Flytta till Norrköping?
Jag och sambon pratar om att flytta till Norrköping. Vilka områden ska man försöka hitta lägenhet i och vilka ska man undvika?
Vill ju gärna ett ställe som även har bra skolor och inget "problemområde"
Jag och sambon pratar om att flytta till Norrköping. Vilka områden ska man försöka hitta lägenhet i och vilka ska man undvika?
Vill ju gärna ett ställe som även har bra skolor och inget "problemområde"
Nu var det några år sedan jag bodde där (är dock uppväxt där) men jag skulle nog välja bort Hageby och Navestad till att börja med och förmodligen även Klockaretorpet, Vilbergen och stora delar av Ektorp.
Lindö och Smedby är omtyckta stadsdelar och även Rambodal och Bjärby. Vet inte hur mycket lägenheter det finns där dock, mer villor och radhus.
Just utanför promenaderna, tex på Öster och Söder finns många mysiga lägenhetsområden.
Delarna norr om stan känner jag till ganska dåligt så det vill jag inte uttala mig om.
Eneby, Haga är bra områden.
Sådär! Nu fick du förslag på bra områden på norr också. :)
Eneby smedby, skärblacka, skarphagen är la rätt reko beroende på vad man söker.
Sen kan jag personligen tycka att hageby har ett oförtjänt dåligt rykte och att där är väldigt lungt och tokigt lätt att få lägenheter, möjligen att bäckgatan och gatorna runt den bör undvikas dock.
Hageby, Navestad (miljonprogram) och stora delar av Klockaretorpet är väl några typiska "problemområden".
Själv gillar jag Eneby, Haga, Pryssgården etc på norr. Där finns bra skolor och förskolor, samt fina parker och närhet till skog samt köpcentret Ingelsta (diverse affärer + stormarknader, typ Ica Maxi, Willys). I Haga och Eneby finns många lägenheter och de är dessutom ganska billiga. Det finns också ganska mycket villor och det gör området mycket attraktivt, tycker jag. Det ligger en bit från centrum, men med närheten till Ingelsta (som sagt) tycker jag inte att det gör något. Sedan är det bra förbindelse med spårvagn in till centrum, tar ca 10 min.
Andra trevliga områden på norr är Lagerlunda (mest villor) och Marielund (där det finns mycket lägenheter). I Marielund ska man dock undvika höghusen som är "problemhus", varpå skolorna/förskolorna inte heller är så bra. Marielund ligger dock närmare stan än övriga delar jag redan nämnt. Väldigt nära Campus och Folkparken (trevlig, barnvänlig park).
Mitt i stan (innanför "promenaderna") är det för det första dyrare att bo, om man inte vill bo i "problemhus". Exempel på problemhus: Hyresbostäders lägenheter på Hantverkaregatan och St Persgatan. Sedan finns det säkert både bra och dåliga skolor där, men det är svårare att säga exakt vilken som är bra. Utan barn skulle det dock säkert vara trevligt att bo i centrum, men med barn vill jag inte göra det.
Utanför promenaderna, det som kallas "Norr" (Vid Campus, mycket ungdomar), "Söder" (många stora, gamla dyra villor och därefter typ Klingsberg etc), "Öster" (Oxelbergen) och "Väster" (t.ex. Kneippen), typ, är det lite bättre tycker jag personligen, men fortfarande rätt dyrt. Oxelbergen är ett rätt bra område och skolorna/förskolorna kan vara bra. Kneippen är väl egentligen Norrköpings finaste bostadsområde, svindyra villor, men en del prisvärda lägenheter och skolorna/förskolorna kan vara bra.
Andra barnvänliga områden är Kungsängen, Smedby, Rambodal, Bjärby (ligger bredvid varandra) på söder, fast på "rätt sida" om E22:an. På andra sidan ligger Navestad/Hageby. Där finns dock mest villor. Dock är det bra skolor där, många med barn på "fel sida vägen" har sina barn i skolor där. Där är också fint med parker, skog och natur och i och med att ett annat köpcentra (Mirum, fd Hageby Centrum) ligger i närheten är det lite som Eneby/Haga. Fast jag föredrar då Eneby/Haga.
Andra områden i Norrköping som kan vara värda att nämna är Skarphagen och Vilbergen. Personligen inga favoriter, men de ligger nära centrum och det finns många lägenheter (och villor) och de är barntäta. Där finns både bra och dåliga skolor/förskolor, men förhoppningsvis bättre än mitt i centrum. Där finns också sämre gator (som överallt) och Ektorp som ligger i närheten skulle jag inte rekommendera, även om där säkert också finns "bra" områden.
Lindö är ett "rikt" område en kort bit utanför stan (20-30 min med buss) är Lindö. Väldigt populärt, men mest villor och rätt dyra sådana. Fint med närhet till vatten och natur. Bra skolor. Typiska "fina förorten".
En annan "fin förort" är Jursla, men det är ännu mer ute på landet. Ligger bredvid Åby, som är en liten ort, men Åby är inte lika "fint", så att säga. Åby ligger visserligen bara 20-25 min från Norrköping med buss, men det känns ändå mer utanför Norrköping är t.ex. Lindö. I Jursla finns lägenheter, fina och billiga, men det är mestadels dyra villor där. Bra skolor. I Åby finns fler lägenheter och också många villor. Dock så är området Ättetorp ett typiskt "problemområde".
Långt inlägg, men vet att många som ska flytta hit kanske läser detta och själv skulle jag gärna ta del av sådan information om jag flyttade till en ny stad.
Vi bor på norr, tunnbindaregatan! Absolut bästa området! Hageby, anbragda, Åby, ljura, skulle jag absolut inte rekommendera.
Anbragda finns inget som heter. NAVESTAD menade jag - bo inte där!
Jag har bott på flera platser i Norrköping, är dock glad att jag flyttat därifrån.
Undvik: klockaretorpet, hageby, Navestad, Marielund, Ljura... mfl
Absolut inte Norr! bodde där i 7 månader (mellan kungsgatan och folkparken), trodde att det skulle vara ett bra område då det ligger centralt men fy fan säger jag bara. Det var civilpoliser överallt (vilket är bra, men säger ju en del om området), var med flera gånger om knark som slängdes ner från balkonger, glasflaskor slängdes ner på mig två gånger (missade som tur var). var fyra knark-razzior i husen bredvid (olika hus) under tiden jag bodde där. skottlossning 1 gång. folk som jagade varandra och slogs varje helg utanför balkongen. Bodde på bottenvåningen och vågade inte bo kvar.
Flyttade till "nya torget" som ligger centralt, det var ganska okej! men även i centrum finns det ställen man inte ska bo på ("soc-områden") med mycket stök.
Jag tycker utanför södra promenaden var bra att bo på, och Klingsberg :). De som bor i oxelbergen trivs bra vad jag vet. Villa områdena vet jag inte :)
Överlag tycker jag att Norrköping är bråkigt och stökigt, och smutsigt. men satsa på "söder" ;)
det slog mig att villbergen (dock inte centrum men mot vrinnevisjukhuset) skulle kunna vara ett tips, jag har personligen aldrig sett en människa röra sig där annat än promenera med hunden möjligtvis, och det måste ju ändå känneteckna ett rätt lungt område, behändigt avstånd till stan också för den delen.