• kanske fru larsson

Flask- och nappvägrande 9 månaders som nästan aldrig sover

Som rubriken lyder har vi det en aning trixigt med vår 9 månaders tjej. Hon helammades fram till hon godkände mat och gröt vid 7 månader. Efter det ammar jag 1-2ggr/dagtid. Nätterna ammas hon flera ggr. Hon somnar runt 19-tiden, och sover om vi har tur fram till 21-tiden. Sen är hon hungrig igen. Efter att hon somnat om efter amningen vaknar hon ca 1gång/timmen hela natten. Hon ammas då kanske varannan timme. Innan hon lägger sig får hon gröt. Ofta somnar hon själv i sin säng efter att vi lagt ner henne och sagt godnatt. När hon vaknat på natten är hon hysterisk! Ledsen och förbannat vartannat. Hon har aldrig tagit varken napp eller nappflaska och vi har provat mängder med olika sorter utan resultat. Är ett vrak och har upp på det en 4-åring som ska underhållas och få tid. Någon som har tips? Någon som haft en liknande situation? Hur gick det för er?

• Svar på tråden Flask- och nappvägrande 9 månaders som nästan aldrig sover
  • skogsvitter

Fast hon har ju just haft en enormt jobbig tid i och med att hon just varit mitt inne i den värsta separationsfasen! Antagligen har den inte riktigt passerat ännu så att det blir många uppvak med kraftig ångest är ju bara väntat?! Så det har ju inget med mat eller flaska att göra utan hon behöver ju dig när hon blir så upprörd på natten.

Vill nog påstå att de flesta har haft liknande situationer vid 8-9 mån ålder. De flesta med bebisar som påverkas så här starkt brukar samsova i separationsfasen, det är ett allmänt råd att man försöker ge bebisen så mycket närhet som det bara går för att alla ska få mesta möjliga sömn.

• La Star

Kanske fru larsson - hur har det gått? Vår tjej på snart 7 mån är likadan, fast hon är inte så intresserad av vare sig mat eller gröt. Så man kan nog säga att jag helammar.
    Som liten tog hon napp + ersättning (ibland) men när hon var ca 3 mån totalvägrade hon. Hon har vägrat flaska o napp sedan dess. Vill gärna få henne att börja dricka välling men inget resultat än. Provat olika vällingsorter samt olika di-nappar o flaskor. Trött trött trött 

• kanske fru larsson

La Star:

Nu är hon 11 månader. Vid 10 månader slutade jag amma helt. Hade natt ammat sista tiden. Men bestämde att det var nog nu. Dag tre blev hon magsjuk, och för att få i henne något provade jag att ge välling med nappflaska. Och helt plötsligt gick det hur bra som helst med flaskan. Sedan den dagen dricker hon välling ut flaska morgon och kväll.
    Dock är natt sömnen fortfarande katastrof, om inte ännu värre än innan. Vi har provat att lämna bort henne om natten två ggr. Och självklart sover hon då som en ängel och vaknar till 2 ggr och somnar sedan om på 2 sekunder. Ska man bli glad eller förtvivlad?!

Vi har provat att låta henne skrika sig till sömns, men hon vaknar efter 1 timme och så håller det på hela natten. Ibland kan hon sova lite längre. Nån gång upp till 5 timmar. Men det har väl hänt 1 gång sedan årsskiftet.

Vi har köpt/ lånat böcker om olika "sov-metoder". Men vet inte riktigt vad jag känner inför dem. Somna utan gråt och Sova hela natten kuren. Har även läst att BVC kan skriva ut sömn medel, men det verkar väldigt extremt.

Svar på tråden Flask- och nappvägrande 9 månaders som nästan aldrig sover