• Anonym

hur lång tid tar det med underhåll?

Mitt barns pappa har slutat betala underhåll eller betalar han en vecka försent.
    Jag ska därför kräva det via fk eftersom han även betalar lite för lite än vad han bör göra.

Så nu undrar jag. Hur lång handläggningstid är det på underhåll? Stämmer det att man kan få en månad retroaktivt men inte mer? Han har inte betalat på en månad nu...   

• Svar på tråden hur lång tid tar det med underhåll?
  • Meland

Det finns inget retroaktivt för underhåll, och det kan ta upp till 4 v om alla papper lämnas in i tid

• Anonym

Är det alltid minst 1273 kr/mån man får via fk? Läste nånstans att man kunde få en månad retroaktivt men kanske missförstod?

• Anonym
    Meland skrev 2013-01-31 22:06:56 följande:
    Det finns inget retroaktivt för underhåll, och det kan ta upp till 4 v om alla papper lämnas in i tid
    2 månader retroaktivt kan man få via Fk. Via tingsrätten kan man få 3 år retroaktivt...
  • mikipiki

Det tog ganska lång tid för dom att handlägga i mitt fall. Dom är tvugna att invänta svar från den andra föräldern angående ekonomi och så vidare. Men det tog nog en månad, en och en halv kanske och jag fick en månad retroaktivt :)

• Anonym

När jag pratade med fk ang underhållet och om pappan är sen eller uteblir med betalning så ska jag anmäla detta till fk varje gång det händer och utifrån det beslutar de om de ska betala ut underhållet ist. Så det kan ta tid innan du får utbetalningar från fk.

• Anonym

om den som är skyldig att betala underhåll får betala till fk som sedan betalar ut till den andra föräldern, och inte har så god ekonomi så fk t ex beräknar att denna förälder ska betala t ex 1000 kr/månad istället. Blir den föräldern då "skyldig" fk 273 kr/mån när dennes ekonomi är bättre? eller hur funkar det?

• Anonym

Nej det blir han inte. Min sambo har betalat allt från fullt ner till 700 kronor tror jag. Det var beräknat på ett år han var arbetslös. Dom beräknar hur ekonomin är två år tidigare. Så det året han var arbetslös betalade han fullt och två år senare lite. Du får det du har rätt till så dig kommer det inte spela någon roligt. Han kan om han har barnen fem dygn i rad eller minst sex dygn på en månad begära avdrag som du ska skriva under. Han får då 1/40 av underhållet tillbaka per dygn han haft dom och det dras från dig månaden efter.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-01 21:48:02 följande:
    Nej det blir han inte. Min sambo har betalat allt från fullt ner till 700 kronor tror jag. Det var beräknat på ett år han var arbetslös. Dom beräknar hur ekonomin är två år tidigare. Så det året han var arbetslös betalade han fullt och två år senare lite. Du får det du har rätt till så dig kommer det inte spela någon roligt. Han kan om han har barnen fem dygn i rad eller minst sex dygn på en månad begära avdrag som du ska skriva under. Han får då 1/40 av underhållet tillbaka per dygn han haft dom och det dras från dig månaden efter.

jag vet, men han har inte barnet så mkt...
  • Anonym

Okej. Då kommer du få fullt varje månad oavsett vad han blir skyldig att betala. Däremot blir han inte skyldig något om han betalar det dom begärt.

• Anonym

jag fick två månader retroaktivt, pappan betalade aldrig en krona från den dagen vi separerde men han vägrade ändra adress vilket gjorde det omöjligt för mig att söka underhåll på 5 månader. och det tog va 1 månad för fk att handlägga det. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-01 22:37:32 följande:
    jag fick två månader retroaktivt, pappan betalade aldrig en krona från den dagen vi separerde men han vägrade ändra adress vilket gjorde det omöjligt för mig att söka underhåll på 5 månader. och det tog va 1 månad för fk att handlägga det. 

ok tack för infot :)
  • Anonym

någon som vet hur man fyller i dessa blankter om underhåll från fk?
    Det står "sedan hur länge bor barnet inte tillsammans med den andra föräldern?" vad menas med det? 
    Är det att barnet inte bor där alls (inte ens varanann helg eller ett par nätter i månaden) eller gäller det att man inte har 50/50 eller på annat sätt så man har delat umgänge så en part INTE ska betala underhåll? Någon som vet??

• Anonym (...)

Har du testat att läsa på FK:s hemsida? 
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallstod/
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/vart_serviceatagande/var_handlaggning/underhallsstod/

"Men observera att vi bara kan bevilja underhållsstöd en månad bakåt i tiden. Det betyder att om du lämnar in en ansökan i oktober kan du inte få underhållsstöd för längre tid tillbaka än september, även om kraven var uppfyllda tidigare" 

"Handläggningstiden för nya ansökningar eller om du ändrar i ditt ärende är 8 veckor." 

• Anonym
    ja jag är läskunnig ;)
    men det är otroligt sällan det är samma sak det som står på fk:s sida och det som gäller i verkligheten har jag lärt mig av erfarenhet... 
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2013-02-03 17:10:13 följande:
    ja jag är läskunnig ;)
    men det är otroligt sällan det är samma sak det som står på fk:s sida och det som gäller i verkligheten har jag lärt mig av erfarenhet... 
    Fast hur många månader man kan få retroaktivt är ju reglerat i lag och inget en handläggare kan "tumma på". 
    Handläggningstiden kan givetvis variera, men eftersom varje ärende och familjesituation är unik är en sådan sak helt värdelös att fråga om här på Familjeliv. Räkna med åtta veckor helt enkelt och går det snabbare är det bara positivt.

Av vana har jag lärt mig att väldigt många använder Familjeliv i stället för att Googla och tja, det som står på FK:s hemsida stämmer oftast bättre än folks åsikter här på FL. 

Men ja, alla gör som de vill Glad

Svar på tråden hur lång tid tar det med underhåll?