• fruRoos

Någon som vet bättre än jag?

Är ganska så ny inom lchf å har läst en massa ang. å e kluven ang morötterna e dom "tillåtna" eller ej. Vissa ställen står det aja baja å andra står det att man får å på det tredje nång i bland..

Ni som e gammla i gamet vad säger ni? 

• Svar på tråden Någon som vet bättre än jag?
  • Gladskit

Enligt Livsmedelsverkets databas ( http://www7.slv.se/Naringssok/ ) innehåller morötter 8,7g kolhydrat per 100g så jag skulle säga att det finns annat som är betydligt "värre" att stoppa i sig. Morot är bättre än många frukter tex.

Men vad man mår bra av och hur många kolisar man vill få i sig vet man bäst själv. Rivna morötter i köttfärssåsen eller strimlade i en wok kan jag ha ibland, men jag går inte och knaprar morötter till mellis tex.

• fruRoos

Tack så mycket för ditt svar :) då kan jag ha det i min köttfärs som innan :)

Tycker det e en djungel detta innan man kommer in i det :D 
  • EnGladPingvin

Det beror helt på hur strikt LCHF du kör. En del utesluter underjordgrönsaker helt, medans andra tillåter sig det ibland. Det finns väl egentligen inget rätt eller fel. Sen är det individuellt hur ens kropp reagerar på olika saker. För vissa är det viktigare att utesluta kolhydrater helt än för andra.

Själv tillåter jag mig kolhydrater i form av grönsaker (rotfrukter, ärter) och frukt/bär någon gång ibland i begränsad mängd, men inte dagligen. Det är möjligt att min viktnedgång hade varit större om jag uteslutit det helt, men så länge jag går ner i vikt är jag nöjd. Det handlar om att hitta en mathållning man kan tänka sig leva med, en livsstil.

Svar på tråden Någon som vet bättre än jag?