• mfe

Råd att sluta amma..

Har en 11 månaders dotter som fortfarande ammar och nu känns det som det är verkligen dags att sluta amma. Hon äter väldigt dåligt med mat och min mjölk mättar inte henne ett dugg längre vilket blir att hon mest är små hungrig hela tiden och eftersom hon är så pass smart att hon vet att lite finns det i mina bröst så väljer hon det framför vanlig mat.
    Även nätterna är jobbiga, okej om hon ätit 1-2 gånger/natt men nu äter/snuttar hon minst 5 gånger/natt och det är väldigt jobbigt, inte fått sova mer än 4 timmar i sträck på 11 månader, det börjar ta på mig nu. Välling tar hon litegrann innan hon kommer på att "inte ska jag äta ur flaska, mamma har mat i brösten", hon är alltså väldigt "tuttfixerad". 
    Har även fått mig en och annan bitning vilket inte är vidare skönt.

Vad vill jag egentligen med tråden? Inte en aning, bara lite råd och stöttning typ.. 

• Svar på tråden Råd att sluta amma..
  • Toppen9

Jag slutade amma på dagen just pga att min lille (10 månader då) inte ville äta mat ordentligt, det blev några gnälliga dagar men sen åt han bättre. Sövde fortfarande med tutte och ammade på natten under tiden, när han hade ätit bra med mat i ca 1 månad slutade jag nattamma och nu ammar han inte alls (fyller snart 1 år)

• mfe

Åh vad smart, bättre än sluta med allt på samma gång! Börjar.nog redan idag :) sist vi minskade på amningen blev hon sjuk och åt och drack inget mer än bröstmjölk så nu hoppas jag hon håller sig frisk så vi klarar det här :) skulle varit enklare om hon tog napp men den fattar hon sig inte på och flyger ur munnen på henne :p

• Toppen9

Vi hade också några dagars förkylning mitt i då jag faktiskt ammade för att han skulle få i sig nåt, det gör ju inget blir bara lite längre avvänjning och han tar inte heller napp

• mfe

Faktiskt gått rätt bra, fick amma vid 18 för trodde brösten skulle sprängas, men annars så, dock ätit nåt en gång i timmen men ändå inte ammat istället :)

• mfe

Går faktiskt rätt bra :) hon ammar en gång mitt på dagen och sedan innan sova och bara 3 gånger på natten och äter mycket, mycket bättre, även om det är lite men ofta :) hon har självmant börjat ta napp sedan hon förstod att hon inte får snutta längre så igår sov hon 3 timmar helt själv med napp utan att vakna att vi var i tv rummet, men sambon råkade väcka henne när vi gick och la oss men fick henne att somna om utan bröstet :) så det går framåt :D

Svar på tråden Råd att sluta amma..