• lisafisaa

Får upp ALLT igen

Mitt lilla barn på 3 veckor äter som hon ska. Vi håller små korta pauser undertiden vi ammar och rapar ca 2-3 gånger under amningen med.
    Men förra veckan och nu två gånger på ett dygn har hon kaskad kräkts upp mjölken. Det är direkt taget från filmen exorsicsten. Det är precis som om allt hon precis har fått kommer upp igen. Sen har hon det bra och vill ha mat igen. Detta har nu hänt 4 gånger. Vad gör jag för fel? Finns det ett knep på hur man kan gå tillväga?
    Känner mig som en dålig mor som inte kan förstå vad det är?! Förutom alla de pauser vi håller och rappauser, vad kan jag göra?!

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Får upp ALLT igen
  • skogsvitter

Du gör såklart inget fel, det låter som att hon kanske har reflux-problem eller ev mjölkallergi (förövrigt vanligt att dessa två hänger samman). Det är alltså något fysiskt hos bebisen och inget du gör som är tokigt! Kontakta BVC och hör vad de säger.

• lisafisaa
    skogsvitter skrev 2013-01-29 09:48:59 följande:
    Du gör såklart inget fel, det låter som att hon kanske har reflux-problem eller ev mjölkallergi (förövrigt vanligt att dessa två hänger samman). Det är alltså något fysiskt hos bebisen och inget du gör som är tokigt! Kontakta BVC och hör vad de säger.
    Tusen tack för ditt svar. Ska kolla upp detta meddetsamma.

• AnnC

Vi hade samma problem med kaskadkräkningar. Berodde på mjölkallergi! Hoppas ni får bra hjälp på Bvc, vi fick dålig hjälp och fick experimentera lite själva för att komma fram till att det var mjölken!

• lisafisaa
    AnnC skrev 2013-01-29 16:20:27 följande:
    Vi hade samma problem med kaskadkräkningar. Berodde på mjölkallergi! Hoppas ni får bra hjälp på Bvc, vi fick dålig hjälp och fick experimentera lite själva för att komma fram till att det var mjölken!
    Hej AnnC :)

En liten fråga :):
    Hur mycket gick er baby upp i vikt när deaa kaskadkräkningar pågick? Eller stod vikten helt stilla?
    Jag bor i Köpenhamn och här kommer en barnmorska hem till nya föräldrar en gång i veckan de första 2 månader och hon kommer hem till oss på fredag så jag ska be henne om hjälp då.
    Men jag är helt orolig i alla fall......tycker det är en mycket olustig situation.
    Vad gjorde ni för att exprimentera? 
  • AnnC

Hon gick upp i vikt som hon skulle, trots kräkningarna. Antagligen för att hon inte reagerade varje gång utan bara ibland, och antagligen därför inte Bvc reagerade.

Jag både ammade och gav ersättning så för att experimentera provade jag att äta helt mjölkfritt samt köpa mjölkfri ersättning, som utan recept är jättedyr. Kräkningarna upphörde, så efter det hade varit bra i två veckor provade jag införa mjölk i min kost igen och det gick bra. Efter ytterligare en vecka provade jag ge mjölkbaserad ersättning och kaskaderna var tillbaka. Så vi gick snabbt över till mjölkfritt igen, och därefter fick vi mjölkfri ersättning på recept. (Anledningen till att det gick bra med mjölk via amning var att hon tålde den lilla mängden. )

Vet inte hur det funkar i Danmark med mjölkfri ersättning, men du kanske ammar enbart? Då är det ju lätt att bara utesluta all mjölk från din kost och se om det blir bättre.

Tänk på att lusläsa ingredienslistan på det du äter, det finns mjölk lite här och var som man inte tänker på. Skickar en länk till en lista över ingredienser man ska vara uppmärksam på.
    www.mjolkfri.com/vaga-bjuda-mjolkfritt/7/mjolklistan/

Det måste ju inte vara mjölkallergi i ert fall men det skadar inte att prova! Hoppas ni har en bra barnmorska som tar er på allvar, alltid skönt med lite stöd från vården :)

• tilj75

En bebis i min närhet fick torsk i munnen som blev riktig svamp och den svampen gick ned i magen och gjorde att bebis kräktes. Varenda droppe. De fick mata 10 ml åt gången men bebis kräktes ändå. Nu har bebis fått medicin och äter med god aptit igen utan att kräkas (mer än vanligt...).

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
Svar på tråden Får upp ALLT igen