• Anonym (rädd)

pappan bry sig inte om dottern

hej jag har en dotter på 2 år vars pappa inte bry sig om. lämnade mig i början av graviditeten och hotade mig en gång. första gången han kom och hälsade på dottern var hon 4 månader gammal. efter det hör han av sig när han känner för det och umgänget sker hemma hos mig. allt från 10 min till 2 timmar. från 2 gånger i veckan till ingenting på 3 månader. i början när han var här sa han att han skulle göra allt för att få gemensam vårdnad. eller ha henne varannan vecka/helg. men än sålänge har det inte hänt något. jag är 99% säker på att han aldrig hört av sig till familjerätten osv. för isåfall måste dom hört av sig till mig. då han lämnade mig under graviditeten så har jag sagt att om han inte finns där nu behöver han inte komma sen heller. min största rädsla är att jag blir tvungen å lämna dottern till honom. jag litar inte ett dugg på honom och han har tidigare haft alkohol&knarkproblem men vet inte hur det är nu. han tycker det är viktigare å festa och hör av sig ibland att han inte kan komma dagen efter trots att han har sagt det pga bakfylla.

jag undrar om han bara kan komma en dag och få sin vilja igenom pang bom. eller blir det svårare för honom hur längre tid som gått. som sagt jag vill inte ha någon som helst kontakt med honom men har aldrig nekat honom när han vill komma och hälsa på. hans familj bry sig inte heller trots att dom bor på gåavstånd. och hennes pappa bor också i samma stad.

någon som känner igen sig? 

• Svar på tråden pappan bry sig inte om dottern
  • Anonym

För och svara på frågan så kan han komma en dag och stämma dej och få vårdnad och boende.

• Anonym

Hej. Förslår att du är rädd. Men det behöver du inte vara. Det finns ingen som placerar ett litet barn hos en missbrukare. Har du ensam vårdnad? Det är svårt att ta ifrån den Eva föräldern vårdnaden. Det finns något som heter rättsskydd. Alla i Sverige har rätt söka det. Jag har själv varit i tvist med mitt ex men det löste sig med hjälp av varsitt ombud. Att stämma någon har för de allra flesta ett väldigt högt pris. För att orka igenom en sådan process så är nan nog ansvarsfull och engagerad sitt syfte annars finns det inget motivation. Därför tror jag inte att du behöver vara rädd. Försök kontakta familjerätten själv. Du kan få stöd, råd och hjälp där helt kostnadsfritt. Omge dig av människor som tror på dig. Som för dig glad och får dig att må bra. Helt rätt att ställa krav på pappan. Vill han hellre festa än se sin dotter växa upp så är det hans val. Han kommer ångra sig. Det viktigaste för din dotter är att hon har en bra kontakt med dig. Hon har då samma möjligheter som alla andra barn att utvecklas normalt. Ditt inlägg berörde mig pga av att jag kände igen mig. Jag fick ingen hjälp därför försöker jag ge sig min nu. 1. Familjerätten 2. Låt honom inte komma och gå ur din dotters liv. 3. Gemensam/ensam vårdnad = stor juridik skillnad för vad du kan påverka. Lycka till! Jag tror på dig.

Svar på tråden pappan bry sig inte om dottern