• bubblish

Vill inte kissa

Hej!
    Vi har en snart 3-årig pojk här hemma, som blev storebror för ett par månader sedan (vet inte om \"problemet\" kanske hänger ihop med det).

Någon månad innan hans syskon föddes slutade han att gå kissa (varken på toaletten, pottan eller i blöja) om inte jag eller hans pappa är med. Han kissar inte på dagis vilket innbär att han håller sig ca 6h (5h på dagis och tiden fram och tillbaka till dagis). Han älskar att vara hos farmor och farfar och hittar gärna på saker med mormor och morfar. Han vill även ofta sova över hos både mor och farföräldrar.

Men han kissar INTE, oavsett hur lång tid det handlar om! Det kan ju inte vara nyttigt att hålla sig så länge! Vad kan detta bero på? Hur ska vi hjälpa honom att komma förbi detta?

• Svar på tråden Vill inte kissa
  • vännen

Kissar han på dagis o hos mormor/farmor om ni är med ?

• Flickan och kråkan

Vad säger han själv?

Min yngsta vägrade att bajsa under cirka ett år i den åldern. Han var inte hård utan höll sig helt viljemässigt....oftast 7-10 dagar tills han bara inte kunde hålla emot längre. För honom var det en kontrollgrej. Att ha kontroll och göra som han ville istället för vad alla andra ville. 

Är det något din pojke tycker är läskigt t.ex.? Någor som hänt när han vrit på toaletten på förskolan exempelvis. Bajsar han på toaletten?  Kissar han på dagis med er föräldrar? Kissar han spontant hemma, säger han till eller måste ni gå med honom så att han kissar? 

• bubblish

Om vi är me spelar det ingen roll vart vi är. Då kissar han. Och hemma sköter han kissandet själv, antingen på pottan eller toaletten. Bajsar gör han däremot bara i blöjan. 

När jag frågar honom får jag inget svar mer än "jag vill inte!!"    

Det är väl inget stort problem det här, men det blir ju lite tråkigt för honom. Det blir ju tex inga längre uyflyckter med mormor och farmor som han älskar. 

• Alma1993

han kan ju inte hålla sig så länge så tillslut kissar han på sig

Svar på tråden Vill inte kissa