• KaxigaFrökenKåt

Är dessa tider för stränga?

Jag har en styvson på femton år. Jag och min sambo är överens om att skolan skall vara en viktig prioritering i barns liv. Sonen skall komma hem direkt efter skolan och göra sina läxor. Efter jag eller min sambo har gått igenom dem får han gärna spendera tid med sina vänner, så länge han är hemma kl. 20.00. Klockan 22.30 skall lampan vara släckt så han orkar gå upp på morgonen.

Nu har sonen börjat klaga och säga att detta är för "strängt" och att hans vänner inte har lika stränga regler att hålla sig efter. Vi har försökt förklara att vi faktiskt inte bryr oss om hur hans vänner har det, vi bryr oss bara om honom.

Vad tycker ni? Hur skall vi få honom att sluta klaga?

MedVänligaHälsningar

Kaxiga F. Kåt 

• Svar på tråden Är dessa tider för stränga?
  • Frontline

Tycker han med all rätt kan klaga på sina tider.
    Att vara i säng 22.30 är helt ok och inte orimligt men låt han spendera tiden hur han vill fram tills dess...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kimona
    Frontline skrev 2013-01-28 12:24:36 följande:
    Tycker han med all rätt kan klaga på sina tider.
    Att vara i säng 22.30 är helt ok och inte orimligt men låt han spendera tiden hur han vill fram tills dess...
    Håller med! Hemma klockan åtta??? Det är väl typ då fritidsgården öppnar? (om det finns någon)
  • K med lilla E

Gräsligt! Låt honom sköta sina läxor själv, han är ju 15 år!!! Ok kanske med släckningen 22.30 men jag är tveksam, sånt kan man själv också få sköta själv när man är 15 år, huvudsaken är väl att han går upp och kommer iväg till skolan.

• Annelie 76

Har för mig att jag hade 21 som gräns på vardagar och 23 på helger (fredag och lördag) om det inte var nåt särskilt, då kunde jag få vara ute längre mot att pappa hämtade mig. Ingen uttalad läggtid/sovtid men jag valde själv att lägga mig vid halv 11 ungefär på vardagar. Mamma och pappa var båda nattugglor så på helgen var vi uppe ganska länge.

• Aimee68

Hur få honom att sluta klaga? Genom att släppa på tiderna såklart. Inte mycket till fritid han har om han måste vara hemma kl 20... Har han verkligen läxor varje dag? Får han aldrig följa med nån kompis hem efter skolan?
    Hur gör han med tex träningar? Vår son är oxå femton år. Han sköter sina läxor utan att vi behöver tjata, dock påminna ibland. Han tränar ett par ggr i veckan och är inte hemma förrän 21.15 vissa kvällar. Helt ok så länge han sköter läxorna.
    Nä, låt killen få känna lite frihet.

• KaxigaFrökenKåt

Hej!

Tack för alla åsikter, MEN själv tycker jag att detta är helt relevant.

Kim presterar mycket bra i skolan, och jag tror detta beror på de "stränga" reglerna han har.

Finns det ingen av er som tycker att det kanske kan vara bra med dessa tider, så hans skolgång blir enklare?

MedVänligaHälsningar

Kaxiga F. Kåt 

bättre dåligt sex än inget sex alls!
  • Lady Namárië

När det gäller sovtiden tycker jag att ni så smått kan låta honom känna av själv hur mycket sömn han behöver. Han måste ju få lära sig att anpassa sin dygnsrytm efter sina åtaganden på egen hand och är (åtminstone snart) gammal nog att själv avgöra om det är värt att vara lite trött nästa morgon för att man såg klart filmen som inte slutade förrän 23.

Jag tycker att det är jättebra att ni vill ha tydliga regler och att det är viktigt för er att han presetarr bra i skolan. Men jag tror också att han är gammal nog att kunna ha en dialog med er om vad som passar honom. Att komma hem direkt efter skolan varje dag utan undantag låter som en ganska mossig regel för en social femtonåring. Är ni förresten säkra på att han tar till sig kunskaperna bäst just vid den tiden på dagen? Det kanske skulle funka bättre för honom att göra läxorna efter middagen när han har slappnat av lite och fått mat i magen?

So say we all
  • Finis

Först ska han komma hem direkt efter skolan OCH sen igen 20.00. Ska han inte få ha något socialt liv? Har han inga fritidsaktiviteter? Självklart missar han MASSOR och hamnar utanför om han alltid måste gå hem efter skolan. Ni måste ju lägga lite fokus på vikten av att ha ett lyckligt barn också?!? Han är tillräckligt stor att föra en dialog med. Be honom lägga fram ett förslag så får ni väl mötas halvvägs.

• skogsvitter

Jag förstår hur ni resonerar, men hemma kl 20 känns faktiskt väldigt extremt för en 15-åring! Jag tycker han är för hårt hållen och får inte lära sig att ta eget ansvar alls. Han är ju 15, inte 12. Ansvaret behöver växa med mognad, och om han är så här hårt hållen nu, hur ska han då klara sig när han är 18!?

Han behöver också lära sig att ta eget ansvar över sina läxor precis som över allt annat. Det är självklart jättebra att ni har koll på att läxorna görs, men torde det inte vara han som tar ansvar över dessa när han är så stor, och inte ni föräldrar? Det känns som att ni förminskar honom, och får han inte snart känna att han får gehör för det han uttrycker så är risken mycket stor att han slår bakut och det går helt åt andra hållet!!

Min pappa sa alltid - frihet under ansvar.

Låt honom få större friheter och testa om han kan ta ansvaret. Det är han sannerligen värd som 15-åring, åtminstone en gnutta tillit från er sida. Han sköter sig ju uppenbarligen exemplariskt, nu är det er tur att göra detsamma!

• KaxigaFrökenKåt
    Lady Namárië skrev 2013-01-29 09:11:03 följande:
    När det gäller sovtiden tycker jag att ni så smått kan låta honom känna av själv hur mycket sömn han behöver. Han måste ju få lära sig att anpassa sin dygnsrytm efter sina åtaganden på egen hand och är (åtminstone snart) gammal nog att själv avgöra om det är värt att vara lite trött nästa morgon för att man såg klart filmen som inte slutade förrän 23.

Jag tycker att det är jättebra att ni vill ha tydliga regler och att det är viktigt för er att han presetarr bra i skolan. Men jag tror också att han är gammal nog att kunna ha en dialog med er om vad som passar honom. Att komma hem direkt efter skolan varje dag utan undantag låter som en ganska mossig regel för en social femtonåring. Är ni förresten säkra på att han tar till sig kunskaperna bäst just vid den tiden på dagen? Det kanske skulle funka bättre för honom att göra läxorna efter middagen när han har slappnat av lite och fått mat i magen?
    Ja, det låter ju bra att ha ett samtal med honom! Tack så mycket för svaret och tipsen, jag ska verkligen tänka över detta allt dettaKyss
    MedVänligaHälsningar
    Kaxiga F. Kåt 
    bättre dåligt sex än inget sex alls!
Svar på tråden Är dessa tider för stränga?