Ang ersättning som komplement
Hallå alla kunniga och ni inte så kunniga med så klart
Har ett litet dilemma så jag söker lite råd.
Jag har ammat utan problem i 4,5 månad nu och har egentligen inga problem med amningen förutom att min lilla gosse ser mig som napp på nätterna, vilket gör att min sömn är snart obefintlig. Vi har även en 3 åring som precis slutat med napp och som sover oroligt sen han blev storebror. Jag och min man turas om att ligga hos stora killen när han vaknar upp på nätterna. Att sova alla i samma säng är inte ett alternativ då jag har kronisk värk och har behov av lite utrymme i sängen (dock ligger vi hos stora killen när han vill).
Jag ha tänkt att fortsätta amma upp till ett år (stora killen valde att sluta vid 9 månader) men undrar lite över det här med ersättning på nätterna. Är det någon som kompletterar med ersättning på natten, sover barnet bättre, dvs inte vaknar upp för att snutta hela tiden. Kan tillägga att jag ammar i stort sätt varje timme hela nätterna (han tar bara napp ibland).
Som sagt så har jag inte tänkt att sluta med amningen för den funkar fint, utan är ute efter något som får honom att sova lite längre. Har inga problem med att amma 4 gånger per natt, men varje timme är lite overkill Vet att det är en utvecklingsfas just nu, men han har ammat på detta sätt länge nu.
Har inte lite mjölk heller, utan jag pumpar vid sidan om då jag börjar jobba när han är sex månader. Så några råd ni kloka människor? Funkar det att komplettera med ersättning och i så fall vad ska man ge?
Tack på förhand