett år om 14 dagar. Jag känner att jag vill sluta amma nu. Hon har vägrat napp från dag 1 och somnar bara när hon får amma eller åker vagn. Jag vet inte hur jag ska lyckas sluta! Hon dricker lite på flaska men efter det vill hon amma innan hon somnar. Blir tokig snart! hjälp! Tips tack!

• Svar på tråden Sluta amma 1åring
  • Falia

Vi har samma situation här, ni är  inte ensamma! Vår dotter matvägrar just nu dessutom, så det är väldigt mkt amning just nu. Min plan är att låna en amningspump och börja låta henne dricka bröstmjölk på flaska å sen försöka fasa in lite vällingspulver i det. Har aldrig pumpat bröstmjölk trots att jag ammat ett år, så det blir spännande :)

• Cazzie82

Hej! Min son fyller1år 25 februari och jag har en liknande situation som er. Just nu har han varit sjuk i snart 1 vecka så han har ätit dåligt och idag ville han inte ha någonting annat än bröstet. Har försökt med flaska några ggr men han vill inte ens prova, han blir så arg när jag ens försöker. Han använde napp från 1 månads ålder men slutade vid 6-7 månaders ålder då han inte ville ha den längre. Vet inte riktigt hur jag ska göra, funderade precis på om man skulle prova att pumpa och ge på flaska men om han vägrar att smaka så funkar ju inte det heller.

• Falia

Ja jag vet ju inte om lilltjejen kommer vilja dricka på flaska heller. Hon dricker vatten ur flaska i dagsläget, men jag ska börja jobba lite om två veckor och tänker att hon kanske nöjer sig bättre om inte  jag är hemma. Här försöker vi med BLW oxå för att få igång hennes aptit, hon erbjuds ngt att äta vid varje måltid, men det är inga stora mängder som slinker ner direkt. 

• Elin 885

när jag var liten så vägrade jag också allt annat än bröstmjölk, så en av mammas kompisar fick vara barnvakt i ett dygn åt mig för att få mig att äta annat. efter många långa timmar av protest så åt jag tillslut.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • coco channel

Samma problem här , han är ett år och ammas fortfarande, tar ingen napp eller flaska heller.

• barnsjuk

Det positiva är att dottern inte direkt visar att hon vill amma nu och att det mer är jag som reflexmässigt lägger henne till bröstet då det är enklast när hon ska sova. Väldigt osmidigt av mig men vad gör man när orken tryter? Ska göra en kraftansträngning snart, jag tror hon kan somna utan att amma. Det tar bara lite längre tid...

Svar på tråden Sluta amma 1åring