Hur närma mej min 15-åring?
Hej.
Jag vet inte forumet mer handlar om yngre barn men jag är desperat och gör ett försök .
Läget är detta:
Min 15-åriga son har under en tid inte mått bra. Han har varit nedstämde, ointresserad av det mesta och okoncentrerad i skolan, oroat sig för saker. Jag har inte full koll på allt som hänt för han har mest valt att bo hos sin pappa de senaste tre åren. Pappan och hans nya kvinna har nyligen fått sitt första gemensamma barn, vilket tydligen har förändrat en del hemma hos dom plus stöket med ett spädbarn. Sonen har flytta tillbaka till mig nu och det känns ju jätte bra (för mej).
Nu när han bor hos mig ser jag mer direkt hur dåligt han mår! Han träffar inga kompisar och verkar inte gilla saker han tycket om att göra förut. Han säjer inte så mycket om hur han mår men det syns att han inte mår bra. Plötslig ljud (typ post i brevlådan) får honom att hoppa högt och bli stressad. Han är spänd som en stålfjäder hela tiden och rör sig ganska stelt ibland. Han har kontakt med vården och får mediciner men jag vet inte hur mycket det hjälper.
Det som gör mest ont i mig nu är att jag inte känner att jag får kontakt med honom. Vi grälar inte och han är skötsam, men allt känns bara "vänligt".
Jag känner inte att jag får komma nära honom som mamma!
Det är svårt att få ur honom något om hur han mår mer än "bra","sådär", "trött", "typ vanligt". Även om jag ibland kan lista ut vad som är jobbigt för stunden så når jag inte fram till honom, han håller avstånd till mig.
Jag har läst att oxytocin är bra mot ångest och stress och att det frigörs vid värme och beröring. När jag ser hur spänd och stel han är vill jag bara hålla om honom och värma och lugna honom. Han drar sig dock undan så fort jag nuddad honom. Jag skulle vilja förklara för honom att det är för hans skull jag försöker röra vid honom och inte min, men jag kan inte komma på hur jag skulle säja det utan att det lät urdumt.
Det känns som att jag kan inte närma mig honom varesej fysiskt eller mentalt/verbalt/intelektuelt. Jag förståt att vår kontakt försvagats när han inte bott här hela tiden, men jag vill hitta tillbaka till honom!
Någon som har någon tanke om hur jag närmar mig honom igen? Han mår så dåligt och jag vill så desperat hjälpa honom!
(Förlåt för mitt svammliga inlägg)