• Anonym (orkar inte mer)

vad gäller vid ensam vårdnad

hej alla, har en fråga om nån kan svara? jag kommer ansöka om ensam vårdnad på mina barn pappan är psykiskt sjuk och barnen vill inte vara hos han. om jag får ensam vårdnad får jag flytta då? ta med barnen 85 mil från pappan, behöver komma närmare min familj för att få stöd och hjälp..nån som vet vad som gäller, pappan har vart agressiv mot mig och jag har ringt polisen en gång

• Svar på tråden vad gäller vid ensam vårdnad
  • Anonym

Du får inte flytta så långt att du hindrar umgänge.....

• vetvadjagvill

Med enssam vårdnad får du flytta vart du vill.. utomlands eller till månen.

dock ska du medverka att umgänge blir av.

• Anonym

Att pappan är psykiskt sjuk enl dig och att barnen inte vill vara där är inte lika med att DU får ev oftast krävs mycket mycket mer. Skulle du få ev så får du flytta hir och vart du vill med ungarna så långe du medverkar till att ug blir av dvs du kan få stå för nota av resor eller få dela kostnaden på allt över 10 mil

• Anonym

Är pappan diagnosticerad psykiskt sjuk eller är det vad du tror? Att du har polisanmält en gång betyder inget. Han måste vara dömd för misshandel också och barnen måste lida av det.

Hur gamla är barnen?

• kaffeamanda

Så här gjorde jag:

Pratade med soc om att jag ville ha ensam vårdnad. Soc pratade med pappan och han ville fortsätta ha delad vårdnad (även om han inte hade någon kontakt med vår dotter)

Lämnade in en ansökan till tingsrätten om ensam vårdnad. Eftersom pappan var tvungen att anstränga sig då och om han motsatte sig detta skulle behöva prata både med soc och infinna sig i tingsrätten, så övergav han skriftligen vårdnaden till mig.

Har du tur så orkar inte ditt ex med en process han heller      

• Anonym (Japp)
    kaffeamanda skrev 2013-02-03 19:30:54 följande:
    Så här gjorde jag: Pratade med soc om att jag ville ha ensam vårdnad. Soc pratade med pappan och han ville fortsätta ha delad vårdnad (även om han inte hade någon kontakt med vår dotter) Lämnade in en ansökan till tingsrätten om ensam vårdnad. Eftersom pappan var tvungen att anstränga sig då och om han motsatte sig detta skulle behöva prata både med soc och infinna sig i tingsrätten, så övergav han skriftligen vårdnaden till mig. Har du tur så orkar inte ditt ex med en process han heller      

Är det samma med umgänge?? Att man kan använda samma strategi? Ts: har du frågat om han vill ha kvar vårdnaden? Du får flytta vart du vill med barnen men du måste medverka till att umgänge kan ske.
  • vetvadjagvill
    Anonym (Japp) skrev 2013-02-03 19:58:50 följande:
    Är det samma med umgänge?? Att man kan använda samma strategi? Ts: har du frågat om han vill ha kvar vårdnaden? Du får flytta vart du vill med barnen men du måste medverka till att umgänge kan ske.

Bara en domstol kan ta bort umgängesrätten.
  • kaffeamanda

Tror nog att man kan använda samma strategi vid umgänge.

Om han är psykiskt sjuk så kan man ju använda det till sin fördel genom att se till att ansöka då när han är som värst (om han har bättre och sämre perioder)  

• Anonym
    kaffeamanda skrev 2013-02-03 20:01:59 följande:
    Tror nog att man kan använda samma strategi vid umgänge.

Om han är psykiskt sjuk så kan man ju använda det till sin fördel genom att se till att ansöka då när han är som värst (om han har bättre och sämre perioder)  
    Vem menar du att man ska ansöka hos? Umgängesrätten består enligt lag, så länge en domstol inte har beslutat om att det är barnets bästa att inte ha umgänge. Och det är väldigt ovanligt.
  • kaffeamanda

Min väns pappa gick upp i tingsrätten och ifrånsade sig sin umgängesrätt. Min vän ville förtvivlat att deras son skulle träffa sin pappa och stred emot men han vann (han har allltså ingen umgängesrätt)

Svar på tråden vad gäller vid ensam vårdnad