• Anonym (Hjälp!)

Hur går jag till väga för ensam vårdnad?

Jag har två döttrar (-05 och -07) med mitt ex som jag separerade  ifrån när yngsta var 4 månader. Det har varit mycket hot och på slutet hotade han att döda mig och polisen kom till platsen. Detta är saker som han helt förnekar nu.
    Nog talat om det nu.

Nu är det så att barnen har alltid bott hos mig och så har han haft dom varannan och nu det senaste halvåret var tredje helg.
    Han har aldrig någonsin varit involverad i någonting som rör dagis/skola/Bvc osv, har aldrig ens besökt dessa platser.

Nu har det pågått utredningar sedan ungefär 1,5 år tillbaka om det kan vara så att yngsta dottern lider utav någon form av bokstavsdiagnos och det har förekommit ett flertal möten på förskolan med kurator, specialpedagog och på Bvc med psykologträffar. Nu har ärendet gått över till Bup och jag och dottern har varit där tillsammans en gång och jag var där en gång själv i förra veckan. Utredningen kommer inte att dra igång på "riktigt" med ett fastställande av ev. diagnos och mediciner förrän efter sommaren då inget sådant får göras innan hon fyllt 6 år.

Nu till saken.
    Mitt ex har blivit kallad till samtliga möten men aldrig kommit på något. Han hittar på ursäkter och tycker att jag ska sköta allting ensam för jag har ju fixat med allting tidigare. Jag har föreslagit att det är bättre att jag har ensam vårdnad då jag är så trött på att han aldrig ställer upp och fullföljer sina förpliktelser men då säger han att han inte är "redo" att ge upp vårdnaden. Vadå redo!?
    Nu har det iallafall gått så långt att jag inte längre orkar stå för svars för honom när han inte dyker upp alla de personer som jag har varit i kontakt med sedan "utredningen" eller spekulationerna kring dottern drog igång håller med mig om att det nog vore bäst att jag fick ensam vårdnad. Är det någon som tycker att vi har fel?

Nu undrar jag hur jag ska gå till väga för att få ensam vårdnad? Ska man boka in ett möte på Familjerätten på den orten där jag och barnen bor? Vad händer om han inte dyker upp? Och om det inte går igenom där är det då Tingsrätten man måste vända sig till?
    Jag är så rädd att jag ska få avslag trots allt att jag inte ens vet om det är någon idé att försöka.
    Jag kan tillägga en sak som gjorde mig så förbannad och det var när jag nu senast var på Bup och dom rekommenderade att vi skulle sluta att ge dottern socker, detta tips har vi fått tidigare också och jag har sagt till exet. När jag nu åter igen meddelar honom om detta och att jag helst inte vill att han åker till McDonalds och sådant med barnen heller så får jag till svar: Att dom gör VAD DOM VILL och ÄTER VAD DOM VILL när dom är hos honom. Herregud, vill han inte ens följa rekommendationerna!? Han kan omöjliigt förstå allvaret i denna situation!

Hoppas att någon orkat läsa så här långt och har lite hjälp eller synpunkter att komma med. Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur går jag till väga för ensam vårdnad?
  • Anonym

Men han har rätt vad de gör på hans tid är upp till han att bestämma och som du sa socker var bara vips rekommendationer att du sen lägger till donken...ja du följer det du vill och han det han vill. Fr är frivilligt och där behöver han inte dyka upp och är inget som kan hållas mot han heller om inte tr beslutat att ni ska dit. Att du skulle få ev är ju bra men det krävs mer en vad du tar upp härför att få det

• Anonym (Hjälp!)

Men vad krävs för att man ska få ensam vårdnad då?

Han har ju sagt rakt ut till mig att han inte vill ta del av det men samtidigt så vill han inte bli av med vårdnaden. Jag förstår inte varför det är så viktigt för honom att stå som vårdnadshavare när han inte gör det han ska?
    Som det är nu och som det alltid har varit så har han ALDRIG gjort någonting för sina barn annat än att ha haft umgänget under helgerna. Jag och andra involverade personer anser att det är hans ansvar/plikt att vara delaktig i att hans dotter får den hjälp hon behöver och då kan man tycka att det är extra viktigt då han står som vårdnadshavare för henne och ska göra allt som står i sin makt för att hon ska få den hjälp och stöd som hon behöver. Nu så motarbetar han ju istället genom att inte dyka upp och att gå emot rekommendationerna vi fått.

Efter första mötet på Bup så frågade han inte ens hur det hade gått och har fortfarande inte gjort det. Han sa att det var min skyldighet att berätta för honom trots att han också skulle gått dit men hittade på en dålig ursäkt för att slippa. Vi kan knappt prata med varandra utan att hamna i bråk och jag är så trött på att alltid behöva förklara varför inte han vill närvara. Det var över 5 år sedan vi separerade och jag känner fortfarande att jag måste vara som en jäkla mamma för honom.;-(

• Anonym

Jag fattar att det är superjobbigt ta men det inte på nåt sätt en unik sits du är i. Testa gärna att stämma han på vårdnaden men som det låter så är det bortkastad tid och pengar för det krävs mer

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-03 16:58:16 följande:
    Jag fattar att det är superjobbigt ta men det inte på nåt sätt en unik sits du är i. Testa gärna att stämma han på vårdnaden men som det låter så är det bortkastad tid och pengar för det krävs mer

En pappa som öppet deklarerar att han inte är intresserad av att utöva vårdnaden av sitt egna barn. Borde det inte räcka?
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym skrev 2013-02-03 20:17:15 följande:

En pappa som öppet deklarerar att han inte är intresserad av att utöva vårdnaden av sitt egna barn. Borde det inte räcka?
    Man tycker ju det men samtidigt så vill han ju inte bli av med vårdnaden säger han. Jag kan ju tycka att man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Vad händer om inte jag kan gå på de där mötena eller på annat sätt inte kan fungera som förälder för ett tag?
    Mitt ex har sagt att han tycker att min man ska följa med på mötena och det hade han mycket väl kunnat men det förändrar inte det faktum att det är exet som har vårdnaden. Han verkar inte fatta!
  • Anonym (mm)

Men problemet med t ex sockerintaget kvarstår då vårdnad och umgänge inte är samma sak.

Även om du får EV så fortsätter hans umgänge som vanligt.
    Om det är så att kontakterna med myndigheter/sjukvård/BUP/skola hindras för att pappan inte vill skriva på papper om vård/utredning etc så ökar dina chanser till EV.  

• Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-03 13:59:16 följande:
    Men vad krävs för att man ska få ensam vårdnad då?

Han har ju sagt rakt ut till mig att han inte vill ta del av det men samtidigt så vill han inte bli av med vårdnaden. Jag förstår inte varför det är så viktigt för honom att stå som vårdnadshavare när han inte gör det han ska?
    Som det är nu och som det alltid har varit så har han ALDRIG gjort någonting för sina barn annat än att ha haft umgänget under helgerna. Jag och andra involverade personer anser att det är hans ansvar/plikt att vara delaktig i att hans dotter får den hjälp hon behöver och då kan man tycka att det är extra viktigt då han står som vårdnadshavare för henne och ska göra allt som står i sin makt för att hon ska få den hjälp och stöd som hon behöver. Nu så motarbetar han ju istället genom att inte dyka upp och att gå emot rekommendationerna vi fått.

Efter första mötet på Bup så frågade han inte ens hur det hade gått och har fortfarande inte gjort det. Han sa att det var min skyldighet att berätta för honom trots att han också skulle gått dit men hittade på en dålig ursäkt för att slippa. Vi kan knappt prata med varandra utan att hamna i bråk och jag är så trött på att alltid behöva förklara varför inte han vill närvara. Det var över 5 år sedan vi separerade och jag känner fortfarande att jag måste vara som en jäkla mamma för honom.;-(
    Vad "ska" han då när han bara får ha barnen var tredje helg? BUP har knappast öppet under hand helger.

Vad behöver du ensam vårdnad till?

• Anonym
    Anonym (mm) skrev 2013-02-04 09:43:11 följande:
    Men problemet med t ex sockerintaget kvarstår då vårdnad och umgänge inte är samma sak.

Även om du får EV så fortsätter hans umgänge som vanligt.
    Om det är så att kontakterna med myndigheter/sjukvård/BUP/skola hindras för att pappan inte vill skriva på papper om vård/utredning etc så ökar dina chanser till EV.  
    Så är det inte längre eftersom socialnämnden enligt lag kan gå in och godkänna utredning och vård mot en vårdnadshavares vilja.
  • Kjell2

För att få EV mot hans vilja krävs beslut av tingsrätten. Det de i huvudsak går på i vårdnadsfrågor är samarbetsproblem. Du måste alltså stämma till TR och bör kunna visa på samarbetsproblem. Samarbtesprobelm kan t ex vara att han vägar skriva på papper kring vård, skola mm. Innan TR tar beslut kommer ni skickas till familjerätten för att försöka komma överrens.

Däremot kommer han med största säkerhet ha fortsatt umgänge då han har väldigt fria händer hur mat mm ska skötas. Missköter han diet, medicinering under sina umgängestider kan han fråntas umgänget men det är inte en helt lätt process.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym skrev 2013-02-04 09:48:12 följande:
    Vad "ska" han då när han bara får ha barnen var tredje helg? BUP har knappast öppet under hand helger.

Vad behöver du ensam vårdnad till?

Han är inte beredd att slåss för någonting egentligen. Anledningen till att han gick från varannan till var tredje helg var för att barnen dels missade mycket fritidsaktiviteter/kalas osv och dels för att ungarna tar flera dagar på sig att varava ner efter att dom varit hos honom. På dagis kunde personalen se precis när dom hade varit iväg för dom var som tokiga. Att trycka i en massa godis och inte ha några regler för ett barn med Adhd är farligt.
    Han blev lite småsur precis när jag sa det men har inte haft några invändningar sen.

En förälder som inte är närvarande och som inte kommer till de viktiga möten på BVC och Bup och som bara tar för givet att han alltid kan komma undan vill jag inte ska vara vårdnadshavare för mina barn. Han gör ingenting för att hjälpa till eller underlätta.
Svar på tråden Hur går jag till väga för ensam vårdnad?