• jessica102

Bör jag ha dåligt samvete?

Behöver råd från utomstående.

Jag valde min kusin som fadder från "min sida av släkten" till vår sån.
    Och jag har så dåligt samvete, jag visste att min syster (har bara ett syskon)
    skulle bli besviken och ledsen ifall jag inte valde henne. Ändå valde jag kusinen.
    Är jag en dålig människa? Känner mig så hemsk för hon sagt att hon tänker på det ibland och hon tog det jättehårt.
    Jag valde såhär för att hon är moster, det viktigaste och finaste.
    Och min kusin, hon har tyckte det varit så kul att jag var med barn, har stöttat mig och varit glad för min skull ända från start. Så jag ville ge min uppskattning på detta vis. Vi har umgåtts som vänner under uppväxten. Och det kändes kul att ge henne en titel också, annars skulle hon inte "va nåt". Min syster är moster, räcker inte det? Det är ju det närmsta. Sen säger min syster att det är inget man väljer. Som man gör med fadder.
    Jag och min syster är vädligt nära, men ser så olika på saker och ting. Hon är mycket för tradition m.m Detta var det viktigaste för henne verkar det som medans jag tyckte det skulle vara rolig att ha min kusin som fadder och hon är en jättebra fadder. Det hade systern också varit men. Och jag kunde ju tagit båda men. Då hade det blivit tre. Det gör ju inget men tyckte detta kändes som ett bra val.

Vad tycker ni? Är jag en hemsk syster, borde jag tänkt på hur hon kände i valet?

• Svar på tråden Bör jag ha dåligt samvete?
  • Oklok

Nej alltså du/ ni ska ju välja det som känns bäst för er.
    Däremot hade jag i det här läget suttit och förklarat och pratat med min syster innan jag hade "gått ut med" vem som skulle bli fadder.

• flowerheart

Det finns ingen gräns på hur många faddrar ett barn kan ha. Båda mina gudbarn har 3 faddrar vardera. Faddrarna är till för att finnas där som extra vuxna och trygga punkter kring barnet.. 
    Klart man kan ha fler än två alltså 

• jessica102
    Oklok skrev 2013-01-28 14:21:12 följande:
    Nej alltså du/ ni ska ju välja det som känns bäst för er.
    Däremot hade jag i det här läget suttit och förklarat och pratat med min syster innan jag hade "gått ut med" vem som skulle bli fadder.

Tack!  Ja, jag hade pratat med henne innan att jag kanske skulle välja min kusin.  Hon frågade varför osv. Jag förklarade hur jag tänkte . Ändå förstår hon inte. Tack för svar
  • Duckan

Nej, tycker jag inte. Min bror har inte valt mig som fadder åt nåt av hans barn utan hans fru valde först sin väninna och sedan syster åt respektive barn. Visst kändes det lite grann, men inget som jag går och ältar direkt.

• jessica102
    flowerheart skrev 2013-01-28 14:22:31 följande:
    Det finns ingen gräns på hur många faddrar ett barn kan ha. Båda mina gudbarn har 3 faddrar vardera. Faddrarna är till för att finnas där som extra vuxna och trygga punkter kring barnet.. 
    Klart man kan ha fler än två alltså 

Ja, och det är ju min syster ändå. Men det är klart, kunde ju tagit henne också..
  • jessica102
    Duckan skrev 2013-01-28 14:24:52 följande:
    Nej, tycker jag inte. Min bror har inte valt mig som fadder åt nåt av hans barn utan hans fru valde först sin väninna och sedan syster åt respektive barn. Visst kändes det lite grann, men inget som jag går och ältar direkt.

Tack, vad skönt att höra!
  • LadyTeague

Min kusin är fadder åt min systers ena barn, det är inga som helst problem för mig som inte är fadder åt något av barnen. Då har jag, min bror och min syster ändå en väldigt nära relation, är som bästa vänner och umgås jättemycket, men min bror är inte heller fadder och han tar inte heller illa upp.

Nothing shows maturity like a good public fight on the internet. Oh look, they turned on the caps lock. This shit is serious now
  • jessica102
    LadyTeague skrev 2013-01-28 14:32:01 följande:
    Min kusin är fadder åt min systers ena barn, det är inga som helst problem för mig som inte är fadder åt något av barnen. Då har jag, min bror och min syster ändå en väldigt nära relation, är som bästa vänner och umgås jättemycket, men min bror är inte heller fadder och han tar inte heller illa upp.

Vad skönt att höra! Min syster och jag är väldigt nära som sagt men väldigt olika, och hon är såklart glad för min skull att vi fått barn men hon var väl inte så positivt inställd till det när jag  blev gravid. Då tog jag illa upp, men nu i efterhand förstår jag att hon bara var orolig och det bara var välmening.
  • hyschad

Jag tänker precis som du, vi har inte valt något syskon som fadder till vår dotter eftersom att de redan har en otroligt stor del i vår dotters liv i form utav faster, farbror och morbror.

Svar på tråden Bör jag ha dåligt samvete?