Introduktion till historia och geografi
Hejsan!
Jag undrar om någon har någon bra erfarenhet kring hur man introducerar så abstrakta begrepp som historia och geografi till små barn (1-3 år)?
Min tanke är att prata om fristående episoder från historien, och sen placera dem på en tidslinje. Då kan man se vad som kom före något annat, men man gör själva konceptet med tid mindre viktigt. Då kan man introducera en tanke om att världen är föränderlig och sakta men säkert kommer historiekunskaperna på plats.
Geografi är en annan femma. Någon eller några resor kommer kanske att ge en inblick i att olika ställen är olika, men resten får nog bli en berättad resa. Att plocka olika länder och berätta om dem, och försöka väcka nyfikenhet på hur och varför världen är olika.
Men, jag vet inte hur jag kommer att lyckas. Det verkar vara svårt att hitta lämpliga böcker som täcker ämnena någorlunda. Det finns många böcker som tar upp en enstaka episod i form av en berättelse, men inga övergripande böcker, och det saknar jag... Att ha en bok med bilder och text är något som jag känner hjälper mig mycket när det gäller att hålla intresset uppe.