• Cecese

Vända barnet framåtvänd eller åka i för gammal stol?

För mej har det varit självklart att låta sonen född oktober-08 bakåtvänd tills stolen är urvuxen och det kommer den inte att vara på ett par år. Nu kom jag dock på att den börjar bli för gammal. Köptes ny från butik december 2003 men är tillverkad i början av 2003 så den är runt 10 år nu. Som jag läst bör man kassera stolarna när dom är 10 år. Skulle jag ha bättre ekonomi skulle jag köpa en ny stol men som det är nu har jag absolut inte råd med det. Så alternativen är att snart vända honom eller låta honom åka bakåtvänd i en stol som är mer än 10 år. Hur skulle ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-08 12:05
    Nu har jag bestämt mej för att ha kvar stolen sonen har nu och låta honom åka bakåtvänd så länge det går. Jag hoppas att jag kommer att få ett jobb senare i år och då få ekonomi till att kunna köpa en ny stol åt honom.

• Svar på tråden Vända barnet framåtvänd eller åka i för gammal stol?
  • Dimitra

Jag hade vänt på barnet i en ny stol. Barnet sitter ju inte säkert i en stol som kan gå sönder vid krock därför att plasten blivit skör.

The Dimitra universe.
  • Cecese
    Dimitra skrev 2013-02-07 12:10:48 följande:
    Jag hade vänt på barnet i en ny stol. Barnet sitter ju inte säkert i en stol som kan gå sönder vid krock därför att plasten blivit skör.
    Ja det lutar åt att jag måste göra så men det känns absolut inte bra att vända honom redan. Visst han är snart 4,5 år men han är väldigt liten till växten och jag undrar om han ens väger 15 kg. Som sagt om jag hade ekonomi till det skulle jag helt klart köpa en ny stol så han kunde sitta bakåtvänd men de pengarna finns inte.
  • cosinus

Jag tror 10 år är med marginal. Med tanke på hur mycket osäkrare det är att åka frammåt så gissar jag på att bakåt med 12-årig stol slår frammåtvänt med marginal

• skogsvitter

Jag hade förmodligen haft kvar stolen tills det kändes ok att vända. Om ni tycker det känns för tidigt nu så är det knappast någon fara om ni väntar ett halvår eller ett år till innan ni byter, tror som sagt ändå att 10 år är med marginal. Men ni får ju känna själv vad ni tycker känns säkrast. Man kanske kan känna och se lite på plasten i stolen hur pass den åldrats och beroende på hur fräsch stolen känns så kanske det känns bättre att han sitter kvar i den?

• Cecese

Ja det borde ju vara så som ni säger att 10 år är med marginal. Kan ju knappast vara så att stolen blir extremt osäker när den är exakt 10 år. Så 10 år eller 11 år kanske inte gör så stor skillnad i säkerhet. Med lite tur kanske jag kan få ett jobb senare i år och bättre ekonomi så jag har råd att köpa en ny stol. men som det är nu är jag arbetslös och lever under soc.norm så en ny stol är tyvärr helt utesluten just nu för då får vi gå utan mat en månad :(

• pigglet

Bakåtvänd. Alla gånger.
    10 år måste vara satt med marginal, det är ju inte så att något magiskt händer med all plast i alla stolar efter exakt 10 år. Utan det måste vara det tidigaste som plasten kan börja bli dålig.  
    Däremot vet vi att bakåtvänt är 5 gånger säkrare. 

• fågelungarna

Om du ska köpa en ny, kanske den där britax two-way kunde vara något. Ska ju funka både bakåt- och framåtvänd. Då kan han ju sitta bakåtvänd ett bra tag till, och sen framåt i samma stol i ett senare skede.

• MammaBella
    fågelungarna skrev 2013-02-07 20:28:43 följande:
    Om du ska köpa en ny, kanske den där britax two-way kunde vara något. Ska ju funka både bakåt- och framåtvänd. Då kan han ju sitta bakåtvänd ett bra tag till, och sen framåt i samma stol i ett senare skede.
    Det låter bra i teorin men dom är inte så bra att åka framåtvänd i. Minns inte varför men har fått den infon från trafiksäkerhetsrådet.
  • Sisisisi

Den bör bara användas bakåtvänd, precis som alla kombistolar, helst tills den är urvuxen. Har svårt att se varför man ska vända ett barn innan den bakåtvända stolen är urvuxen... Men när man vänder bör man ha en bältesstol som leder bältet rätt, är lättare, funkar längre tid och som har bättre sidoskydd.
  • fågelungarna

Men TS, kan alternativet vara att köpa en nyare begagnad stol för bakåtvänt åkande? Om din son är liten i växten bör han ju kunna åka bakåtvänd i flera år till om du lyckas hitta den bakåtvända stol som är längst i ryggstödet. Vilken nu det kan vara...

• Cecese
    Om jag får ett jobb och bättre ekonomi så kommer jag att köpa en ny stol men just nu finns inte pengarna. Stolen han har är långt i från urvuxen. Han har bältet bara på andra steget av tre så bältet går att höja. Därför har jag känt mej lugn att stolen funkar något år till, fast nu kom jag ju på att den börjar bli för gammal. 
    fågelungarna skrev 2013-02-07 20:47:02 följande:
    Men TS, kan alternativet vara att köpa en nyare begagnad stol för bakåtvänt åkande? Om din son är liten i växten bör han ju kunna åka bakåtvänd i flera år till om du lyckas hitta den bakåtvända stol som är längst i ryggstödet. Vilken nu det kan vara...
    Begagnad stol vill jag helst inte köpa eftersom jag inte säkert kan veta vad den varit med om. Då känns det tryggare att ha kvar stolen han har nu och som jag köpt ny i butik. Den vet jag att är okrockad, jag vet att den inte varit med om några smällar eller sånt.

Svar på tråden Vända barnet framåtvänd eller åka i för gammal stol?