• Jesper 306

Skapa en egen hemsida?

Hej,

Postar igen då det verkar blivit något fel på förra tråden. 

Jag har länge velat skapa en egen hemsida som jag kan lägga upp egna saker på. Är helt enkelt trött på dom vanliga "bloggarna" där man är begränsad i vad man får göra och inte ha egen reklam osv.. Och nu behöver jag lite hjälp/råd från er. 

Jag har förstått att det första man behöver är ett domännamn och det har jag skaffat! Det andra man behöver är ett webbhotell och då har jag varit inne på bästawebbhotell.se och tittat lite och hittat ett bra webbhotell som ska vara ett av Sveriges billigaste. 

Det jag behöver hjälp/råd med är hur man går till väga för att skapa en egen hemsida. Jag har läst lite om Wordpress och det verkar ju fungera ungefär på samma sätt som dom flesta bloggarna fast man själv får ändra lite som man vill + att man kan ha egen reklam där. 

Jag kan grunderna i html som jag har läst på Javascript och vad jag har förstått så behöver man inte vara en datanörd för att klara av wordpress. 

Så tror ni att wordpress är det bästa alternativet för mig och kommer jag att klara av att fixa med det?
    Samt är det någon som vet en bra guide om wordpress eller liknande som man kan läsa?

Jag vet att det blev lite många frågor men hoppas att jag kan få något svar :)

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Skapa en egen hemsida?
  • inze

Ja Wordpress är väl det de flesta använder så jag tror det skulle kunna fungera bra även för dig.

Ofta har ju webbhotell så att du kan installera wordpress direkt genom någon funktion de har. Om inte så finns det att hämta här:
    http://sv.wordpress.org/
    Där finns också information om hur man installerar det på sin webbplats  under Dokumentation (högersplaten).

Det finns massor av teman att välja mellan, både gratisalternativ och sådana som kostar. För hur man än vill ha sin sida måste man nog ha ett tema som grund. Det är bara att googla efter Wordpress teman så kan man få ägna några timmar åt att bläddra igenom allt man kan hitta.

• Jesper 306

Okej! 

Tack så mycket för hjälpen ska kolla på detta ikväll när jag kommer hem.

Nu har jag fixat webbhotell så ska bara installera wordpress sen är det bara att tuta och köra :) 

• Jimpanesovic

Wordpress alla dagar i veckan! :) Finns massor av teman att välja på och du kan till en början använda widgets för att placera annonser i. Busenkelt. Dina grundläggande kunskaper i HTML räcker långt. Du behöver dom knappt :)

• videofotografen

Det beror naturligtvis på hur avancerad du vill göra din sida men vill du göra en enkel och simpel sida så kan du lätt göra den tom i "Anteckningar" och det finns mängder med gratisservrar som inte kostar ett enda öre. Själv har jag lagt upp min på en gratisserver.

videofotografen.com

Självfallet finns det mer eller mindre avancerade editorer och program att använda för dom som vill bygga upp hela kompletta sajter. Proffsen använder:

Adobe Dreanweaver

• Binary
    videofotografen skrev 2013-02-18 22:17:34 följande:
    Det beror naturligtvis på hur avancerad du vill göra din sida men vill du göra en enkel och simpel sida så kan du lätt göra den tom i "Anteckningar" och det finns mängder med gratisservrar som inte kostar ett enda öre. Själv har jag lagt upp min på en gratisserver.

videofotografen.com

Självfallet finns det mer eller mindre avancerade editorer och program att använda för dom som vill bygga upp hela kompletta sajter. Proffsen använder:

Adobe Dreanweaver
    Jodå, dreamweaver används ofta när man ska bygga en statisk sida, eller sidor som ska genereras av databaser där sidan i sig använder statiskt material. Om information ska uppdateras ofta så blir det mer jobb
    än att  använda ett färdigt CMS, och som marknaden ser ut idag, så är wordpress marknadsledande, och tyvärr har dreamweaver svårt att "out of the box" redigera wordpress teman. Då är det enklare att använda ett befintligt framework och modifiera i den inbyggda editorn, men jag svävar ut lite.

Jag skulle, även jag, rekommendera wordpress då du inte behöver kunna kod om du inte vill gräva ner dig djupt, det är väldigt låg inlärningströskel och du har dessutom en aktiv utveckling på bassystemet.

Du behöver desutom inte lägga ner tusentals kronor på mjukvara.
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Nushape

Jag jobbar heltid med webbsidor sen 10 år tillbaka, ibörjan så använde jag Dreamweaver men de senaste 5-6 åren så har jag knappt rört HTML-kod förutom när man ska editera något Wordpress-tema.

Så även jag tycker du ska köra med Wordpress. Det finns så många plugins att du kan få din webbsida/blogg att bete sig nästan hur du vill för att inte tala om alla gratis teman.

• Nushape

inleed.se/ kostar enbart 19kr/månad och funkar bra. Säg till om du behöver hjälp med att installera Wordpress.

Svar på tråden Skapa en egen hemsida?