• Lillifee

Kan man förvänta sig att morfar frågar om det är bra med barnbarnen?

Min pappa har fram till några månader sen hämtat mina barn på skola/förskola en gång/v. Pga olika anledningar hämtar han dem inte längre. Han hör inte heller av sig på något sett (telefon, mejl, sms...) för att fråga hur barnen mår (att han inte frågar hur jag mår har jag accepterat). Jag har å andra sidan inte heller varit så aktiv och frågat hur det är med honom (men har inte lust för han är alltid så kort och kall i tonen). Jag och min man kämpar för fullt i vardagen (som många andra, jag vet ) så jag känner mig lite besviken över att han inte längre vill hjälpa oss och samtidigt ha en relation med sina barnbarn. Jag har tänkt bjuda honom på middag så han får träffa barnbarnen men det har helt enkelt inte hunnits med. Min äldsta säger ingenting om att morfar inte hämtar längre men den yngsta nämner ibland att morfar inte hämtar henne längre. Vet inte vad jag skall säga om anledningen... Har svårt att tro att en mormor skulle göra på detta sätt...  Det känns som om han skiter i sina barnbarn rent ut sagt.... kan tillägga att relationen till min pappa aldrig varit lätt....  Hur skulle ni andra reagera?

• Svar på tråden Kan man förvänta sig att morfar frågar om det är bra med barnbarnen?
  • fläta

För min del skulle mina reaktioner förstås bero på anledningarna till förändringen. Om morfar blivit trött, känt sig ouppskattad, tagit upp någon hobby som han gärna vill lägga tid på, träffat en ny kvinna eller annat liknande som skapar det ju andra reaktioner än om anledningarna är av annan art. 

Har ni blivit ovänner? du skriver att du inte har lust att fråga hur det är med honom? Han sitter kanske på sin sida och känner likadant?

Tycker det är jättesvårt att komma med reflektioner när jag inte alls vet vad det handlar om.  

• FruBecks

Om relationen aldrig varit lätt så vet jag inte om man kan förvänta sig att den helt plötsligt ska bli bättre när barnbarnen kommer. Dessa olika anledningar till att han inte hämtar barnen längre verkar vara skälet, eller?
    Det verkar som om ni båda måste bidra till att förbättra er relation, du kan inte förvänta dig att han ska lösa er vardagsproblematik om ni inte har någon bra relation. 

• ex ungue leonem

Det är aldrig en persons fel när det blir något sådant här

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • eval

Han hämtade barnen en gång/v och du hinner inte bjuda över honom på en middag och har inte lust att fråga hur han mår. Om du var han, skulle du orka ha den relationen hur länge som helst?

• Dixie

Mina barns mormor är inte särskilt intresserad av sina barnbarn, så visst finns det tyvärr även mormödrar som uppför sig så...... Men om det är viktigt för dig att barnen har en relation med sin morfar får du ju också anstränga dig!

Svar på tråden Kan man förvänta sig att morfar frågar om det är bra med barnbarnen?