• ajnas

Bli äggdonator

Jag har i ett års tid funderat på att donera ägg. Har lämnat första proverna för mer än ett halvår sedan. Sen har jag inte kommit längre. Ett tag var jag så himla entusiastisk, och nu känns det lite som att jag glömt bort varför jag vill göra det här och det håller på att rinna ut i sanden. Vill ni berätta era historier för att ge mig en spark i arslet?

• Svar på tråden Bli äggdonator
  • Nina82

Hej Ajnas!

Jag har nyligen gjort en äggdonation på ks i Huddinge. Funderade ganska länge innan jag bestämde mig för att göra det, och nu när jag har gjort det känns det jättebra att jag har kunnat hjälpa ett annat par att få en chans till att få barn :)

Jag ska göra om det snart igen har jag bestämt mig för. Tycker behandlingen och äggplockningen gick enklare än jag trodde och hade inga som helst biverkningar av nässprayen eller sprutorna.

Du får gärna fråga mig om du undrar något :) Jag önskar jag kunde göra något för att fler ska donera. Själv visste jag inte ens att äggdonation existerade för ett år sedan och tror att det finns fler som inte gör det som kanske skulle kunna tänka sig att donera :)

• Lilia

Jag skulle aldrig donera ägg. Först är det av rent praktiska skäl, man får bara 3000 kronor och måste genomgå en massa behandlingar innan. För det andra (det här är viktigast) så är barnet som föds mitt. Jag vill inte ge bort det till någon. Som äggdonator har man inga rättigheter alls till sitt barn.

• Nina82

Hmm ok, förstår inte ditt resonemang alls...det är inte en "massa" behandlingar, det är en nässpray först och sedan injektioner några dagar. Inget jobbigt alls.
    Och ersättningen är fullt tillräcklig om du frågar mig. Jag skulle göra det utan ersättning eller stå för kostnaden själv om jag hade pengar över. Den glädjen jag känner över att ha kunnat hjälpa ett par som längtar efter barn är värd mer än alla pengar i världen.

Barnet som blir till är inte ditt utan mottagaren blir biologisk mamma till barnet ð???

• Repan
    Lilia skrev 2013-04-02 19:54:27 följande:
    Jag skulle aldrig donera ägg. Först är det av rent praktiska skäl, man får bara 3000 kronor och måste genomgå en massa behandlingar innan. För det andra (det här är viktigast) så är barnet som föds mitt. Jag vill inte ge bort det till någon. Som äggdonator har man inga rättigheter alls till sitt barn.
    som äggdonator anser man inte att barnet som blir till är ens eget - det gör inte lagboken, läkarna eller barnets föräldrar heller. Så du är lite fel ute. Men tur att du vet att du inte vill donera i alla fall!
  • Anks

Åh, tänkte puffa lite för att se om det finns fler med berättelser. Hade själv tänkt donera ägg när jag har fått barn (har läst att man gärna ska ha egna barn då äggdonation kan innebära en viss risk). 
    Har länge varit övertygad om att jag vill låta mig steriliseras när jag har fått 2 barn tills jag läste om äggdonation och då kändes det som en sån slöseri att sterilisera sig när man istället kan hjälpa andra=)

Hoppas på fler berättelser!=) 

• Mikki

Åh blir gråtfärdig när jag läser om dessa änglar! Jag har svåraste graden endometrios, allt är typ som en stor kaka i buken/pelvis. Har fått min fertilitet så utdömd den kan bli och fått ÄD rekommendrat. Vill så gärna få uppleva en graviditet och föda ett barn och allt detta omöjliga kan bli möjligt med hjälp av en donator. All heder till er som gör denna goda gärning!

• enäggs81

Jag själv har gjort IVF pga min mans få spermier. Nu gör vi syskonförsök och jag tycker behandlingarna är riktigt tuffa. Jag vill donera men känner att jag har nog med mig själv. Därför tycker jag det är vansinnigt att man inte får donera överblivna ägg efter sin egen IVF behandling. Tex slängde dom våra 4 topp embryon år 2010. för det gått 5 år. dom kunde väl skänkas till ett par istället! snacka om att slösa på liv och resurser i detta land!

Svar på tråden Bli äggdonator