• anna021

Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?

Hej alla kom nyss ut från badrummet efter att bytt på vårat barn.
    Så av nyfikenhet så läste jag på innehållsförtekningen på ICAs tvättservetter med aloe.

Då ser jag av min förskräkelse att de innehåler glycol som är giftigt räcker med att hundar får i sig det så kan de dö så då borde det även vara giftigt för människor.

Vi fick avliva våran hund som fått i sig glycol.

När jag såg detta så tvätta jag barnet flera gånger med tvål och vatten.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?
  • anna021
    Hitta detta på nätet:

glycol
    är mycket giftigt och finns bland annat i kylarvätskor. Olyckstillbud, då man råkar svälja ned en klunk när man häverterar (slangar) glykol från en dunk eller bilkylare, är inte ovanligt. När kylarglykol är upphällt i till exempel en läskedrycksflaska kan den lätt förväxlas med något drickbart. Mycket allvarliga förgiftningar och dödsfall har förekommit då glykol förväxlats med, och druckits i stället för vanlig sprit (etanol).
  • Magnolia79

Står det inte glycerol? Det är ett vanligt mjukgörande/fuktighetsbevarande ämne som inte är farligt.

• anna021
    Magnolia79 skrev 2013-02-10 00:16:42 följande:
    Står det inte glycerol? Det är ett vanligt mjukgörande/fuktighetsbevarande ämne som inte är farligt.

Nupp glycol
  • anna021
    Magnolia79 skrev 2013-02-10 00:16:42 följande:

se näst sista raden första ordet klart och tydligt glycol
  • Magnolia79

Såg bilden efter jag skrev... Det är inte så att det står något på raden innan typ propylen(e) Utan kommatecken innan glykol? Propylenglykol är en mjukgörare också. På engelska ingredienslistor särskrivs ju alla ämnen. Annars kan du ju höra med ICAs kundtjänst. De borde kunna svara på vad ämnet fyller för funktion.

• spermadonator

Jag är ganska säker på att det inte står bara glykol på innehållsförteckningen eftersom glykol är ett mer vardagligt  uttryck och knappast skulle listas under det namnet.

• anna021

Om det är Popylenglycol så är det inte mycket bättre: 

propylenglykol är en glykol av propan

propylenglykol som kan orsaka hudirritation och som kan framkalla allergisk reaktion.

• spermadonator
    anna021 skrev 2013-02-10 00:39:38 följande:
    Om det är Popylenglycol så är det inte mycket bättre: 

propylenglykol är en glykol av propan

propylenglykol som kan orsaka hudirritation och som kan framkalla allergisk reaktion.

Du har väl förpackningen framför dig så du kan läsa på den?
  • anna021
    spermadonator skrev 2013-02-10 00:41:50 följande:
    Du har väl förpackningen framför dig så du kan läsa på den?

Nix ligger i sopptunnan
Svar på tråden Såg att icas våtservetter innehåller glycol. Giftigt ?