• tuvali1

Normalt att en 1,5 åring vaknar kl 05?!

Hej,

Min son är precis 1,5  år. Han har gått på förskolan i en månad.
    "Problemet" är att han vaknar för dagen så orimligt (?) tidigt! Kl 05! 
    Jag lämnar honom på förskolan kl 07 och vill att han ska få så mycket sömn som möjligt för att orka med på förskolan. Han blir ju trött vid 10-11-tiden när han vaknar så himla tidigt!
    Jag försöker ju ligga kvar så länge som möjligt med honom i sängen så att han ska försöka sova. Det resulterar ju i att det blir stressigt när jag går upp och får ofta skippa min egen frukost. Han sover så ytligt från kl 4 ungefär. Så skulle jag gå ur sängen skulle han vakna.
    De sover inte förrän kl 12 på förskolan och då är han ju supertrött! 
    Är detta verkligen normalt? Varför sover han inte längre än till 05? Som vanligt är det ju så att man hör andras barn att de bara sover och sover och att de får typ väcka dem kl 7!
    Efter förskolan är han ofta trött och han lägger sig vid 19, då är han toktrött! Vi kan inte lägga honom senare i tron att han ska sova längre för då lär han bara bli ÖVERtrött innan han kommer i säng, eller ska man försöka hålla honom uppe och försöka bryta ett mönster?
    Hur har ni andra det med barn i 1,5 års åldern som går på förskolan? 
    Har ni några tips som vi kan försöka prova för att få honom att sova längre? Främst för att han ska få så mcket sömn det bara går för att orka en hel förmiddag innan sovdags på förskolan.

Pepp och tips mottages, tack!   

• Svar på tråden Normalt att en 1,5 åring vaknar kl 05?!
  • hymafr

Vad säger de på förskolan? Sitter han och somnar på förmiddagarna?

Många barn sover inte mer än 12 timmar per dygn i den åldern och om han får sova två timmar på dagis så sover han ju sina 12 timmar per dygn.

• tuvali1
    hymafr skrev 2013-02-14 09:50:08 följande:
    Vad säger de på förskolan? Sitter han och somnar på förmiddagarna?

Många barn sover inte mer än 12 timmar per dygn i den åldern och om han får sova två timmar på dagis så sover han ju sina 12 timmar per dygn.

Nja, oftast går det bra tills efter de har varit ute och lekt. Tror de kommer in vid 10-30-11.00. Ibland är han jättetrött innan maten säger de, de äter vid 11,15-11.30 och sover strax efter 12.
    De har aldrig sagt att han sitter och somnar, men det är väl inte så lätt att bara sitta och somna heller. Istället blir han nog grinig och trött. 
    Har du något tips?
    Har för mig att barn i denna ålder "ska" sova 14 timmar per dygn?
    Han sover knappt 1,5 timma på dagen.
  • Natulcien

Vissa barn är ju morgonpigga. Min systerson vaknade runt kl.5 från det att han var liten bebis och upp till ca 4 års ålder. Nu är han 5 år och kan sova till 6-7-tiden. Så onormalt är det ju inte.

Och om din son somnar redan kl.19 på kvällen så har han väl sovit klart kl.5..?
    Hur länge sover han middag?

• tuvali1

Han sover knappt 1,5 timma på dagen och är då dundertrött när han läggs. Men om han sovit klart så borde han ju då klara sig till nästa sovpass och inte bli trött kl 10.30?!
    Du skriver "redan" kl 19. Men hur ska vi göra då? När han är trött redan kl 18 och vi håller ut till 19?
    För övrigt vaknar han flera ggr under natten oxå och är lite bökig och orolig.

• tuvali1

Men allvarligt, är det verkligen supertidigt för en 1,5 åring som går på förskola och som går upp 05 att lägga dig vid 19?? Han är ju dessutom supertrött vid den tiden!? Så du menar att det bara är en VANA att han är trött då? Hans jämnåriga polare lägger sig samma tid... När lägger ni era 1,5 åringar?

• Natulcien
    tuvali1 skrev 2013-02-14 10:10:02 följande:
    Han sover knappt 1,5 timma på dagen och är då dundertrött när han läggs. Men om han sovit klart så borde han ju då klara sig till nästa sovpass och inte bli trött kl 10.30?!
    Du skriver "redan" kl 19. Men hur ska vi göra då? När han är trött redan kl 18 och vi håller ut till 19?
    För övrigt vaknar han flera ggr under natten oxå och är lite bökig och orolig.
    Jag menade inget negativt med ordet 'redan'. Bara att om han somnar kl.19 så har han kanske sovit klart kl.05. Många barn som sover middag klarar sig fint på 10 tim. nattsömn. Så man kan kanske inte räkna med att de både ska somna tidigt på kvällen och sova länge på morgonen. Det var mer så jag menade.
  • Natulcien
    tuvali1 skrev 2013-02-14 10:31:51 följande:
    Men allvarligt, är det verkligen supertidigt för en 1,5 åring som går på förskola och som går upp 05 att lägga dig vid 19??
    Nej, inte om han går upp redan kl.05...då är ju inte kl.19 tidigt. Det är väl hans rytm, helt enkelt.
    Vår son somnade runt kl.20-20.30 i samma ålder, och sov till ca kl.08 nästa morgon. Men sov bara 1 timme på dagen. Det var hans rytm. Alla barn är olika.
    Du kanske inte ska jämföra så mycket. Barn är lika olika med olika behov som vuxna. Glad
  • tuvali1

Men om han sovit "klart" redan vid 05, då borde han ju vara utsövd? Annars har han ju inte sovit färdigt?! Han är ju trött redan halv elva... Då tar han ju inte sig den sömn han behöver? Fel rytm?
    Skulle vi kunna vända detta så att han blir piggare på kvällarna, läggs senare och därmed sover längre? Ibland sägs det ju att övertrötta barn sover sämre...
    Såg på babycenter.se att en 18 månaders behöver 14 Tim per dygn, varav 11 1/2 på natten och 2 1/2 på dagen!!?
    Han får gärna vakna 05 om jag visste att han var pigg till nästa sovpass, men det är han ju inte. Igår somnade han i vagnen 10.30 när vi var ute och gick, ledig dag igår

• Skruttelito

Har han alltid vaknat så tidigt? I så fall är det nog inte mycket ni kan göra åt saken. En del människor är morgonpigga helt enkelt. Att försöka styra dygnsrytmen kanske fungerar på en del barn, men min erfarenhet är att väldigt morgonpigga barn inte plötsligt blir sjusovare. Om han börjat vakna tidigt i samband med att han började på förskolan kommer han säkert att gå tillbaka till sina "vanliga" sovtider spontant.

• Natulcien
    tuvali1 skrev 2013-02-14 11:30:20 följande:
    Men om han sovit "klart" redan vid 05, då borde han ju vara utsövd? Annars har han ju inte sovit färdigt?! Han är ju trött redan halv elva... Då tar han ju inte sig den sömn han behöver? Fel rytm?
    Skulle vi kunna vända detta så att han blir piggare på kvällarna, läggs senare och därmed sover längre? Ibland sägs det ju att övertrötta barn sover sämre...
    Såg på babycenter.se att en 18 månaders behöver 14 Tim per dygn, varav 11 1/2 på natten och 2 1/2 på dagen!!?
    Han får gärna vakna 05 om jag visste att han var pigg till nästa sovpass, men det är han ju inte. Igår somnade han i vagnen 10.30 när vi var ute och gick, ledig dag igår
    Men hans rytm kanske betyder att han egentligen behöver ha sin dagsömn från kl.10.30.
    Det är väl snarare förskolans tider som inte passar hans individuella rytm då... Men han vänjer sig väl...

Men det är väl bara att prova att hålla honom vaken på kvällen, om ni vill. Det går ju uppenbarligen att skjuta på hans dagsömn från 10.30 till 11.30, så varför inte på kvällen? Det är ju inte farligt att prova. Funkar det inte, så är det bara att återgå och hoppas på att det reder sig själv med tiden.

Och vår son har aldrig sovit 14 timmar per dygn. Knappt ens som spädbarn, så stirra dig inte blind på såna siffror. Alla barn har individuella sömnbehov.
Svar på tråden Normalt att en 1,5 åring vaknar kl 05?!