• Solkattan

rpc resistens... trombyl eller fragmin... ?

Ni som fått info om att ni är rpc resistenta har ni fått trombyl eller fragmin ? Vilket är "bäst" egentligen... ? Är det ena dyrare eller så ? Har ni lyckas behålla graviditeten? Ni med rpc resistens när har era missfall kommit.. sent tidigt ? Har telefon tid med läkaren den 22:e och vill ha tips från er andra med rpc resistens...

• Svar på tråden rpc resistens... trombyl eller fragmin... ?
  • Whoeix

Jag har enkel apc resistens, har ett mf och två ma bakom mig. Ett MA i v9, avstannat iv7, ett mf i v5, och ett ma i v12, avstannat i v9.
    Nu är jag gravid igen, i v6+5 och äter Trombyl.
    Hoppas att liten får stanna denna gång!
    Har extra vul i v9 och v12 till att börja med, sedan skall de utreda om jag skall få fler extra ul och hur länge jag skall äta Trombylen.

Jag känner mig hoppfull denna gången, iockmed Trombylen. Jag hoppas och vill tro att det skall vara den saken som gör att vi får behålla våran liten :)

• che71

har APC resistens enkel som upptäcktes vid missfallsutredning

fick Fragminsprutor nu o vid senaste graviditeten
    men har ändå fått missfall, senast igår fick jag mitt 5:e missfall (i vecka 8)
    De andra har varit i v 6,
    i v 11 (då vi redan sett hjärtat slå några veckor innan dess)
    i v 9 (fast förmodligen MA sen 2 veckor innan), samt i v 6 o nu i v 8.

(Fragmin är rätt dyrt 824 kr för 20 sprutor.)

• hangonasec

jag köpte i hundrapack, högkostnadsskyddet går in efter 2200:- och betalar resterande sprutor och all annan ev medicin resten av året

• Solkattan

Che71: beklagar verkligen dina missfall... Trist att medicinering inte tycks fungera. Hur planerar du att gå vidare.. ? Pratade med en läkare på akademiska idag o blev inte klokare. Hans åsikt var nog att mina mf inte berodde på rpc resistensen. Utan snarare otur o dåliga embryon. Trombyl var väl de medicinen han möjligen kunde tänka sig. Fragmin var "starkare". Sen förstod han inte riktigt hur jag kunde fått gjort en mf utredning efter endast två missfall. Fick förklar att det var på eget initiativ. Är j*vligt trött på det där tjatet att man måste få tre missfall innan utredning. Visst slumpen finns.. men om det inte är en slump..? Måste man genomlida tre missfall för att få medicinsk hjälp... ? Suck.

• halvbonden

Jag har apc, fick trobyl/placebo - vet inte vilket, i och med lennart blomqvists studie, och då fick jag ett barn, men har fått trombyl "på riktigt" två gånger efter det och då fått missfall, fostret har dött i vecka 6-7 men kroppen har inte stött ut det förrän senare.

Svar på tråden rpc resistens... trombyl eller fragmin... ?