• Jormungandr

gått upp första veckan, LCHF

Jag har aldrig ägt en våg innan, vägde mig förra veckan hos min mor och vägde då 80 kg. Dagen efter började jag med LCHF. Nu har det gått 7 dagar, köpte en våg idag av ren nyfikenhet. Jag har gått UPP 1,3 kg. Jag vet att man pendlar upp och ner 2 kg som oftast. Men jag har varit en riktig sockertorsk innan, godis/läsk och chips.
    Har räknat varje dag så att jag vetat om jag satt i mig för mkt kolhydrater. det har legat på 70% fett, 25% protein och 5% kolhydrater.
    Är det för lite fett? Jag är helt panikslagen nu ( vet att jag inte ska men jag har legat stadigt på 78-80kg senaste 1,5 året)

• Svar på tråden gått upp första veckan, LCHF
  • Crea Diem

väg dig på din mors våg igen..... Många vågar väger lite olika så håll dig till en och samma så ser du nog skillnad!

• Jormungandr

Jo, men tänkte att det brukar handla om nåt halvt kilo skillnad! Nej, jag får kämpa på här! Kör en vecka till och väger mig på min våg igen. Är det uppåt igen så är det ju nåt som är tokigt. För jag har verkligen inte slarvat mer än två koppar kaffe med mjölk på hela veckan.

• Yuri

Jag säger som ovan, olika vågar visar ofta olika siffror. Sedan väger du olika vid olika tider på dygnet, så du bör väga dig samma tid varje gång (på morgonen efter toabesök och innan frukost är bäst), men det visste du nog redan ;) 
    Vid LCHF går viktminskningen långsammare ju mindre övervikt du bär på, alltså är de där första kilonas ras vanligast och störst för kraftigt överviktiga (tresiffriga vikter). Att få panik efter bara en vecka eller två är ingen idé, du har ju knappt hunnit börja.  Ha tålamod istället och ge det en långsiktigare chans, ett par månader i alla fall. 
    Och fixera dig inte vid siffrorna på vågen, det är inte säkert att det händer något där på en gång. Det behöver inte betyda att du gör fel, det finns många faktorer som spelar in. Mät midjemått och dylikt med måttband en gång i veckan istället, de flesta märker mer resultat där än på vågen många gånger.  

• DisposableHero

Som föregående talare redan har sagt, olika vågar väger olika så det kan vara det som är problemet.

Det kan även vara så att du inte har någon koll på hur mycket kalorier du sätter i dig gentemot hur mycket du gör dig av med. LCHF är ingen mirakelkur, det är fortfarande kalorier in - ut som spelar roll.  Det har inte med mängden kolhydrater att göra utan med kalorierna. Räkna ut ditt behov, lägg dig på ett underskott och tillför det  din LCHF-diet till energibehovet om det är den du nu vill följa.

• Yuri
    DisposableHero skrev 2013-02-01 21:56:20 följande:
    Som föregående talare redan har sagt, olika vågar väger olika så det kan vara det som är problemet.

Det kan även vara så att du inte har någon koll på hur mycket kalorier du sätter i dig gentemot hur mycket du gör dig av med. LCHF är ingen mirakelkur, det är fortfarande kalorier in - ut som spelar roll.  Det har inte med mängden kolhydrater att göra utan med kalorierna. Räkna ut ditt behov, lägg dig på ett underskott och tillför det  din LCHF-diet till energibehovet om det är den du nu vill följa.

Faktiskt så har mängden kolhydrater mycket med det att göra. Mycket kolhydrater höjer blodsockret, vilket ökar utsöndringen av insulin och fettlagring. Håller man ett lågt och jämnt blodsocker, och därmed lägre insulinnivåer, börjar kroppen att släppa på fettlagren istället. Och undviker man blodsockertopparna och dalarna, blir man inte lika fort hungrig igen. Det gör det lättare att inte äta för mycket. Så, visst, kalorier in och kalorier ut - men det är skillnad på kalorier och kalorier.
  • DisposableHero
    Yuri skrev 2013-02-02 13:14:04 följande:

Faktiskt så har mängden kolhydrater mycket med det att göra. Mycket kolhydrater höjer blodsockret, vilket ökar utsöndringen av insulin och fettlagring. Håller man ett lågt och jämnt blodsocker, och därmed lägre insulinnivåer, börjar kroppen att släppa på fettlagren istället. Och undviker man blodsockertopparna och dalarna, blir man inte lika fort hungrig igen. Det gör det lättare att inte äta för mycket. Så, visst, kalorier in och kalorier ut - men det är skillnad på kalorier och kalorier.
    Sluta. 

Viktnedgång handlar enbart om kalorier in - kalorier ut. Äter hon inga kolhydrater men överskrider sitt energibehov med hjälp av fett och protein är det givet att hon går upp i vikt och inte ner.  
  • Ante94

Det räcker inte att tänka 5% kolhydrater, du skall totalt på en dag få i dig en viss del, t.ex max 20g kolhydrater är en ganska vanlig gräns. Gå in på kostdoktorn.se där kan du hitta mycket bra information.

Svar på tråden gått upp första veckan, LCHF