• tigermamman1974

Varför har Fagersjöskolan dåligt rykte?

Hej!

Jag vill veta vad Ni tycker om Fagersjöskolan och jag vill inte veta vad jag kan själv hitta på Sthlm Stads hemsida utan Er egna upplevda erfarenheter.

Jag bor i Fagersjö och har en dotter som ska börja förskoleklass men vi är mycket osäkra på denna skola och har nästan helt strukit den. Men ska ändå besöka den idag och få en egen uppfattning.
    Är ändå mycket tacksam för allas egna erfarenheter av denna skola!

Vår dotter har dessutom en funktionsnedsättning och kommer att behöva extra stöd.

Tack!        

• Svar på tråden Varför har Fagersjöskolan dåligt rykte?
  • DarlingMother

Min son går i Fagersjöskolan och vi är riktigt nöjda med både lärare och den nuvarande rektorn! Den tidigare rektorn var dock inte ok och därför hade skolan ett dåligt ryckte. Min son har haft det svårt med läsning och skrivning men fick direkt hjälp från lärare och speciallärare så nu är han ikapp resten av klassen på rekord fart.

• lilla mamma

Jag har också barn med funktionsnedsättning och har tyvärr inte fått mycket hjälp. Jag skulle aldrig välja om den här skolan om jag visste vad jag vet idag.

• tigermamman1974

Lilla mamma, snälla berätta lite mer!
    Vi fick inte plats på någon av skolorna vi valde och är nu tvungen att ta Fagersjöskolan eftersom det är hemskolan. Imorgon ska jag ha möte med rektor, specialpedagog, bitr. rektor och skolsjuksköterska och skulle vara jättebra att få höra någon annans historia. Jag läste på forumet för ett tag sedan om 3 familjer som flyttat sina barn med funktionsnedsättning från Fagersjöskolan för det inte fungerade med personalen. Nu när jag skulle läsa igen så var den tråden borttagen. 

Om du tycker det inte är okej att skriva här kan du få min mejladress. Men snälla skriv något mer!

Jag har skrivit till skolan att jag är medveten om att det varit problem med barn med funktionsnedsättning, att skolan inte levt upp till skollagen "barnets bästa ska sättas i fokus". Att det lett till att föräldrarna flyttat sina barn.
    Skulle vara jättebra om jag hade lite mer att berätta utan att lämna ut några namn.

Snälla svara! 

DarlingMother
    Härligt att det ordnade sig för din son. Dyslexi har personalen kunskap i, men när det gäller Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så är oftast kunskapen låg eller obefintlig och dessa barn blir inte inkluderad i den vanliga skolan. Finns också andra funktionsnedsättningar som personalen inte har kunskap i och det är vanligast att vi föräldrar får tillhandahålla kunskapen. Enligt skollag ska dessa barn få gå inkluderad i en vanlig klass med personal som ser till att få kunskap och ge dom resurser som krävs för att barnet ska få kunskap tillgängligt och ett socialt samspel med både kompisar och vuxna.Tyvärr verkar det som om Fagersjöskolan inte tagit till sig detta.

• lilla mamma

Jag har inte varit inne på Familjeliv på mycket länge av olika orsaker. Önskar att jag hade sett ditt inlägg tigermamman. Jag undrar hur det gick för ditt barn. Är hon kvar på Fagersjöskolan? Jag har två barn med funktionsnedsättningar och mitt yngsta barn är dessvärre kvar på Fagersjöskolan, hoppas på plats i annan skola till höstterminen 2015. Jag tycker att specialpedagogen för de lite äldre barnen är bra men hennes tid räcker inte till. Ledningen är okunnig och omöjlig. Läraren saknar både intresse och kunskap om funktionsnedsättningar.Jag har varit där flera gånger på möten tillsammans med personal från BUP men ingenting händer. Det görs ingen som helst anpassning.Konkreta förslag har lämnats för hur man skulle kunna underlätta för mitt barn men inget blir gjort.

• tigermamman1974

Mitt barn är kvar men har kraschat och vi har anmält skolan till skolinspektionen.
    BEO Barn- och elevombudet har velat att vi ska anmäla skolan hela tiden.
    Lång historia med många möten, precis som dig.

Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig!

• mamma09

Hej tigermamman,

Min son började förskoleklassen på Fagersjöskolan denna hösttermin. Vi upplever precis som många andra föräldrar med barn som har neuropsykiatriska funktionshinder att ledningen varken vill eller kan något om hur man ska möta upp dessa barn. Jag har fått jagat ansvariga på skolan för att se till så att min sons behov ska tillgodoses och mött mycket hinder och kränkningar på vägen.

Jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med dig, vill veta hur det gått med anmälan till skolinspektionen då jag går i samma tankar

Svar på tråden Varför har Fagersjöskolan dåligt rykte?