• JenniW

Hur tusan pottränar jag min son!!!??

Hur tusan lär jag min 1,5 åriga son att gå på pottan?! Har hållt på i 2 månader utan framgång!!..
    Vi hat en potta som står på golvet och när man sätter han på den så ställer han sig upp och springer iväg.
    Vi har också en potta man sätter på toaletten, där kan han sitta en stund men han fattar inte att man ska kissa och bajsa där. Hur får jag honom att bli pottränad?
    Känner mug stressad nu för om allt går som det ska så får vi ett syskon i oktober ich vill gärna att han går på pottan på dagarna då iaf.
    Hjälp!!

• Svar på tråden Hur tusan pottränar jag min son!!!??
  • Queenie70

Man tränar inte alls, utan erbjuder alternativet och väntar tills barnet är redo. Jag trände inte en enda dag, utan berättade att pottan eller toan fanns där som alterntiv. Sen, strax före 2 års dagen, bestämde han att han inte ville ha blöja längre och slutade rätt av. Varför är du stressad? De flesta har blöja när de är 1.5 år, oavsett om de får syskon eller ej. Sånt kan man helt enkelt inte stressa fram, då riskerar man låsningar.

• Lussekatten

Vi kommer få syskon till vår dotter när hon är två år och vi har legat lågt med potträning eftersom vi har hört att det kan bli "bakslag" på tex det området när syskonet kommer. Fast den primära orsaken till att vi inte har ansträngt oss är att dottern gör precis som din son, dvs lämnar pottan utan att ha gjort något. Vi tänker istället att det kommer när hon är redo.

• hymafr

De flesta barn blir blöjfria runt tvåårsdagen (om man bara bemödar sig om att ta av dem blöjan).

Han är säkert inte mogen riktigt ännu.
    Att han är blöjfri när bebisen kommer betyder ju inte att han är att lita på. Är han bara runt 20 månader så kommer han förmodligen att kissa på sig ibland och frågan är kanske om det inte är bekvämare för dig att vänta några månader och slippa torka kisspölar, byta kissiga kläder och duscha honom?

• sina

Min erfarenhet är att de flesta barn blir blöjfria på sommaren när de är mellan 2 och 3 år. Klart att man kan erbjuda potta/toa tidigare, och även på vintern, men det är mycket lättare på sommaren.

• Inorr02

Låt han vara utan blöja hemma erbjud toan pottan är ingen fara om de blir olyckor i kallingarna men på de sättat så lär han sig känna efter om han behöver gå

• JenniW

Tack för svaren! Har aldrig hört talas om "bakslag" men det var bra att ni sa det.

Dom ända jag har haft att fråg om potträning är vpra föräldra och dom kmr inte ihåg. Men min svägeraka sa att hennes som var blöjfri som 1,5 åring men der var 9 år sen.

Men hur mpnga gånger påmunde ni era barn att pottan finns om dom ville gå där? 1 gång varje dag eller när dom såg eller rörde pottan?

• Ninni4

Min dotter är 2 år och 8 månader och använder blöja. Pottan står framme och hon sitter där ibland. Hon fattar säkert vad den är tillför men tycker det känns lite läskigt att kissa/bajsa där. Jag hoppas att hon blir blyfri till sommaren då hon fyller 3.
    Barn blir ofta blyfria senare idag än förr pga att blöjorna är så bekväma idag, dom känner knappt att dom har dom på sig. Kanske man kan köpa dåliga blöjor? :P
    Låt det ta sin tid tills han känner sig mogen för det.

• Queenie70
    JenniW skrev 2013-02-13 11:01:48 följande:
    Tack för svaren! Har aldrig hört talas om "bakslag" men det var bra att ni sa det.
    Dom ända jag har haft att fråg om potträning är vpra föräldra och dom kmr inte ihåg. Men min svägeraka sa att hennes som var blöjfri som 1,5 åring men der var 9 år sen.
    Men hur mpnga gånger påmunde ni era barn att pottan finns om dom ville gå där? 1 gång varje dag eller när dom såg eller rörde pottan?

Min gick faktiskt aldrig på pottan, utan ville gå på toa direkt istället. Vi pratade lite löst ibland om han ville prova, men det blev mest provsittningar, och de gånger de kom nåt så dansade jag en liten glad dans, klappade händerna och gjorde en stor affär av det hela, men nån övertalning eller träning ägnade jag mig som sagt aldrig åt. Han såg ju hur jag gick på toa hela tiden, så nog visste han hur toan skulle användas. Och när han själv bestämde att han inte ville ha blöja längre, så blev ju toan det naturliga alternativet.
  • hymafr
    I början få man hålla koll på hur länge sen det var som de senast kissade (bajsa kan ju skilja från dag till dag) och helt enkelt påminna dem. Det finns nog nästan inget barn som inte vid något tillfälle kissar på sig i början (och även efter 1 år - det kan vara svårt att hålla sig när man är liten och har en liten blåsa).

Innan barnet är torrt men man ändå tagit av blöjan så får man räkna med många olyckor - men det finns de som kissar på sig en enda gång och då tycker att det är så äckligt att de sen väljer pottan istället. Men då måste de ju vara så stora att de förstår att känna igen kroppens signaler.  

• Inorr02

Min dotter är 2,6 år är blöjfri sen inan jul vi börja dock med potta då hon var 8 månader. 

Hon går på potta på dagis toa hemma.

Vi ha bara blöja på henne om vi ska vara ute länge.

Hon är torr natt som dag      

• Inorr02

Prova låta han vara utan blöja hemma då du har tid och på min han då och då när han ser pinknödig ut och att han inte ha nån blöja på sig och då kan man pinka på pottan
  • JenniW

Han går väldigt mkt utan blöja men med kalsonger. Han tycker inte att det är äckligt att kissa på sig. Det ser mer ut som att han tänker "vad hände?" och så tycker han att det är roligt att stampa i det, men han förstår inte att de är kiss.

Jag kände mig stessad för att på många ställen jag läst om att bli blöj fri är barnen mellan 1,5 år till 2 år. Även på bvc säger dom att många är blöjfria vid 1,5 år.. Trodde då att jag gjorde något fel. Men nu så förstår jag att jag inte för något fel och att det är vanligt att ha blöja upp till 3 år. :)

• happy in hell

1,5 år räknas nog som väldigt tidigt att bli blöjfri. Det där har ändrats ganska mycket på tjugo-trettio år eftersom blöjorna är mkt bättre, torrare och inte lika obekväma för barnen att gå omkring med. Så att lyssna på sina egna föräldrar i detta sammanhang kan bli lite fel. Vår äldsta blev blöjfri på våren innan han fyllde två. Vi var jätteglada naturligtvis. Men så på sommaren kom lillasyster och det där bakslaget som nån här nämnde inträffade. Han gick sedan med blöja ett helt år till. Det var faktiskt inte speciellt jobbigt att ha två blöjbarn samtidigt. Man får ju ha i åtanke att ett blöjfritt barn också kräver ganska mycket passning och påminnelser mm för att inte olyckorna ska bli för många. Så jag vet faktiskt inte vilket jag helst skulle välja, ett nyblivet blöjfritt, eller en med blöja. Slappna av och låt pottan vara, rätt som det är har din lille son börjat lägga märke till den och blir nyfiken. Då ska man vara på hugget

• Thaleya1

Om du går på toaletten och han ser dig, förstår han inte då?

Jag hade nog endast om han ser pinknödig ut, skyndat och satt ner han på pottan och sagt åt han att kissa, sen så skulle han få kissa där och då hade jag gett mycket beröm.

• FruNaftra

Ts var står inför samma situation men min tjej är 3 år precis fyllda. Vi försöker muta så hon får 3 små godisbitar plus tatuering om hon bajsar på pottan eller toan...hon vill jätte gärna få dessa saker men hon kan inte förmå sig själv att släppa blöjan. Det börjar bli frustrerande nu. Att ta av henne blöjan är inget alternativ heller för då blir det nerkissat och nerbajsat i hela huset. Hon bryr sig inte alls om hon gör ner sig. Sist hon badade så bajsade hon i vattnet och lekte glatt vidare trots att hon badade i bajs. Fy......

Frustrerande! Inte så kul heller att de på dagis låtr bli att sätta henne på pottan trots att jag bett dem. Nu förstår jag varför hon helt plötsligt inte vill gå på pottan/toan. Inte så kul att hon är störst på avdelningen. Det är hon och en massa småbebisar där alls har blöjor. Klart hon inte är så intresserad av att vara blöjfri då.

Man får väl bita ihop och härda ut. Det händer säkert grejer när hon efter sommaren hamnar på nästa avdelning med större barn.

• Inorr02
    FruNaftra skrev 2013-02-13 20:08:40 följande:
    Ts var står inför samma situation men min tjej är 3 år precis fyllda. Vi försöker muta så hon får 3 små godisbitar plus tatuering om hon bajsar på pottan eller toan...hon vill jätte gärna få dessa saker men hon kan inte förmå sig själv att släppa blöjan. Det börjar bli frustrerande nu. Att ta av henne blöjan är inget alternativ heller för då blir det nerkissat och nerbajsat i hela huset. Hon bryr sig inte alls om hon gör ner sig. Sist hon badade så bajsade hon i vattnet och lekte glatt vidare trots att hon badade i bajs. Fy......

Frustrerande! Inte så kul heller att de på dagis låtr bli att sätta henne på pottan trots att jag bett dem. Nu förstår jag varför hon helt plötsligt inte vill gå på pottan/toan. Inte så kul att hon är störst på avdelningen. Det är hon och en massa småbebisar där alls har blöjor. Klart hon inte är så intresserad av att vara blöjfri då.

Man får väl bita ihop och härda ut. Det händer säkert grejer när hon efter sommaren hamnar på nästa avdelning med större barn.

Pedagogerna på förskolan ska tärna potta toa med er dotter om ni föräldrar säger det de ska stödja er anars så följer det inte läroplanen för förskolan
  • FruNaftra

Inorr, nej så är det väl men de går på knäna just nu och är inte mer än människor, så jag kan inte lasta dem för det för tillfället. Men ser jag att det fortsätter så får jag ta itu med det.

• Inorr02
    FruNaftra skrev 2013-02-14 16:04:38 följande:
    Inorr, nej så är det väl men de går på knäna just nu och är inte mer än människor, så jag kan inte lasta dem för det för tillfället. Men ser jag att det fortsätter så får jag ta itu med det.

ok
Svar på tråden Hur tusan pottränar jag min son!!!??