Sluta natt amma ??
Hejsan !
Jag undrar hur man slutar natt amma? Slutar man bara eller ska man trappa ner? o vad ger man istället ? erstänning eller vällning ?
O hur gammla va era små när ni sluta natt amma ? :)
Tack för svar !
Hejsan !
Jag undrar hur man slutar natt amma? Slutar man bara eller ska man trappa ner? o vad ger man istället ? erstänning eller vällning ?
O hur gammla va era små när ni sluta natt amma ? :)
Tack för svar !
Jag slutade nattamma båda mina när de var runt 8 månader. Gav ingen annan mat istället. De ammade inte av hunger utan so insomningshjälp. Jag gick upp och vaggade istället. Äldsta ville vara i famnen så satt och guppade på pilatesboll Yngsta ville vara i sjal.
Jag ger min 3-månaders mjölkersättning på kvällen, då sover hon 6-7 timmar innan hon vill ha mer mat.
Första barnet, som jag ammade, slutade själv att äta på nätterna mellan 3,5 och 5,5 månads.
Andra barnet, som fick ersättning, slutade jag att ge mat på natten vid ungefär åtta månaders ålder. Han fortsatte att vakna på nätterna i två månader till men han var lika nöjd vare sig han fick en flaska ersättning eller inte.
Vi slutade när sonen var 7 månader pga att han plötsligt började vakna varannan var tredje timme och ville äta. Som någon skrev tidigare så behöver dom ju inte nattäta längre i den åldern utan vaknar oftast av ren vana.
Första natten sa vi ingen mat före 03 och när lillen vaknade fick maken söva om honom. Tog ca 2 timmar. Andra natten sa vi ingen mat före 05 och gjorde om samma procedur som natten innan, men det gick snabbare att söva om.
Efter det började han sova hela nätter. Jag tror inte på att ersätta amningen med nåt annat och om man absolut måste, ge vatten.
Annars får man bara se till att barnet ätit ordentligt under dagen och innan läggning.