• scrapparlotta

Kläder om det regnar och är kallt??

Min dotter, 8 år, går på ridskola en gång i veckan. Hittills har hon haft regnbyxor på sig när det har regnat, men så var det nån som sa att om man har vanliga regnkläder så blir det lite halt mot sadels och det blir jobbigare att rida. Så, vad ska hon ha på sig om det regnar?? Eller har ni bara vanliga byxor på er och tar smällen att bli blöt och kall om benen?

• Svar på tråden Kläder om det regnar och är kallt??
  • Fantasilös

Tror att det finns typ som en "regnskydd" som man lägger över benen. Kolla på någon ridsportsbutik eller nåt:)

• vargaa

Oftast har man en jacka som går ner lite på låren. Men under närmare 10 år på ridskola utan ridhus såg jag ingen med rehnbyxor. Man red i ridbyxor och ja, blev blöt. Man håller ju igång och blir inte kall under passet. Jag köpte sen hela mockachaps och dom är gudomliga i alla väder, står emot väta och skyddar också bra när man ramlar av. Annars finns det nog skodda regn/thermobyxor i hästbutikerna. Hööks brukar ha allt man behöver i klädväg.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Majsan70

Vi har köpt speciellt regnställ som dottern har när hon rider ut i dåligt väder. Känns lite annorlunda mot vanliga regnkläder.
    När det är kallt så klär hon sig i lager på lager. Långkalsingar under ridbyxorna och sen flera lager med olika tröjor o så. Vi rider ju i manege för det mesta men vi har en 10-15 minuters skrittväg dit så det gäller att ta på sig ändå. Finns speciella helskodda termobyxor att rida i men det är lite knöligt o inte helt bekvämt o därför har dottern skippat det.

Men när hon red på ridskola var de ju alltid inne vid dåligt väder.

• cajsasmamma

En sak som är bra och tänka på för er som har barn som rider är att man inte ska ha ha hala kläder så som tex bävernylonsoverall.

Svar på tråden Kläder om det regnar och är kallt??