• amelie3

Hur får ni information från skolan? Får ni tillräckligt?

Hej!

Jag är mamma till en förstaklassare och undrar lite om hur det fungerar med kommunikationen lärare-föräldrar runt om i landet.
    Hur insatta är ni i era barns skolarbete? Vet ni vad som händer och vad som skall hända i de olika ämnena vecka för vecka? Får ni någon typ av veckobrev eller finns det individuell kommunikation?  
    Vad står det i veckobreven om ni får sådana? Skriver lärarna om andra saker än själva skolarbetet också?

1000 frågor, men tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hur får ni information från skolan? Får ni tillräckligt?
  • EwelinaR

Vi får veckobrev varje torsdag om vad som har gjorts i veckan och vad nästa vecka har på schemat.
    Sen i slutet av varje månad får vi ett nytt månadsbrev, där de står planeringsdagar och andra saker som är planerade inför månaden efter.

• Dixie

Vi får ett veckomail varje fredag med vad de har gjort i veckan, vilket tema de har och info om kommande vecka.

• Stjärnfall76

Vi får ett veckobrev, men det är välidgt lite, mest om de ska till simhallen, eller vilka läxor de har. De har max två läxor i veckan, så man få väldigt dålig inblick i vad de lär sig för tillfället.

• cosinus

Vi får varje vecka ett veckobrev som säger vilka läxor som gäller. Vilken dag de får läxan och när den ska tillbaka.

Vad de har för gymnastik, om de har bad den veckan (de badar varannan vecka) samt om det är något speciellt de ska göra utöver standardschemat.

Sen skriver läraren ungefär en a4 om vad de jobbat med under veckan i de olika ämnena samt annat som kan vara kul att veta. Det är ju då på klassnivå och inte individuellt.

Jag tycker det här räcker utmärkt. Dottern är skötsam, lyssnar och gör det man ska och jobbar med det hon ska när läraren säger till. Jag känner inte att jag behöver mer information när det gäller henne och jag förutsätter att jag fått mer information om något varit ett bekymmer.

Hon går i 2an och det har sett likadant ut med veckorbrev sen 6-års

• Ruggugglan

Får månadsbrev och annan information via email.
    Har en kontaktbok som följer med i väskan varje dag, där vi kan kommunicera med varandra om vi inte pratar direkt.
    Varannan vecka får vi hem barnens "egna kalender". Det är en bok där de skrivit vad de gjort och ibland är det foton. Vi föräldrar skriver något och signerar.
    Skolan har en egen blogg där vissa saker som de gjort kommer ut.

Jag tycker att vi får tillräckligt med information. Läraren är jättebra på att informera oss föräldrar.

• amelie3

Tack för era svar! Nyttigt att få se hur andra har det!

Låter som om veckobrev eller liknande är gällande norm .. Jag tycker att det låter väldigt bra med en egen kalender och kontaktbok också (Rugguglan). Känner ibland att man är lite off och inte vet riktigt vad de har för mål med skolarbetet vecka för vecka. Hade varit bra att veta när man sitter där och hjälper dem med läxorna.

Våra lärare vägrar skicka veckobrev med via email av någon anledning. Vi har istället en blogg där vi får sporadisk information av varierande detaljgrad. Den här veckan fick vi dock ett riktigt bra infobrev, så det kanske blir bättre den här terminen. Hoppas det!
     Meningen var också att det skulle läggas ut bilder och info om barnens arbete på bloggen, men det har bara skett 2-3 gånger under det gångna läsåret. Tydligen tycker lärarna att vi föräldrar ger för lite feedback, vilket har föranlett att de inte "orkar" lägga ut något mer nu. Vet inte vad jag skall säga om det. Hade verkligen tyckt det vore kul med lite mer interaktivitet!

• mamma till 2 frön
    amelie3 skrev 2013-02-11 11:27:03 följande:
    Tack för era svar! Nyttigt att få se hur andra har det!

Låter som om veckobrev eller liknande är gällande norm .. Jag tycker att det låter väldigt bra med en egen kalender och kontaktbok också (Rugguglan). Känner ibland att man är lite off och inte vet riktigt vad de har för mål med skolarbetet vecka för vecka. Hade varit bra att veta när man sitter där och hjälper dem med läxorna.

Våra lärare vägrar skicka veckobrev med via email av någon anledning. Vi har istället en blogg där vi får sporadisk information av varierande detaljgrad. Den här veckan fick vi dock ett riktigt bra infobrev, så det kanske blir bättre den här terminen. Hoppas det!
     Meningen var också att det skulle läggas ut bilder och info om barnens arbete på bloggen, men det har bara skett 2-3 gånger under det gångna läsåret. Tydligen tycker lärarna att vi föräldrar ger för lite feedback, vilket har föranlett att de inte "orkar" lägga ut något mer nu. Vet inte vad jag skall säga om det. Hade verkligen tyckt det vore kul med lite mer interaktivitet!

...eller hinner lägga ut...

• amelie3
    mamma till 2 frön skrev 2013-02-12 16:45:21 följande:
    ...eller hinner lägga ut...

Ja, så kanske det är egentligen

Det var bara det att de hade sagt till föräldrarna på ett föräldramöte (vi var inte där) att de inte orkade lägga ut mer bilder på bloggen för att vi gav för lite feedback. Men det är klart att respons kanske känns extra viktigt om man tycker att man har ont om tid för det man gör. Fast jag tycker ändå att det är tråkigt att det inte blev så som de sade i början av läsåret ... Hade sett fram emot att få "vara med" lite i skolarbetet.
  • strojes

Här får vi veckobrev varje fredag per mail. Lärararen berättar utförligt om vad de gjort i de olika ämnena under veckan och informerar om det är något speciellt veckan som kommer. Rätt ofta innehåller veckobrevet lite bilder från olika moment under veckan.
    Vid speciella utflykter och annat får vi oftast extra info antingen via mail eller lapp vid barnets krok eller med hem i skolväskan.
    Våra barn går på en ganska liten skola så vi har bra daglig kontakt med personalen och får ofta tillfälle att fråga om saker vid lämning/hämtning och går då och då med barnet upp i klassrummet och kikar på vad de gjort.

• ruthen

Hur långa är de där veckobreven egentligen? Är det en A4-sida på sin höjd?

• strojes
    ruthen skrev 2013-02-15 23:36:10 följande:
    Hur långa är de där veckobreven egentligen? Är det en A4-sida på sin höjd?
    Dotterns lärare i 1:an kan skriva veckorbrev som är både 3 och 4 sidor långa inkl bilder. Hon gillar att skriva veckobrev och skriver alltid utförligt kring varje ämne som hon är delaktig i. Senaste veckobrevet var på 3,5 sida och 6 bilder, det är så kul att läsa och se vad de gör.
  • ruthen
    strojes skrev 2013-02-16 07:24:16 följande:
    Dotterns lärare i 1:an kan skriva veckorbrev som är både 3 och 4 sidor långa inkl bilder. Hon gillar att skriva veckobrev och skriver alltid utförligt kring varje ämne som hon är delaktig i. Senaste veckobrevet var på 3,5 sida och 6 bilder, det är så kul att läsa och se vad de gör.
    Ok, tack för info. Märklig prioritering vi har i den svenska skolan.  I Sverige har vi väldigt korta skoldagar på lågstadiet. Det är vanligt att barnen slutar kl 13 för att läraren ska få tid att planera, eller? Enligt mig är det bättre att man lägger på någon timme matematik i veckan på schemat istället för att läraren ska sitta och författa ihop veckobrev på flera sidor.
    Jag får nog försöka hitta svar i läroplanen vart detta veckobrev skrivande härstammar ifrån. 
  • litengunnarolle
    ruthen skrev 2013-02-16 11:42:46 följande:
    Ok, tack för info. Märklig prioritering vi har i den svenska skolan.  I Sverige har vi väldigt korta skoldagar på lågstadiet. Det är vanligt att barnen slutar kl 13 för att läraren ska få tid att planera, eller? Enligt mig är det bättre att man lägger på någon timme matematik i veckan på schemat istället för att läraren ska sitta och författa ihop veckobrev på flera sidor.
    Jag får nog försöka hitta svar i läroplanen vart detta veckobrev skrivande härstammar ifrån. 
    De korta dagarna för små barn är tänkta så eftersom yngre barn allmänt har svårare att koncentrera sig i långa perioder än äldre barn.

I läroplanen står det att skolan ska samarbeta med hemmen och där härstammar veckobrevsskrivandet ifrån. Det är mycket svårt att samarbeta med ett hem som inte vet något om arbetet i skolan. 
  • ruthen
    litengunnarolle skrev 2013-02-16 11:53:17 följande:
    De korta dagarna för små barn är tänkta så eftersom yngre barn allmänt har svårare att koncentrera sig i långa perioder än äldre barn.

I läroplanen står det att skolan ska samarbeta med hemmen och där härstammar veckobrevsskrivandet ifrån. Det är mycket svårt att samarbeta med ett hem som inte vet något om arbetet i skolan. 
    Nja.. just att man skriver veckobrev vet jag inte om det uppfyller kraven. Man kan nog göra på andra sätt. Helt ok att skriva en sida och de jag googlade fram var även på en halv sida. Det var väldigt kortfattad information. Det är just detta med att skriva flera sidors veckobrev jag ställde mig frågande till.

Den text jag hittade ser ut så här, se nedan, och låter mer som information på individnivå vid utvecklingssamtal istället för veckobrev: "

samverka med och fortlöpande informera föräldrarna om elevens skolsituation, trivsel och kunskapsutveckling, och 

citat från läroplanen sid 16.

• litengunnarolle
    ruthen skrev 2013-02-17 10:07:34 följande:
    Nja.. just att man skriver veckobrev vet jag inte om det uppfyller kraven. Man kan nog göra på andra sätt. Helt ok att skriva en sida och de jag googlade fram var även på en halv sida. Det var väldigt kortfattad information. Det är just detta med att skriva flera sidors veckobrev jag ställde mig frågande till.

Den text jag hittade ser ut så här, se nedan, och låter mer som information på individnivå vid utvecklingssamtal istället för veckobrev: "

samverka med och fortlöpande informera föräldrarna om elevens skolsituation, trivsel och kunskapsutveckling, och 

citat från läroplanen sid 16.

Jo, jag menar mer att veckobreven är sprungna ur kraven på samarbete, inte att det uppfyller detta krav helt. Och jag tror inte heller att en lärare använder sin schemalagda tid till att skriva flera sidor av veckobrev. Alla lärare som jag mött och jobbat med har tillräckligt med uppgifter för att ta av sin fritid redan utan veckobreven. Om en lärare vill skriva sex sidor med bilder varje vecka så tycker jag att detta är okej, så länge det inte påverkar undervisningen. Det finns också många föräldrar som vill ha mycket information från skolan, vilket ett sådant brev ger grunden till. 

Ett utvecklingssamtal ska hållas en gång varje termin och brukar i snitt ligga på under en timme. Det är på den tiden omöjligt att ge information om allt de arbetat med och kommer göra under terminen. Om man som förälder vill t.ex hjälpa sitt barn med läxorna är utvecklingssamtalen otillräckliga. Men det är naturligtvis olika från förälder till förälder hur mycket insyn man vill ha i barnets vardag. För vissa är ett veckobrev onödigt medan det för andra är otroligt viktigt.  
  • strojes
    litengunnarolle skrev 2013-02-17 10:22:11 följande:
    Jo, jag menar mer att veckobreven är sprungna ur kraven på samarbete, inte att det uppfyller detta krav helt. Och jag tror inte heller att en lärare använder sin schemalagda tid till att skriva flera sidor av veckobrev. Alla lärare som jag mött och jobbat med har tillräckligt med uppgifter för att ta av sin fritid redan utan veckobreven. Om en lärare vill skriva sex sidor med bilder varje vecka så tycker jag att detta är okej, så länge det inte påverkar undervisningen. Det finns också många föräldrar som vill ha mycket information från skolan, vilket ett sådant brev ger grunden till. 

Ett utvecklingssamtal ska hållas en gång varje termin och brukar i snitt ligga på under en timme. Det är på den tiden omöjligt att ge information om allt de arbetat med och kommer göra under terminen. Om man som förälder vill t.ex hjälpa sitt barn med läxorna är utvecklingssamtalen otillräckliga. Men det är naturligtvis olika från förälder till förälder hur mycket insyn man vill ha i barnets vardag. För vissa är ett veckobrev onödigt medan det för andra är otroligt viktigt.  
    Jag tror inte heller att det är just veckobreven som själ undervisningstid från eleverna utan det är alla andra krav på dokumentation och administrativt arbete.
  • godisrottan

I skolan jag jobbar i har vi överlåtit ansvaret för veckobrevsskrivandet till eleverna. Först går vi tillsammans i klassen igenom vad vi har gjort under veckan och gör en lista på saker. Två elever får sedan skriva själva veckobrevet och berätta om skolveckan. Vi lärare har sedan en "lärarruta" där vi skriver om det är något speciellt som vi vill berätta. Föräldrarna är nöjda och eleverna tycker att det är kul, plus att vi tränar på de IT mål som finns i läroplanen. 

Vi gjorde detta just för att vi lärare måste börja lägga vår arbetstid på rätt saker. Att skriva veckobrev har annars varit sånt som vi gjort på vår fritid och det är helt fel! Det finns ingen (väldigt få) lärare som skriver veckobrev för att man tycker att det är kul, utan man gör det för att det förväntas av läraren att göra det! Att sitta och skriva veckobrev i 30 minuter - 1 timme, betyder att denna tiden tas från planering eller dokumentationstid så enkelt är det.. 

Svar på tråden Hur får ni information från skolan? Får ni tillräckligt?