• Lyckliga jag2

Ang ersättning som komplement

Hallå alla kunniga och ni inte så kunniga med så klart
    Har ett litet dilemma så jag söker lite råd.

Jag har ammat utan problem i 4,5 månad nu och har egentligen inga problem med amningen förutom att min lilla gosse ser mig som napp på nätterna, vilket gör att min sömn är snart obefintlig. Vi har även en 3 åring som precis slutat med napp och som sover oroligt sen han blev storebror. Jag och min man turas om att ligga hos stora killen när han vaknar upp på nätterna. Att sova alla i samma säng är inte ett alternativ då jag har kronisk värk och har behov av lite utrymme i sängen (dock ligger vi hos stora killen när han vill).

Jag ha tänkt att fortsätta amma upp till ett år (stora killen valde att sluta vid 9 månader) men undrar lite över det här med ersättning på nätterna. Är det någon som kompletterar med ersättning på natten, sover barnet bättre, dvs inte vaknar upp för att snutta hela tiden. Kan tillägga att jag ammar i stort sätt varje timme hela nätterna (han tar bara napp ibland).
    Som sagt så har jag inte tänkt att sluta med amningen för den funkar fint, utan är ute efter något som får honom att sova lite längre. Har inga problem med att amma 4 gånger per natt, men varje timme är lite overkill Vet att det är en utvecklingsfas just nu, men han har ammat på detta sätt länge nu.

Har inte lite mjölk heller, utan jag pumpar vid sidan om då jag börjar jobba när han är sex månader. Så några råd ni kloka människor?  Funkar det att komplettera med ersättning och i så fall vad ska man ge?
    Tack på förhand 

• Svar på tråden Ang ersättning som komplement
  • Stormallan

Har gett ett av mina barn ersättning som komplement och det började sova mycket bättre på natten. Men med bröstmjölk så är det ju utbud efter efterfrågan, så se upp bara så det inte blir en ond cirkel med för lite mjölk.

• Muffins i magen

Hej! vet hur det är att vara mänsklig napp :( Klart du kan ge ersättning men om du har mycket mjölk skulle jag hellre ha pumpat ur mjölk under dagen och ge i flaska på natten. Möjligtvis blir han mer nöjd, men min erfarenhet av snuttande barn är att det är just bröstet och inte maten de vill åt på nätterna. Har en 9-månaders som inte vill ha ersättning på natten utan bara bröstet. Eftersom jag måste sluta amma nu pga olika orsaker erbjuder jag flaska men han vägrar och gråter istället i famnen tills han somnar om. Han vill inte ha napp heller.
    Men prova, det kan ju inte bli sämre!

• purple box

Kan du pumpa är det bättre att du pumpar ut och ger på natten. Men ser han dig som napp ser jag inte hur det skulle bli bättre av ersättning.

Men om du vill ge så skulle jag råda dig att köpa ett mindre paket av valfritt märke. Barn reagerar olika, en del gillar semper, andra nan. Vi ger Hipp nu. Har ni provat att ge nappflaska? Finns flaskor som liknar bröstet mer än andra.

• Lyckliga jag2

Tack för svar

Muffins i magen skrev 2013-02-04 10:10:50 följande:
    Hej! vet hur det är att vara mänsklig napp :( Klart du kan ge ersättning men om du har mycket mjölk skulle jag hellre ha pumpat ur mjölk under dagen och ge i flaska på natten. Möjligtvis blir han mer nöjd, men min erfarenhet av snuttande barn är att det är just bröstet och inte maten de vill åt på nätterna. Har en 9-månaders som inte vill ha ersättning på natten utan bara bröstet. Eftersom jag måste sluta amma nu pga olika orsaker erbjuder jag flaska men han vägrar och gråter istället i famnen tills han somnar om. Han vill inte ha napp heller.
    Men prova, det kan ju inte bli sämre!
    Jag ska börja jobba när han är 6 månader (halvtid) och tänkte att mjölken jag pumpar ut behövs till den tiden. Hinner inte pumpa så ofta då jag har storebror hemma samtidigt så här är full rulle Tror väl också att det är tutten och inte maten han är ute efter, men tänkte att om han är riktigt mätt så kanske han inte vaknar lika lätt och har behovet av att tutta. Fy va jobbigt att behöva gråta till sömns har du provat annat än flaska (pipmugg, eller drickkopp)
    purple box skrev 2013-02-04 10:13:54 följande:
    Kan du pumpa är det bättre att du pumpar ut och ger på natten. Men ser han dig som napp ser jag inte hur det skulle bli bättre av ersättning.

Men om du vill ge så skulle jag råda dig att köpa ett mindre paket av valfritt märke. Barn reagerar olika, en del gillar semper, andra nan. Vi ger Hipp nu. Har ni provat att ge nappflaska? Finns flaskor som liknar bröstet mer än andra.
    Det är ju smart att köpa lite olika sorter för att testa vad som funkar. Jag känner mig bara så kluven. Vill sova lite mer än jag gör och vill egentligen inte göra annat än att amma honom. Har dr browns flaskor här hemma som vi använde till storebror och gav pumpad mjölk så tänkte testa dom. Får la testa en kväll med pumpad mjölk i flaska annars och så får jag sova hos storebror. Vet väl inte heller hur det skulle bli bättre med ersättning om han ser mig som napp, det är kanske hoppet att han blir mättare längre och inte vaknar lika ofta

Svar på tråden Ang ersättning som komplement