• UngMamma1986

Barngrindar

Jag behöver lite tips på barngrindar...

Jag har en liten trotsig 2åring som gillar att klättra på stolar och sätta på spisplattor och ugn, så behöver en stabil grind.

Ikeas grindar är från 6-24 mån.. Han blev precis 2 år. Hur stabila är Ikeas grindar? Kan en 2åring öppna grinden själv eller funkar den bra även efter 2års-gränsen?

Ullareds grind, nån som har erfarenhet? Hur stabil är den för en 2åring?

Vad finns det mer för bra grindar för en stark, smart 2åring? ;)

• Svar på tråden Barngrindar
  • tilj75

Jag har bara haft trägrindar så jag kan inte svara på din fråga, men de är ganska billiga jämfört med andra grrindar så jag tänkte att jag rekommenderar dem iaf =)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Echo

Du behöver inte en grind. Du behöver en barnsäker spis. En tvååring tar sig över en grind om hen vill.

• tilj75
    Echo skrev 2013-02-05 11:11:21 följande:
    Du behöver inte en grind. Du behöver en barnsäker spis. En tvååring tar sig över en grind om hen vill.
    Mina tvååringar har varken kunnat öppna eller klättra över grindar, så det är nog ganska olika från barn till barn. Men barnsäker spis är också bra
  • Echo

Min unge hade som tvååring dragit dit en stol och använt den som stege över. TS skriver ju att barnet är smart och starkt så jag tror inte att grind är en särskilt Hållbar lösning.

• tilj75
    Echo skrev 2013-02-05 11:18:20 följande:
    Min unge hade som tvååring dragit dit en stol och använt den som stege över. TS skriver ju att barnet är smart och starkt så jag tror inte att grind är en särskilt Hållbar lösning.
    Och mina barn är dumma och klena? Det jag ville få fram var att barn är olika!!!! För oss har det funkat jättebra med grindar (och de vet hur man klättrar på stolar).
  • FruBecks

Vi har IKEA's grindar till vår 18 månaders. Den är stabil, hans 5-åriga kusin klättrar alltid på den och den håller! 
    Vår son klättrar också överallt men att klättra över en grind är inte lätt när man är så liten. Han får inget tag vid spjälorna och kommer inte över med benen.  Sen får vi väl se hur länge det dröjer innan han har listat ut hur man öppnar spärren..... 

• Echo

Vad nu? Jag har väl inte sagt något om dina barn? Jag försökte ge ett råd som garanterat funkar. En tvååring kommer ta sig över en grind om hen verkligen vill, det hade säkert dina barn också gjort. Sedan kan grindar vara bra även för större barn t ex vid trappor.

• Baktakt

Min tvååring kan snart själv öppna grindar av ikea-typen och hon klättrar och klänger som bara den. Det funkar faktiskt bäst på henne att förklara att hon kan ramla och bränna sig, eller slå sig. Gärna med referens till, när hon senast ramlade. (Bränna sig har hon hittills tack och lov aldrig gjort). Sen har vi ju aldrig kunnat lämna busfröet en anda sekund sedan hon föddes, så vi har väl rätt väl utvecklad syn i nacken vid det här laget, både pappan och jag.

Dottern får vara med och laga mat och stå bredvid spisen, men inte röra. Sen frågar vi om hon ser att det ryker när något kokar (det är för att det är varmt, så du måste akta så du inte skadar dig), eller om hon känner att det blir varmt när vi öppnar ugnsluckan (och då har vi först bett henne akta sig en bit, eller flyttat på henne innan vi öppnar).

Det är ju så himla mycket frigörelse och "kan själv" och de små liven vill ju lära sig hur ALLT funkar, helst igår, så istället för att sjasa bort och hålla ett rejält säkerhetsavstånd försöker vi medvetandegöra henne om att det är farligt om man är ovarsam, men att det är bra att vara med och hjälpa till. Sen ser vi föräldrar till att hålla ögonen öppna och att använda de innersta plattorna. Att dottern fick en egen spis som hon får vrida hur mycket som helst på rattarna på hjälpte ju förvisso också men allt förmanande har gjort henne noga med att använda sin lilla grytlapp när hon lagar mat på sin egen spis Vi har därmed lyckats komma runt klängandet utan säkerhetsanordningar och fått en liten extrakock i köket (Som vi förvisso ibland bär ut under yl och vrål för att hon inte håller tassarna i styr).

Svar på tråden Barngrindar