ruthen skrev 2013-02-17 10:07:34 följande:
Nja.. just att man skriver veckobrev vet jag inte om det uppfyller kraven. Man kan nog göra på andra sätt. Helt ok att skriva en sida och de jag googlade fram var även på en halv sida. Det var väldigt kortfattad information. Det är just detta med att skriva flera sidors veckobrev jag ställde mig frågande till.
Den text jag hittade ser ut så här, se nedan, och låter mer som information på individnivå vid utvecklingssamtal istället för veckobrev: "
samverka med och fortlöpande informera föräldrarna om elevens skolsituation, trivsel och kunskapsutveckling, och
citat från läroplanen sid 16.
Jo, jag menar mer att veckobreven är sprungna ur kraven på samarbete, inte att det uppfyller detta krav helt. Och jag tror inte heller att en lärare använder sin schemalagda tid till att skriva flera sidor av veckobrev. Alla lärare som jag mött och jobbat med har tillräckligt med uppgifter för att ta av sin fritid redan utan veckobreven. Om en lärare vill skriva sex sidor med bilder varje vecka så tycker jag att detta är okej, så länge det inte påverkar undervisningen. Det finns också många föräldrar som vill ha mycket information från skolan, vilket ett sådant brev ger grunden till.
Ett utvecklingssamtal ska hållas en gång varje termin och brukar i snitt ligga på under en timme. Det är på den tiden omöjligt att ge information om allt de arbetat med och kommer göra under terminen. Om man som förälder vill t.ex hjälpa sitt barn med läxorna är utvecklingssamtalen otillräckliga. Men det är naturligtvis olika från förälder till förälder hur mycket insyn man vill ha i barnets vardag. För vissa är ett veckobrev onödigt medan det för andra är otroligt viktigt.