• Anonym (Linda)

Hittade vitt pulver i min sons snusdosa, kontakta polisen?

Hej!
    En mycket allvarlig händelse inträffade i lördags efter att min son hade kommit hem sent efter en fest från fredagen till lördagen.
    På Fredagen var allt frid och fröjd hos oss och allt var som det alltid brukar vara, vi hade nyligen ätit Taccos med hela familjen.
    Efter maten satt hela familjen i soffan och hade lite fredagsmys medan vi kollade på TV, plöstligt ringer det till i min 16 år gamla sons mobil och jag märker att han ler lite och går iväg mot toaletten, inget konstigt tänker jag då jag visste att han skulle iväg och spela ett s.k "LAN" hos en kompis han nyligen har lärt känna de senaste året då han började 1:an. hans nya vän har jag bara träffat en gång innan då min son bjöd hem han efter skolan, han verkade i allmänhet rätt trevligt, märkessjkorta med bakåtkammat hår. Tillbaka till saken, min son stack utan sin dator men sade att han fick låna en dator av hans nya vän ("hannes") sade han, min son tog på sig sin jacka och sade adjö till hela familjen. Kan också påpeka att min son verkade lite nervös eller stressad när han begav sig iväg, lite mer än normalt.
    men jag tänkte bara på hur det var när jag träffade min nya vänner under min gymnasietid, så jag tänkte inte att det hade kunnat vara något speciellt med det.

Efter att han stuckit iväg hade jag ingen mer kontakt med han tills dagen efter då han kom hem.
    I lördags kom min son hem igen runt klockan 1-2 på eftermiddagen och verkade inte pratglad direkt, han såg trött ut och lite blek, något man blir efter en hel natt av datorspelande tänkte jag.
    Min son gick upp till sitt rum med långsamma steg och hängde av sig jackan i hallen, strax därpå ramlade jackan ner från kroken och jag tog upp den igen, det var då jag såg det.. en snusdosa, jag visste inte att min son snusade så jag blev besviken och bestämde mig för att slänga den.
    Jag tog upp den och tänkte slänga iväg den men först kollade jag så den var tom först, den kändes lätt men fortfarande inte riktigt tom så av nyfikenhet öppnade jag dosan för att se vad som låg i, jag öppnade dosan och blev chockad!
    I dosan låg det en liten påse med något vitt pulver som luktar kemikalier, det var inte alls mycket i påsen kanske 1/10 del av påsen var bara fylld.
    Hjälp mig jag har inte pratat med min son en då jag finner detta extremt svårt för mig, hur ska jag bemöta situationen? jag funderar mellan att göra en polisanmälan eller kontakta socialen för att söka vägledning.

Hade varit mycket tacksam för svar!  

• Svar på tråden Hittade vitt pulver i min sons snusdosa, kontakta polisen?
  • jashrinah

prata med din son , att polisanmäla han kommer inte att hjälpa , men att visa med kärlek och ord  att  du bryr dig om han kan ge en tankeställare ! 

• Anonym (..)

Tycker du ska kräva kissprov av honom. Under flera månaders tid. Det är bara nu, innan han blir 18, som du kan hjälpa honom.

• Anonym (oj)

Jag haller med jashrinah, prat med honom och polisanmal inte. I ditt fall hade jag forsokt att vara sa diplomatisk och bestamd som jag bara kunde. En tonaring ar nog inte att leka med.. Man vill ju inte gora det varre.. Visa att du vill honom val.

• Anonym (oj)

Jag tycker att du kan vanta med kissprov ocksa. For att forsoka ge honom chansen att vinna tillbaka ditt fortroende. Risken att krava av honom ett kissprov nu ar att han kanske blir forbannad och vill gora nagon slags revolt och allt blir bara varre. MEN om du blir misstanksam pa hans beteende osv sa kan du ju ta upp det med honom.. eller ta upp det med honom nu att om han far for sig att hitta pa nagot mer farligt sa kan han rakna med att du kommer ta tag i det pa allvar.

• Anonym
    Anonym (oj) skrev 2013-02-06 12:01:15 följande:
    Jag haller med jashrinah, prat med honom och polisanmal inte. I ditt fall hade jag forsokt att vara sa diplomatisk och bestamd som jag bara kunde. En tonaring ar nog inte att leka med.. Man vill ju inte gora det varre.. Visa att du vill honom val.

Pratade gjorde min mamma och mina kompisars föräldrar, det hjälpte inget kan jag säga.
  • Anonym (oj)

Med ex kissprov och kontakt med det sociala.

• Anonym (Linda)

Vet att en polisanmälan kanske inte är det bästa men om detta inte slutar nu direkt kanske jag förlorar min son för alltid!Gråter
    Är helt förtvivlad.

• Anonym (oj)

Anonym: Jag har (tack och lov) ingen erfarenhet i droganvandande eller ,an sa lange heller, uppfostring av tonaringar.. Jag tror att det beror pa vilken situation man har hemma och banden mellan barnen och foraldrarna. Men om jag jamnfor med tex alkohol(som jag dricker) sa hade mina foraldrar straffat mig massor efter min forsta fylla i gymnasiet sa hade jag nog forsokt "straffa" dem genom att gora om det nasta helg igen.. Det var mer sa jag tankte.. Men absolut att man inte ska fortsatta att "prata om det" nar beteendet inte upphor efter ett forsta samtal..

• Apopan

Fråga vad det är för något mer exakt, läs på om vad det är (hur beroendeframkallande det är, överdoseringsrisker osv) och agera utefter det. Kan mycket väl vara en laglig substans (som inte för den delen inte är farlig) och då visar möjligtvis inte urinprov något, och om nu polisen skall dras in (vilket jag tycker är en dålig idé) så kan de ändå inte göra något.

Hoppas det löser sig och att du får honom att komma på bättre tankar. Förstår att du är orolig.

• jashrinah
    Anonym skrev 2013-02-06 12:05:50 följande:

Pratade gjorde min mamma och mina kompisars föräldrar, det hjälpte inget kan jag säga.
    och polisanmälde gjorde min mamma och det hjälte inget kan jag säga ! 
Svar på tråden Hittade vitt pulver i min sons snusdosa, kontakta polisen?