• FruEnarsson

    Berätta om era prematur barn ifrån v 31 och uppåt!

    Jag födde vårt första barn i v 34 + 6, stor och stadig pojk, dock lite lat för att äta själv men annars fullt frisk :) Han har varit lite efter i utvecklingen men nu vid 3 års ålder har det mesta kommit i kapp tycker vi alla som varit med ifrån start.
    Just nu ligger jag på förlossningen, är i v 31 +6, är andra gången på två veckor som jag läggs in. Ingen verkar redigt veta vad som händer! Jag har kraftiga förvärkar och extrem smärta i ryggen. Jag har fått bricanyl och kortison. Tappen är förkortad och jag har börjat öppna mig inne ifrån.

    Jag undrar har någon varit med om liknanade? Eller hur har era prematur barn mått? Hur länge har ni fått stanna på neonatal? Och hur har det gått med utvecklingen?

  • Svar på tråden Berätta om era prematur barn ifrån v 31 och uppåt!
  • Demmpa

    Våra tvillingar föddes v34+1. Dom har följt sina kurvor hela vägen, är idag sex år.
    Vi skulle legat 4,5 veckor på neo men efter 3,5 vecka blev den ene sjuk, en vecka efter blev den andra sjuk, (urinvägsinfektioner pga ärftlighet (som vi inte visste något om)). Dom ligger lite efter i bl.a. språkutvecklingen, men det beror antagligen till 90% på ärftligheten och 10% på att dom är tvillingar. Ärftligheten upptäcktes för ca ett år sedan.

  • FruEnarsson
    Demmpa skrev 2013-02-12 14:44:19 följande:
    Våra tvillingar föddes v34+1. Dom har följt sina kurvor hela vägen, är idag sex år.
    Vi skulle legat 4,5 veckor på neo men efter 3,5 vecka blev den ene sjuk, en vecka efter blev den andra sjuk, (urinvägsinfektioner pga ärftlighet (som vi inte visste något om)). Dom ligger lite efter i bl.a. språkutvecklingen, men det beror antagligen till 90% på ärftligheten och 10% på att dom är tvillingar. Ärftligheten upptäcktes för ca ett år sedan.
    Okej där ser man. Usch urinvägsinfektioner är aldrig roligt. Vår dotter fick det första gången vid 6 veckor och har haft det en gång till sen dess. Hon fick upp mot njurarna.
  • Tanna

    Min son föddes 31+6, akut snitt. 3 veckor på neo, och 3 v hemsjukvård. Han fick en lite jobbig start i livet och fick ligga i respirator ett par dygn, men sen har det bara blivit bättre. I maj blir han 2 år ( el i juli om man korrigerar ) En pigg och glad kille som är som sina vänner på dagis. Enda skillnaden jag märkt att han blir sjuk ganska lätt och hostar som bara den... Men det behöver ju inte vara för att han är prematur.

    Hoppas allt går bra för er !

  • FruEnarsson
    Tanna skrev 2013-02-13 20:03:36 följande:
    Min son föddes 31+6, akut snitt. 3 veckor på neo, och 3 v hemsjukvård. Han fick en lite jobbig start i livet och fick ligga i respirator ett par dygn, men sen har det bara blivit bättre. I maj blir han 2 år ( el i juli om man korrigerar ) En pigg och glad kille som är som sina vänner på dagis. Enda skillnaden jag märkt att han blir sjuk ganska lätt och hostar som bara den... Men det behöver ju inte vara för att han är prematur.

    Hoppas allt går bra för er !
    Usch då :/ Måste varit otäckt att se sitt barn i en respirator. Jag klarade knappt av kuvös rummet när vi låg på neonatal. Hade aldrig tidigt legat på sjukhus så det blev en rijäl chok för mig!
    Tack så mycket. Har fått komma hem idag på åder om att vila hela tiden och så får vi hoppas att bebisen vill stanna några veckor till iaf :) 
  • Mercurialis

    Mitt första barn föddes i vecka 36+3. Han var tillväxthämmad och vägde 2,1 kg (46 cm lång). Han var på neonatal i åtta dygn och fick komma hem, när han kunde hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning (han sondmatades i fem-sex dygn).

    Idag är han nästan sex år och har sedan länge vuxit ikapp de jämnåriga barnen. Utvecklingsmässigt utan anmärkning.

    Mitt andra barn föddes i vecka 35+3. Även andra barnet var tillväxthämmat och vägde 1,5 kg (40 cm lång). Han var inskriven på neonatal i en månad. Efter halva tiden fick han komma hem, eftersom han kunde hålla värmen själv. Helt utskriven blev han i samband med att sonden togs bort.

    Idag är han tre år och i storlek är han ungefär som en "normal" tvååring. Han är lite sen i sin språkljudsutveckling och vi har kontakt med logoped. 


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • FruEnarsson
    Mercurialis skrev 2013-02-17 09:48:54 följande:
    Mitt första barn föddes i vecka 36+3. Han var tillväxthämmad och vägde 2,1 kg (46 cm lång). Han var på neonatal i åtta dygn och fick komma hem, när han kunde hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning (han sondmatades i fem-sex dygn).

    Idag är han nästan sex år och har sedan länge vuxit ikapp de jämnåriga barnen. Utvecklingsmässigt utan anmärkning.

    Mitt andra barn föddes i vecka 35+3. Även andra barnet var tillväxthämmat och vägde 1,5 kg (40 cm lång). Han var inskriven på neonatal i en månad. Efter halva tiden fick han komma hem, eftersom han kunde hålla värmen själv. Helt utskriven blev han i samband med att sonden togs bort.

    Idag är han tre år och i storlek är han ungefär som en "normal" tvååring. Han är lite sen i sin språkljudsutveckling och vi har kontakt med logoped. 
    Vet dom varför dom föds tillväxthämande? Det problem har ju inte jag för vår första var stor för att födas i v 34 och det sa dom redan vid tul och denna ska vara lite större oxå säger dom.
  • Mercurialis
    FruEnarsson skrev 2013-02-18 11:04:16 följande:
    Vet dom varför dom föds tillväxthämande? Det problem har ju inte jag för vår första var stor för att födas i v 34 och det sa dom redan vid tul och denna ska vara lite större oxå säger dom.
    Jag har inte fått en förklaring. När jag väntade andra barnet, hade jag högt blodtryck och det kan göra att bebisen blir lite. Sedan kan det finnas en ärftlig faktor. Jag var liten när jag föddes (2,7 kg på BF+10) och det finns fler små bebisar på min mammas sida av släkten.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • FruEnarsson
    Mercurialis skrev 2013-02-18 15:02:26 följande:
    Jag har inte fått en förklaring. När jag väntade andra barnet, hade jag högt blodtryck och det kan göra att bebisen blir lite. Sedan kan det finnas en ärftlig faktor. Jag var liten när jag föddes (2,7 kg på BF+10) och det finns fler små bebisar på min mammas sida av släkten.
    Okej där ser man.
  • Lycka80

    Födde mitt 3:e barn i v 33+5 den 6 Feb. Han vägde 3200gram och va 48 cm lång, alla trodde jag hade gått längre veckor än va jag va eftersom han vägde så mycket. Lite svårt med andningen i början och fick ligga med cpap mask men ingen kuvös. Vi låg på neonatal i 10 dygn och är nu hemma med hemsjukvården sen 11 dagar tillbaka. Sonden har han fortfarande då han inte orkar amma så mycket ännu men går bättre för varje dag som går ju starkare han blir. Utvecklingen vet jag ju inte så mycket om ännu men hoppas på det bästa

  • FruEnarsson
    Lycka80 skrev 2013-02-28 19:26:02 följande:

    Födde mitt 3:e barn i v 33+5 den 6 Feb. Han vägde 3200gram och va 48 cm lång, alla trodde jag hade gått längre veckor än va jag va eftersom han vägde så mycket. Lite svårt med andningen i början och fick ligga med cpap mask men ingen kuvös. Vi låg på neonatal i 10 dygn och är nu hemma med hemsjukvården sen 11 dagar tillbaka. Sonden har han fortfarande då han inte orkar amma så mycket ännu men går bättre för varje dag som går ju starkare han blir. Utvecklingen vet jag ju inte så mycket om ännu men hoppas på det bästa


    Ja det var en stor pojk :) Skönt att det gick bra. Är nu i v 34+2 så känns som jag snart har nått vårt mål, v 35!
  • Eliasmamma

    Mitt första barn föddes i vecka 35+2 vattnet och slemproppen gick i 34+6. Han fick sola lite, sondmatas några veckor och vi låg på neo i 10 dagar. Idag är han snart 17 mån och är helt normal så att säga, går och pratar mkt.

    Vår dotter föddes i vecka 38+6 men min tapp var förkortad och jag hade kraftiga sammandragningar från vecka 28 då jag blev sjukskriven pga hotande förtidsbörd. 


  • FruEnarsson
    Eliasmamma skrev 2013-03-01 07:24:01 följande:
    Min son var 2720 gram tung och 46 cm lång när han föddes i 35+2.
    Där ser man :)
  • Eliasmamma

    Mmm lite skillnad mot dottern som föddes i december 2012, hon vägde 3190 gram och var 48 cm lång.

    Sonen börjar på dagis i juni nu och är hörselskadad. Om det beror på att han är prematur eller ej vet vi inte men dottern har i allafall inga hörselfel.

    Han var lite sen med att krypa osv men nu är det full fart på honom :)   


  • Pernillo

    Vår dotter föddes i v 31+1 hon vägde 1,2 kg. jag hade havandeskapsförgiftning. Några dagar i kuvös och en dag med cpap. Vi gjorde fyra veckor på neo och sen fyra veckor med hemsjukvård. Hon hade sond hela den tiden och lärde sig sedan att amma. Vi körde mycket med kängrumetoden, vilken jag rekommenderar varmt. Idag är hon fyra år och väger mindre än många andra (har följt sin kurva) men är normallång. Utvecklingsmässigt är hon tidig, så väl med språk som med motorik. Inga problem med syn eller andra vanliga prematuråkommor. Hon har lustigt nog varit friskare än sina kompisar och verkar havet toppenimmunförsvar. Hon har aldrig behövt antibiotika eller annan medicin för den delen. Vi har haft massvis med tur. Verkligen. Det kommer säkert ni också ha. Vi var så klart jätterädda för hur det skulle gå då för fyra år sedan. Lycka till!

  • MissOlzon

    Min lilla kille föddes för tre veckor sedan 30+0 vägde 1580 gram. Andas helt själv och dricker flaska själv två mål om dagen sedan 2 veckor tillbaka. Så visst finns det mirakel! Enligt läkarna är han ett underbarn. De ska inte kunna suga, andas och svälja vid den åldern men det gör han :)

    Han går upp fint i vikt och att han ens andas själv utan någon som helst hjälp är tydligen fantastiskt!

    Nu är det tredje veckan han ligger inne, i kuvös, vi vet inte säkert NÄR han får komma hem. Det finns ingen hemsjukvård här. Han måste kunna reglera sin egen temperatur, äta ur flaska var tredje timma varje mål och blir av med sin gulsot innan han får komma hem...

    Tror neovården i Sverige är bättre! 

  • Vackrabarn
    FruEnarsson skrev 2013-02-12 13:52:48 följande:
    Jag födde vårt första barn i v 34 + 6, stor och stadig pojk, dock lite lat för att äta själv men annars fullt frisk :) Han har varit lite efter i utvecklingen men nu vid 3 års ålder har det mesta kommit i kapp tycker vi alla som varit med ifrån start.
    Just nu ligger jag på förlossningen, är i v 31 +6, är andra gången på två veckor som jag läggs in. Ingen verkar redigt veta vad som händer! Jag har kraftiga förvärkar och extrem smärta i ryggen. Jag har fått bricanyl och kortison. Tappen är förkortad och jag har börjat öppna mig inne ifrån.

    Jag undrar har någon varit med om liknanade? Eller hur har era prematur barn mått? Hur länge har ni fått stanna på neonatal? Och hur har det gått med utvecklingen?
    Jag är i v,30+2 idag, åkte in i fredags med sd i mage o värk i ryggen.. Har 2cm sluten livmodertapp kvar o har öppnat mig innifrån.. 
    Är hemma nu, men får adalan (om jag uttalar det rätt) som jag ska äta en tablett varje dag...hoppas få gå 34veckor...

    Nu har ju du med stor sannolikhet fött men våran situation var ju lika =)  
    BF 1/8-2013 enligt Familjeliv. Prematurmorsa, räknar med barn i maj-juni2013
Svar på tråden Berätta om era prematur barn ifrån v 31 och uppåt!