• NickeLillTroll

Kompisar till barnen kommer och går som om dom skulle bo här...

Jag har två döttrar som är i övre tonåren. Båda bor på undervåningen, vi har sovrum, kök och vardasrum på övervåningen.
    Vi låser sällan vår ytterdörr. Här helt enkelt inte haft behov av att låsa. Besökare ringer eller knackar på dörren för att avisera sin ankomst. Någon har då gått ner för att öppna dörren och släpper in besökaren. De senaste veckorna har vår dörr gått upp och in kommer barnens kompisar... Dom går in, klär av sig skor o jacka och gåt in på dotterns rum. Detta kan ha hänt på dagen, kvällen, väldigt sent på kvällen när jag tom. har gått och lagt mig. Förr har jag kunnat gå mer eller mindre naken hemma Tex ef duschen... Men nu kan man ju knappt slappna av hemma längre.
    Hur tycker ni man ska göra? Börja låsa dörren? Vad ska man säga till döttrarna? Att de ska hämta sin gäst vid dörren? Är det ok att barnens kompisar känner sig så hemma här att dom bara går in? Dom har ju säkert aviserat sin ankomst via telefon. Men jag tycker det känns konstigt att någon bara kommer in... Utan att bli mottagen.
    Är jag knäpp eller?

• Svar på tråden Kompisar till barnen kommer och går som om dom skulle bo här...
  • Mercurialis

Jag tycker inte alls att du är knäpp. Men det kanske beror på att jag tycker att det är ohyfsat att bara stega in hemma hos någon annan.

En stängd dörr (ytterdörr likväll som en dörr inne i huset) är för mig liktydigt med att man knackar/ringer på och sedan väntar tills någon öppnar alternativt ropar "kom in": Det är något jag lär mina barn och det är något jag kommer att lära mina barns kompisar den dagen de eventuellt bara öppnar vår ytterdörr och kliver in.

Att barnen eventuellt skulle komma överens med sina kompisar att det är okej att bara gå rakt in köper jag inte. Så kan de göra den dagen de har flyttat hemifrån. I ett hem som man delar med andra måste man ta hänsyn till alla som bor där och du ska inte behöva riskera att halvklädd behöva möta en av dina barns kompisar i hallen. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • kossi

När döttrarna bor själva får de göra som de vill men så länge de bor hemma ska kompisarna ringa på först och sedan bli hämtade vid dörren,

Tycker jag;)

• MattssonE

Nej du är inte knäpp. Tycker du inte att det är okej att de gör så, ska de inte göra så. Säg till döttrarna att de ska gå ned och öppna när en kompis kommer, och att det inte är okej att kompisarna kommer på besök när du gått och lagt dig. 

• persikofjaril

Alltså. Jag skulle inte känna att det var ok om folk kom och gick som de ville imin och sambons lägenhet. Jag tycker att det är ohyfsat att bara klampa in hos någon. Sätt ner foten och kräv att folk ska ringa/knacka på, om de inte gör det får du börja låsa dörren.

• NickeLillTroll

Tack för era svar. Ibland har det hänt att vissa "saker" ändras från det att man själv var ung. Jag fick lära mig att knacka/ringa på dörren när jag gick till mina kompisar,så gjorde även dom. Det känns skönt att veta att det ska vara så nu också. Att det inte är en nymodigheter att bara gå in till kompisar...

Jag ska absolut kräva av döttrarna öppnar och hämtar sina gäster vid dörren.

Samt att dom följer med till dörren när de ska gå hem. Så gjorde man på "min tid" .

Tack för era synpunkter och reflektioner.

Svar på tråden Kompisar till barnen kommer och går som om dom skulle bo här...