• Sheyen

    Stötar i kroppen + yrsel... Rädd.

    Hej hej. Jag undrar om någon känt liknande som det jag skriver om här nedan:

    Har börjat att få, med jämna intervaller, någon konstig känsla i min kropp. Ska beskriva den så gott jag kan: Det blir som en stöt genom hela min kropp; det gör inte ont, men är obehagligt. Då blir jag även yr och lite ostadig (blir rädd att jag ska svimma). Blir stötar i händerna också. Börjar bli lite orolig, för det har blivit mer och mer, liksom. Känns inte normalt, det här och jag har aldrig haft sådana här stötar förut. Det började idag. Hjälp?

    Jag mår inte illa, har inte ont i magen längre heller. Men de här stötarna kommer oftare och oftare nu. Får för mig att jag håller på att dö. Som tur var hade jag min man med mig när vi var ute idag. Annars hade jag inte vågat gå omkring, ens. Höll hårt i honom, när stötarna blev alltmer intensiva.

    Någon som känt samma obehag? Vad kan det vara?

  • Svar på tråden Stötar i kroppen + yrsel... Rädd.
  • jmynt

    Låter skumt tyker jag, men det bästa är nog att kontakta vården. Låter ju nästa son det skulle kunna vara nåt nevrologiskt men kan ju lika hjärna vara lågt blodtryck, kommer det även om du ligger ner o vilar?

  • LitenMedLiten

    Jag har liknande fast kanske inte lika intensivt som du.. Har sen jag var jättesjuk i okt lite orytm i hjärtfrekvensen eller nåt. Typ hjärthopp och ibland när det blir uppehåll mellan hjärtslagen så då svartnar det för ögonen och blir som en stöt som du säger och sticks i fingrar och fötter!?!  Jätteobehagligt!
    Gör inte direkt ont i hjärtat men man känner tydligt uppehållet emellanåt och ett tag grabbade jag i en arbetskollega på fikarasten då jag trodde jag skulle svimma eller hjärtat stannat helt!! 
    Händer flera gånger per dag, men har inte fått hjälp för det, eller svar på varför..
    Kan det vara något liknande för dig? Jag har rätt lågt blodtryck dessutom 100/60.
    Jag vet inte, men påminner om mina symtom! 

  • Sheyen

    Hejsan! Det visade sig att jag har väldigt lågt blodtryck! 100/60 (pga graviditeten).  Ni andra som har liknande symptom och inte är säkra på vad det är; kolla era blodtryck!

    Tusen tack för alla svar och för er omtanke.

  • LitenMedLiten
    Sheyen skrev 2013-02-14 07:50:49 följande:
    Hejsan! Det visade sig att jag har väldigt lågt blodtryck! 100/60 (pga graviditeten).  Ni andra som har liknande symptom och inte är säkra på vad det är; kolla era blodtryck!

    Tusen tack för alla svar och för er omtanke.
    Oj, jag har precis samma blodtryck!! Så det kan bero på det alltså? Men ska det alltså vara så mycket mer symtom än bara yrsel? Låter ju troligt iofs då jag också har lågt.. Då fick jag ju lite svar också :)
  • Sheyen
    LitenMedLiten skrev 2013-02-15 21:22:43 följande:
    Oj, jag har precis samma blodtryck!! Så det kan bero på det alltså? Men ska det alltså vara så mycket mer symtom än bara yrsel? Låter ju troligt iofs då jag också har lågt.. Då fick jag ju lite svar också :)
    Ingen aning, faktiskt. Vad jag vet har jag inte haft särskilt lågt blodtryck förut, så mina beskrivningar av symptomen kan verka flummiga, för jag har ju inte direkt hunnit öva på att beskriva dem, haha! Skrattande

    Men ja, det kan absolut bero på det! Och tydligen är det väldigt lågt med 100/60 (jag är skitdålig på sådant där).

    Ta det lugnt och fint. När du vilar; ha fötterna högt (kanske på 2-3 kuddar?). Lycka till och må väl! Glad
  • LitenMedLiten
    Sheyen skrev 2013-02-16 19:05:04 följande:
    Ingen aning, faktiskt. Vad jag vet har jag inte haft särskilt lågt blodtryck förut, så mina beskrivningar av symptomen kan verka flummiga, för jag har ju inte direkt hunnit öva på att beskriva dem, haha! Skrattande

    Men ja, det kan absolut bero på det! Och tydligen är det väldigt lågt med 100/60 (jag är skitdålig på sådant där).

    Ta det lugnt och fint. När du vilar; ha fötterna högt (kanske på 2-3 kuddar?). Lycka till och må väl! Glad
    Hehe okej ja jag har nog alltid haft lågt blodtryck och extremt lågt när jag väntat barn!
    Lågt räknas som 90/60.. Men det gör ju inte att 100/60 känns bättre ;)
    Jag ska höra med läkaren eller barnmorskan nästa gång!

    Lycka till själv och hoppas du klarar dig bra från obehag!! :) 
  • Lindquist

    Lågt blodtryck kan bero på detta

    Celiaki (glutenintolerans)
    Laktosintolerans 
    Histaminintolerans (brist på DAO enzym)
    Järnbrist
    B12 brist
    Folsyra brist

    Jag hade 90/60 innan celiaki diagnos,  har även laktosintolerans eftersom tarmen blivit skadad av gluten tar ju 2 år innan den läkt. Drabbades av sekundär laktosintolerans och b12 brist.

    Så kolla upp om ni går med en obehandlad celiaki utan att veta om det.

    Kolla även upp det andra jag nämnt det stämmer in på lågt blodtryck 

  • Lindquist

    Laktas sitter i villi som är i tunntarmen,  saknas villi vid celiaki kan inte tarmen bryta ner laktos heller då blir man sekundär laktosintolerant. 

    Min läkare säger jämt att hon inte kan säga emot det jag berättar om gör jag är så påläst.

    Jo jag känner min kropp bäst själv.

    Det tog 3 år för läkarna att inse att jag hade celiaki med fast jag sa år dem gång på gång att jag tål inte gluten men ingen läkare lyssnade på mig.

    Men när jag sa att min mor o mormor hade det då blev det fart på dem.

    Tråkigt när sjukvården går med bakbundna händer och inte inser förloppet i tid. Kan inte vara lätt att jobba inom sjukvården.

Svar på tråden Stötar i kroppen + yrsel... Rädd.