• babar97

Introduktion till historia och geografi

Hejsan!

Jag undrar om någon har någon bra erfarenhet kring hur man introducerar så abstrakta begrepp som historia och geografi till små barn (1-3 år)?

Min tanke är att prata om fristående episoder från historien, och sen placera dem på en tidslinje. Då kan man se vad som kom före något annat, men man gör själva konceptet med tid mindre viktigt. Då kan man introducera en tanke om att världen är föränderlig och sakta men säkert kommer historiekunskaperna på plats.

Geografi är en annan femma. Någon eller några resor kommer kanske att ge en inblick i att olika ställen är olika, men resten får nog bli en berättad resa. Att plocka olika länder och berätta om dem, och försöka väcka nyfikenhet på hur och varför världen är olika. 

Men, jag vet inte hur jag kommer att lyckas. Det verkar vara svårt att hitta lämpliga böcker som täcker ämnena någorlunda. Det finns många böcker som tar upp en enstaka episod i form av en berättelse, men inga övergripande böcker, och det saknar jag... Att ha en bok med bilder och text är något som jag känner hjälper mig mycket när det gäller att hålla intresset uppe.

• Svar på tråden Introduktion till historia och geografi
  • Flickan och kråkan

Som lärare i dessa ämnen så tycker jag tycker att du problematiserar något väldigt. Utgå från det ni har i närheten. Det är så små barn lär. Du är hästlängder i förväg kognitionsmässigt vad gäller 1-3-åringar.

När det gäller historia och små barn är det bästa att prata med små barn om deras närmaste tid = dem själva, familj, släkt etc. Titta på foton, saker från det du själv var liten eller då mor- och farföräldrar var små etc. När det gäller geografi samma sak. Utgå från det ni har runt omkring er = närgeografin. Sedan är ju kartböcker, bilderböcker etc från andra delar av världen kanon. 

• Lindir

Det finns en bra bok som heter Hitta historien av Mats Vänehem som funkar bra för ganska små barn. Det är en bilderbok så man får berätta själv om de olika perioderna som är avbildade.

Rude and not ginger
  • blubbblubb

Jag håller med #1

Upptäck världen utifrån barnets perspektiv. Jag har en 4-åring och inser hur mycket hon kan om grundläggande ideer utan att jag ens tänkt historia eller geografi utan variation och intresse. 

Hon vet att det finns lejon och bufflar, att lejon äter bufflar, att lejon inte finns i Sverige.  Hon vet att det finns jorden, solen, månen, planeter. Att det funnits dinosarier förrut, att mamma varit liten och att mormor är mammas mamma, var hon bor och när hon fyller år och hur mycket.  Hon har sätt människor på TV som lever annorlunda liv. 

Naturen lägger kan nog lägga ganska mycket grundläggande kunskaper om att världen förändras.  Årstiderna blir är konkreta, en död myra och vissen blomma är konkret, etc   Min rekomendation är att satsa på naturen nu och ta geografi och historia som det kommer.    

• Stjärnfall76

Gå på museum tycker jag fungerar bra. Man pratar om det man ser helt enkelt, tror inte de kan förstå tidslinje i den åldern.....

• Tuffen

Sätt upp en karta på väggen. 

• Höghus

Jag går ofta på museum med mina barn. Och så har de en jordglob och så läser vi böcker. Sen brukar jag berätta om staden vi bor i och dess historia när vi är ute och går. Det funkar för oss.

Svar på tråden Introduktion till historia och geografi