• emmamadde

Blöjfrågor för projekt vid KTH!

Hej!

Vi är två tjejer som studerar till civilingenjörer inom Design och produktframtagning vid Kungliga Tekniska Högskolan. Vi är inne på vårat tredje år och jobbar nu under våren med vårt kandidatarbete inom Teknisk design. Det tänkta problem vi ska lösa riktar sig till barnfamiljer med små barn (blöj-ålder) och därför skulle ni vara till stor hjälp!

Vår uppgift är att utveckla en mindre tvättmaskin med syfte att rengöra tygblöjor (flergångsblöjor). Detta för att separera blöjorna från övrig tvätt då det kan kännas ohygienisk och ofräscht att använda samma maskin som favorittröjan. Tanken är att detta kanske skulle öka användningen av flergångsblöjor som är ett miljövänligare och mer ekonomiskt val!

Har ni några minuter över skulle vi uppskatta svar på några frågor!

Till dig som använder/har använt tygblöjor till dina barn:

Varför föredrar du dessa framför engångsblöjan?

Upplever du några problem vid rengörandet av tygblöjor?

Skulle du kunna tänka dig ovanstående produkt om den fanns på marknaden?

Om ovanstående produkt fanns, hur skulle du föredra att den var designad? Diskret och stilren, för att dölja dess syfte. Eller färgglad och lekfull, för att passa in bland resten av baby-utrustningen och framhäva dess syfte.

Till dig som inte använder/har använt tygblöjor till dina barn:

Varför inte?

Skulle ovanstående produkt ge dig en positivare syn på tygblöjor?

Tack för hjälpen!

Emma & Madeleine

• Svar på tråden Blöjfrågor för projekt vid KTH!
  • Pippi Långstrump

Hur det blir det miljöperspektivet en ny maskin i förhållande till engångsblöjor som kan komposteras?
    Lycka till med ert projekt.

• Nattsvart

Jag använder engångsblöjor till mitt barn. Jag var inne på att använda tygblöjor till henne i början, men det blev bara inte av att jag köpte några tygblöjor.

Nej, känns som att en liten tvättmaskin inte är lösningen. Tycker att det är tråkigt att tvätta.

Lycka till med uppgiften!

• annasp

Jag använder engångs blöjor och skulle inte kunna tänka mig att använda tygblöjor oavsett om det fanns en sådan maskin eller ej. Jag tycker det är äckligt och ofräscht att återanvända blöjan även om den kan tvättas separat. Tycker heller inte oma tt tvätta. Sedan är det väldigt obekvämt och igen äckligt att släpa runt på bajs blöjor en hel dag om man är ute på resande fot. Lycka till med erat projekt.

• Hejs

Jag använder båda engångs och tygblöjor. Ser inte riktigt behovet för en skild maskin för blöjtvätt,man sänger ju inte in blöjan med bajs och allt direkt i maskin utan man sköljer ju den först så om man inte kan tvätta blöjor i samma maskin som annan tvätt så borde man väl isf ha en skild maskin inte bara för blöjor utan mera en maskin för "renare" tvätt och en för "smutsigare". Rekommenderar nog kanske ändå att satsa på en mera gullig och färggrann utformning, verkar som det går att sälja nästanvad som helst till föräldrar på det viset . Lycka till!

• Pralina 81

Vi använder både engångs och tygblöjor. Köpte tygblöjor för miljöns skull samt att barn som använder tygblöjor oftare blir blöjfria tidigare än barn som enbart använder engångsblöjor. Ser dock inte riktigt vitsen med en separat tvättmaskin för blöjorna. Jag har ju redan en bra tvättmaskin och tygblöjorna sköljs ju ur så de är ju inte bajsiga när de läggs in i tvättmaskinen. Lycka till med projektet!

• emmamadde

Hej!
    Som jag ser det verkar ni som använder tygblöjor inte ha några som helst problem med att använda samma tvättmaskin, vilket jag förstår! Lite följdfrågor då:

Hur ofta tvättar ni blöjorna, väntar ni tills ni har en full maskin eller tvättar ni halvfulla maskiner? 
    Tvättar ni blöjorna tillsammans med resterande tvätt, eller kör ni separata omgångar?

Säg en mindre maskin rymmer 4-5 blöjor. På så sätt skulle man kunna fylla maskinen och tvätta blöjorna varje dag så slipper man ha skitiga blöjor liggandes. Men det kanske inte heller ses som ett problem? 

Tack för alla svar, det är till stor hjälp! :)

• llotta

Jag skriver nu för att kunna följa tråden och svara senare.

• emmamadde
    emmamadde skrev 2013-02-04 13:49:09 följande:
    Hej!
    Som jag ser det verkar ni som använder tygblöjor inte ha några som helst problem med att använda samma tvättmaskin, vilket jag förstår! Lite följdfrågor då:

Hur ofta tvättar ni blöjorna, väntar ni tills ni har en full maskin eller tvättar ni halvfulla maskiner? 
    Tvättar ni blöjorna tillsammans med resterande tvätt, eller kör ni separata omgångar?

Säg en mindre maskin rymmer 4-5 blöjor. På så sätt skulle man kunna fylla maskinen och tvätta blöjorna varje dag så slipper man ha skitiga blöjor liggandes. Men det kanske inte heller ses som ett problem? 

Tack för alla svar, det är till stor hjälp! :)
    Och bor ni i lägenhet eller villa? I lägenhet har man ju exempelvis inte samma tillgång till en tvättmaskin som man kanske har i en villa. Där kanske en liten portabel maskin skulle underlätta vid hanteringen av tygblöjor? 
  • sina

Vi föredrar tygblöjor av ekonomiska och miljömässiga skäl, samt, huvudsakligen, för att det kändes skonsammare för barnen.

Vi hade inte haft några problem alls med rengöringen. Barnen EC:a(de)s, så bajsblöjor är/var sällsynta. Hände det så var det bara att dumpa bajset och skölja av.

Jag hade inte köpt en extra produkt. Dels försvinner penga- och miljövinsten, dels har vi inte plats.

Här tvättas tygblöjor  med övrig tvätt - det vill säga lakan, badlakan, strumpor och underkläder. Jag har i princip inga kläder som ska tvättas på samma sätt som blöjorna, men en del bebiskläder har slunkit med. Maskinen går full (har tvättat halvfull någon gång när det har varit kris, men då anpassas ju vattenmängd och tvättid).

• Antilopen

Jag använder tygblöjor på mitt barn men jag skulle nog aldrig köpa en separat blöjtvättmaskin. Känns som en väldigt onödig hushållsmaskin med kort användningstid. Mitt barn ec:as så det blir bara några kissblöjor om dagen, de tvättar jag snabbt upp för hand på kvällen, går mycket fortare än att tvätta i maskin...

• Hejs

Bor i villa och bodde tidigare i lägenhet speciellt i lägenheten hade jag inte haft plats med en till maskin. Tvättar blöjorna var tredje dag, blir inte en full maskin, har en som rymmer 7 kg, men den väger tvätten och anpassar vattenmängd och tvättid. Jag tvättar dem skilt. Mest för jag använder annat tvättmedel t dem än t annan tvätt.

• llotta

Vi använder tygblöjor till dottern. Bor i lägenhet och tvättar både i tvättstuga och i en liten tvättmaskin i lägenheten. En annan maskin skulle inte vara aktuell, både för att det känns ickemiljövänligt med en pryl till när det funkar alldeles utmärkt med dem man har och dels för att vi aldrig hade haft plats. Vi tippar bajs i toaletten och sköljer av. Blöjorna ligger sen i en hink med lock (18 l) och tvättas var tredje dag, då är den oftast full. Blöjor från dagis kommer hem i påsar som används om och om igen precis som blöjorna. Vi tvättar en del frotté, underkläder och pyjamasar i samma maskin (särskilt handdukar som varit underlägg på skötbordet och tvättlappar i frotté/flanell) och maskinerna är alltid minst 75% fulla. Jag tänker mig att man har en liten annan inställning till hur "äckligt" det är med använda tygblöjor om man väljer att använda det än om man alltid har engångsblöjor och parfymerade våtservetter...

• momomo

Vi använder engångsblöjor.
    1) Funderade på att använda tygblöjor, och använde lite vikblöjor i början (hade en ylle- och en PUL-byxa), men engångsblöjor är ändå såpass billiga att det inte var ekonomiskt försvarbart. Inköp av tygblöjor för hela blöjperioden skulle inte ha blivit många hundringar billigare än att använda engångsblöjor om man utnyttjar kuponger och lockpriser hos stormarkander - och det kändes inte micklandet med extra bajstvätt och vikande av blöjor värt.

2) Nej, en separat tvättmaskin skulle inte få oss att använda tygblöjor

Komposterbara blöjor skulle däremot vara intressant, antingen helt komposterbara eller någon lösning där en fuktspärr är lätt att riva loss, och sen går resten av blöjan att kompostera 

• tilj75

Använder inte tygblöjor just nu men har gjort.
    Tvättade blöjorna ungefär varannan, var tredje dag, oftast separat. Maskinen är ganska ny och anpassar själv efter mängd tvätt i maskinen.

Ser inte som ett problem att blöjorna ligger nån dag och med en stor maskin som anpassar efter mängden så blir miljöpåverkan så liten som möjligt.

Tycker det är bra med forskning ang tygblöjor men ser tyvärr inte en egen blöjtvättmaskin som en bra grej. Onödiga pengar och onödig miljöpåverkan. Bättre i så fall att lägga pengarna på att köpa en ny miljövänlig vanlig tvättmaskin och byta ut om man har en gammal.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • tilj75

..... Förlåt, det verkar som om jag dödade er tråd Skäms

• tilj75
    Aaglars skrev 2013-02-06 11:09:49 följande:
    Ok, om man fick låna/hyra för en billig peng på BVC...?
    Maskinen eller blöjor?
    Maskinen - nej, men kanske om jag bodde i lägenhet utan tvättmaskin
    Blöjor - ja, det tror jag och jag tror att fler skulle våga prova om man inte var tvungen att köpa, för det blir ju en ganska stor startsumma
  • Aaglars

Tänkte om KTH-studenterna designar en tvättmaskin som man kan hyra från BVC. Men jag tror inte att privatpersoner kommer KÖPA en för så få år.

tilj75 skrev 2013-02-06 11:13:50 följande:
    Maskinen eller blöjor?
    Maskinen - nej, men kanske om jag bodde i lägenhet utan tvättmaskin
    Blöjor - ja, det tror jag och jag tror att fler skulle våga prova om man inte var tvungen att köpa, för det blir ju en ganska stor startsumma

• broglo
    tilj75 skrev 2013-02-05 11:32:39 följande:
    Använder inte tygblöjor just nu men har gjort.
    Tvättade blöjorna ungefär varannan, var tredje dag, oftast separat. Maskinen är ganska ny och anpassar själv efter mängd tvätt i maskinen.

Ser inte som ett problem att blöjorna ligger nån dag och med en stor maskin som anpassar efter mängden så blir miljöpåverkan så liten som möjligt.

Tycker det är bra med forskning ang tygblöjor men ser tyvärr inte en egen blöjtvättmaskin som en bra grej. Onödiga pengar och onödig miljöpåverkan. Bättre i så fall att lägga pengarna på att köpa en ny miljövänlig vanlig tvättmaskin och byta ut om man har en gammal.
    Håller med allt som står i det här inlägget. Jag tror också att folk som avskräcks av att det verkar äckligt att tvätta blöjorna i samma maskin som annan tvätt kommer att tycka att den totala hanteringen av tygblöjor verkar avskräckande. 

Just själva tvättmomentet i maskinen var inte heller det som var krångligt. (Det är nästan det enklaste momentet). Jag skulle snarare ha fokuserat på ett bra och snyggt  förvaringskärl mellan användning och tvätt. Folk kör ju olika varianter (tunnor, påsar, låta dem torka innan tvätt, osv). Det kan man säkert titta vidare på. Torkutrymme kan också vara ett problem. Kanske finns det utrymme för innovationer där? Annars låter också komposterbara blöjor (som någon annan nämnde ovan) som ett spännande projekt. Tvättmaskinsidén tror jag tyvärr inte alls på.

• emmamadde

Tack för alla svar, det är till stor hjälp! Att utveckla en produkt som betraktas som överflödig är ju ingen mening, så det krävs förmodligen en omformulering och problemställningen.

Vad vi fått för uppfattning är att man kanske snarare ska fokusera på att utveckla någon produkt som underlättar vid själva "avskrapningen" och ursköljandet av blöjan för att just det momentet skall kännas mindre "äckligt". Eller som sistnämnt ett kärl som är snyggt och även behändigt att ta med sig då man är på resande fot, som håller tätt för att undvika dålig lukt.

Tack igen :) 

Svar på tråden Blöjfrågor för projekt vid KTH!