• Anonym (Flexi)

Hur flexibel måste jag vara vid växelvis boende?

Hej,
    vi har växelvis boende och pappan är inte anställt, jobbar just nu med "olika projekt" där det krävs ibland resor, oftast endast några dagar, men det kan även bli 2 veckor. Jag tror han kan påverka sina resor till en viss del, men det kan jag så klart inte bevisa.

Det kom en diskussion upp, där han sade att han har allt frihet att resa när "det behövs" och  jag är "tvungen" att ta barnen då så klart, oberoende vilka veckor det handlar om.

Det betyder för mig att jag skulle aldrig kunna planera själv eftersom han kan komma upp med en resa när som hellst. Stämmer det så? Kan han lägga sina resor utan att ta på något sätt hänsyn till vår överenskommelse om veckorna? Eller finns det vissa "gränser" och var ligger dom?

Det känns ju inte direkt rättvis för den förälder som inte ha ett jobb med resor...

• Svar på tråden Hur flexibel måste jag vara vid växelvis boende?
  • CarolineH08

Han har inte all "frihet" att kunna ta jobb när som helst, varannan vecka har han sina barn och det måste han gå efter. Det är inte din plikt att ta barnen då för att han ställer till det. Om han nu kan planera sitt jobb så får han planera in det så han kan hämta barnen efter skola/frita om dagarna.

Annars tar du detta vidare och begär att barnen bor hos dig och åker till pappan varannan helg. 

• ZsaZsa

Man kan inte tvinga en förälder att ta hand om sitt barn, inte ens om man har ett domstolsbeslut på att han eller hon ska göra det vid vissa tider.

Det du möjligen kan göra är att säga att han då får stå sitt kast och invänta nästa överenskomna umgängestillfälle, men risken är väl att det går ut över barnen mer än honom och det vill du säkert inte heller. Men kanske poletten trillar ner om du gör det ett par gånger bara du ser till att barnen inte inser konflikten. Och om barnen bor större delen av tiden hos dig en månad så ska han självklart ersätta dig ekonomiskt. Ta upp det med honom. Vad är det värt för honom? 10 000? 20? Mer? Förstås inte, men börja högt för att skaka om honom lite. Och våga säga nej till att ta barnen hux flux och se hur han löser det då.

• h8him

Om han inte klarar av att ha barnen enligt er överenskommelse så måste ni naturligtvis ändra så barnen bor hos dig. Självklart ska du inte behöva vara stand by hela tiden för att han ska kunna resa på impuls.

• Anonym

Känner igen det, min partner har också ett sånt ex. Ändringar fram och tillbaka hela tiden (exet har dock bara barnen vh, i bästa fall, och vissa lov, i bästa fall). En gång skickade h*n tillbaka barnen med buss tidigare, UTAN att kolla om vi var hemma. Det var vi som tur var. Mitt ex och jag ställer däremot upp för varann och försöker diskutera så det blir bra för barnen. Vi har vv men är så flexibla det går utifrån våra egna och barnens behov. Inte lätt att ha vv när den ena är osmidig!

• hymafr

Se till att skaffa en barnvakt som du kan lita på och som också är villig att ta barnen på natten om det behövs.
    Sen får ditt ex betala för barnvakten om det inkräktar på hans veckor och du har varit tvungen att anlita barnvakten pga något du planerat sen tidigare. 

• vetvadjagvill

Hur är boendesättet... är det muntlig överenskommelse er emellan eller domstolsbeslut?

om det är domstolsbeslut tycker jag du ska begära verkställighet av domslutet.

Är det er emellan så ring fk och säg att ni inte har vv boende utan barnen är med dig  så pass mycket och om han vill ha dem vv så får han stämma dig i domstol.   
    Och meddela pappan att han får ha barnen varannan helg och så hämtar du barnen varje dag. 

Svar på tråden Hur flexibel måste jag vara vid växelvis boende?