• Svea83

10 mån son ska på utredning

Nu ska min 10 mån son på utredning. Han kan inte krypa, och inte dra sig upp. Det enda han kan (och som han älskar) är att gå när jag håller hans händer... Men är väldigt ostadig.

Han sitter stadigt men ibland kastar han sig bakåt, som om han blir arg för att jag inte sitter med honom. Ställer jag honom mot en möbel så tittar han på mig som om "varför håller du mig inte".

Måste erkänna att jag burit mycket och plockat upp nästan direkt om han gråter. Kanske skämt bort honom? Han skriker om en leksak ligger för långt bort och tittar på mig...

Hur var era i denna ålder?

• Svar på tråden 10 mån son ska på utredning
  • zumba

Min äldsta gick när han var 10 mån , dom andra har krupit när dom var 7 o 8 mån

• elyse

Var ska du på "utredning"? På BVC? Vem är det som bett om utredning?

• Makrame

Undrar också varför du ska på utredning. Min minsta började krypa och gå samtidigt vid 11,5 månad.

• Mary Jo

Min tjej började rumphasa vid 10 1/2 mån,dra sig upp för möbler vid 11 månader, gick vid 14 mån. Tycker det låter lite tidigt för en utredning. Vissa barn kryper ju aldrig. 

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • ELLEoClara

Min dotter kröp strax före 10 mån.

Hade "spaggetiben" gick ej att ställa alls trots att man höll i henne tills 11-12 mån.

Började dra sig upp på knä mot möbler mellan 12-13 mån

Gick något steg runt möbler vid 13-14 mån.

Gick själv vid 15 mån. Från första steget själv tills hon gick runt i lägenheten tog 2 dagar.

Gick aldrig någon utredning.

Hon är en helt normal snart 4 åring.

Har kanske varit lite försiktigare / långsammare än kompisarna med att klättra högt , hoppa på stenar osv tills hon var 3 år. Nu är hon våghalsig och säker.

• ELLEoClara
    ELLEoClara skrev 2013-02-05 20:57:53 följande:

Min dotter kröp strax före 10 mån.

Hade "spaggetiben" gick ej att ställa alls trots att man höll i henne tills 11-12 mån.

Började dra sig upp på knä mot möbler mellan 12-13 mån

Gick något steg runt möbler vid 13-14 mån.

Gick själv vid 15 mån. Från första steget själv tills hon gick runt i lägenheten tog 2 dagar.

Gick aldrig någon utredning.

Hon är en helt normal snart 4 åring.

Har kanske varit lite försiktigare / långsammare än kompisarna med att klättra högt , hoppa på stenar osv tills hon var 3 år. Nu är hon våghalsig och säker.

Skrev fel strax före 11 månader började hon krypa.
  • Svea83

Bor i USA så ska på utredning här. Läkaren ville försäkra sig om att allt är som det ska, vilket han tror... Men ville höra hur era var. Man blir så orolig när något kanske inte är som det ska. Min instinkt säger att allt är okej men får se

• FruHemlig

Mina två stora kröp båda vid 8 månader och reste sig uytmed möbler vid 10-11 mån tror jag samt båda gick runt 13 månader.

har en 7 mån hemma som inte ens ålar ännu, men han försöker 

• skogsvitter

Låter väldigt överdrivet att starta utredning när han utvecklas helt normalt. Och självklart kan man inte skämma bort bebisar genom att bära och ge dem närhet! Det är tom bekräftat i forskning att fysisk närhet främjar barnets utveckling. Ingen i Sverige skulle få för sig att starta utredning så tidigt bara pga de punkter du nämner.

• Svea83

Känns bra att höra... Jag känner på mig att han bara är mammig och kanske lite bekväm av sig. Han "går" ju som bara den, får hoppas att resten kommer av sig själv.

• Litet My
    Svea83 skrev 2013-02-05 23:42:29 följande:
    Känns bra att höra... Jag känner på mig att han bara är mammig och kanske lite bekväm av sig. Han "går" ju som bara den, får hoppas att resten kommer av sig själv.

Det gör det säkert, btw min älste kille satt i ett år, hade ingen som helst lust att aktivera sig genom att krypa, stå eller annat som alla andra barn gjorde utan han satt och pillade sig på magen, var något riktigt intressant kunde han bemöda sig att lägga sig på sidan och rulla dit...dagen efter 1 årsdagen ställde sig ungen upp och traskade iväg som ingenting, stadig dessutom jämfört med hans lillasyster som trillat, och upp igen och trilla, vinglat, trillat och upp igen.

Alla barn är olika. 
Svar på tråden 10 mån son ska på utredning