• Anonym (Tips)

Tips på hur man kan "gömma" en säng i vardagsrummet?

Jag och min sambo kommer att gå isär, vi har två små barn. I nu läget har jag inte råd att bo i någon trea så kommer bli att vi flyttar till en två, så barnen kommer få sovrummet. Jag hade tänkt ha en säng i vardagsrummet. Men tänkte om ni hade några tips hur man kan skärma av sängen? Tex med bokhyllor, gardiner eller liknande.. Det jag är intresserad utav är bilder.. :)

• Svar på tråden Tips på hur man kan "gömma" en säng i vardagsrummet?
  • Anonym (ja)

Tråkigt med separationen!

Jag bor med min sambo och min dotter i en tvåa, vi har vår säng i vardagsrummet, vi bäddar varje morgon och har en vikvägg som man har på kontor, med min dotters teckningar på. 

• Anonym (Tips)
    power skrev 2013-02-07 17:58:01 följande:
    Sängskåp!!!!
    Har försökt hitta något sådant, man alla verkar vara så dyra.. Håller på att studerar så har inte så gott om pengar.. :/

• mammaidamaria

Kan tipsa om hemnes säng eller liknande modeller som har tre sidor, har man då bäddat den och kuddar runt om kan man sitta i den på dagen, blir som en soffa.

• Anonym (Tips)
    netza skrev 2013-02-07 18:04:05 följande:
    Hade gjort såhär bara, som du ser sticker sängen fram lite bakom hyllorna. www.styleroom.se/image/scaled/normal/u74d/1/2...
    Så funderade jag också på att man kunde göra, men är inte baksidorna på hyllor rätt så fula? Eller har du målat där?
  • Anonym (Tips)
    mammaidamaria skrev 2013-02-07 18:07:40 följande:
    Kan tipsa om hemnes säng eller liknande modeller som har tre sidor, har man då bäddat den och kuddar runt om kan man sitta i den på dagen, blir som en soffa.
    Nja gillar inte den modellen riktigt :)
  • La Lola
    Anonym (Tips) skrev 2013-02-07 18:08:03 följande:
    Så funderade jag också på att man kunde göra, men är inte baksidorna på hyllor rätt så fula? Eller har du målat där?
    Min syrra tapetserade baksidan på bokhyllan när hon hade en liknande lösning vill jag minnas.
    Går att fästa tyg där annars.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Raggarmunk

jag skärmade av med den stora expedithyllan från ikea :)
    funkade riktigt bra då de bara såg mysigt ut å man fick trevligare utsikt från båda hållen ;) 

• Anonym

Tänk också på att du kanske inte ska ta vanliga billy hyllor för ärligt talat är de inte jättestabila, du skulle väl bo där med småbarn och endera dagen kan de få för sig att klättra upp i dessa hyllor och om de då står fritt (ej mot vägg) kan du ju nte fästa dem i något och det kan ske en olycka. Finns ju stadigare hyllor att använda eller kanke som någon var inne på vikväggar eller fäst upp en gardinstång i taket och fäst ett tyg i. Kan bli rätt snyggt, har sett det hos flera.

• Anonym (Tips)
    Anonym skrev 2013-02-07 18:20:03 följande:
    Tänk också på att du kanske inte ska ta vanliga billy hyllor för ärligt talat är de inte jättestabila, du skulle väl bo där med småbarn och endera dagen kan de få för sig att klättra upp i dessa hyllor och om de då står fritt (ej mot vägg) kan du ju nte fästa dem i något och det kan ske en olycka. Finns ju stadigare hyllor att använda eller kanke som någon var inne på vikväggar eller fäst upp en gardinstång i taket och fäst ett tyg i. Kan bli rätt snyggt, har sett det hos flera.
    Låter som smarta ideer.. Men vill gärna se lite bilder.. Har försökt söka lite men knappt hittat något..
  • Anonym (...)

hitta en snygg bäddsoffa som du gillar.

• Anonym

Googla på gardin som rumsavdelare eller draperi som rumsavdelare. Finns en hel del bilder och det är mycket enkelt. Vad som är bäst beror ju såklart på rummet och hur du ska möblera i övrigt.

• basio

Jag bor i en trea med mina tre barn. Barnen har sovrummen och jag har min säng i vardagsrummet. Fungerar utmärkt. Jag har en 140 säng som står bakom en stor Expedit-hylla från Ikea som är välfylld av böcker och nedersta raden har jag lådor i. Vid sängens fotände har jag satt en snygg duschstång mellan hyllan och väggen och hängt ett neutralt draperi. Sängen syns inte alls och en del verkar inte ens förstå att sängen står där bakom utan frågar förvirrat var jag sover.

Jag får förvisso krypa in i sängen från fotänden och det krävs viss finess att bädda den, men jag tycker att det funkar jättebra. Och om jag vill ha en stund för mig själv kan jag krypa in i sängen och gömma mig och får vara ifred för barnen lite grann. Nu är jag på jakt efter en fyra, men är beredd på att den dagen då barnen inte vill dela rum längre få sova i vardagsrummet igen.

Och jag har den stora fördelen att bo i en lägenhet från 60-talet och då var det inga öppna planlösningar. Så jag har dörrar in till vardagsrummet och köket är helt avskiljt från vardagsrummet. Att ha sängen så i öppen planlösning hade varit lite mindre roligt.

• basio

Om du vill ha bild kan du inboxa mig så kan jag fotografera mitt arrangemang och skicka till dig.

• Grappa

Köp vikbara sängben och fäll upp sängen mot väggen på dagen. Ett snyggt draperi döljer sängen. Mycket bättre och billigare än sängskåp.  www.yousee.se/

• SupersurasunkSara

En billig skärm får man om man tar tex färdiga gavlar typ Ikeas Ivar och gäster tyg mellan 'hålen' och sen skruvar ihop allt med gångjärn. Gavlar hittar man ofta billigt på nätet eller genom att fråga vänner och bekanta.

• Anonym (pep)

Jag har själv funderat på samma sak som du. Kanske kan min lösning vara något för dig?
    Jag har löst det med en enda säng i sovrummet som vi sover i alla tre i stället (jag och barnen), och så är rummet även ett lekrum. Jag ville att vardagsrummet skulle kännas som ett mysigt och vanligt vardagsrum och inte som en studentlägenhet med märkliga möbler. Dessutom älskar barnen att sova nära mig och varandra, och jag tror att de behöver det lite extra just nu. Har man gemensam vårdad känns det extra mysigt att vara så nära när man bara ses varannan vecka.

• Anonym

jag har bädd fåtöljer. ingen ser att det används som säng. sen kan jag tipsa om att OM du ska ha säng, varför inte köpa fint överkast, och fina stora kuddar som du lägger i den? det ser riktigt mysigt ut faktiskt! jag hade gjort så innan mina bäddfåtöljer. och fick beröm för att det såg så mysigt ut. :)

Svar på tråden Tips på hur man kan "gömma" en säng i vardagsrummet?