• Anonym (Undrar)

Oense vid förskolebyte, vad gäller?

Mitt ex och jag är separerade sen flera år,
    vårt barn är snart 4 år och har gått på sin nuvarande förskola sen hen var dryga året.
    Den nuvarande förskolan ligger 800 meter från mitt hem, där hen också är skriven.
    Barnet bor nästintill VV, diffar på några fler nätter hos mig.
    Mitt ex bor redan nu så att det tar en stund att köra för honom vid hämtning/lämning.

Nu har mitt ex köpt hus i en annan kommun, och vill att barnet skall börja i förskola där han ska bo.
    Jag har tidigare sagt att jag vill flytta till den kommunen, men ännu ej fått tag i ett bra boende.
    Mitt ex anser att barnet skall börja i förskolan där han bor efter sommaren och avser att ställa barnet ikö dit redan nu.

Har han rätt att agera på det här sättet?

• Svar på tråden Oense vid förskolebyte, vad gäller?
  • Anonym

Det är väl jättebra om du har för avsikt att flytta dit låter som han är ansvarstagande som tänker på att det tar tid att få plats

• Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2013-01-27 11:33:07 följande:
    HUr har ni vårdnaden?
    Gemensam.
    Anonym skrev 2013-01-27 11:28:45 följande:
    Det är väl jättebra om du har för avsikt att flytta dit låter som han är ansvarstagande som tänker på att det tar tid att få plats
    Absolut, men för honom verkar det vara något som vi har bestämt. Det har vi inte gjort, och dessutom kan det ta tid att få tag i boende i den kommunen.

• Anonym

Barnet kan (ska)om inte båda är överens) gå kvar på den förskola som gäller nu, det är folkbokföringsadressen som gäller. När du flyttar kan byte ske. Visst finns det de föräldrar som helt sonika byter, men då är de boendeförälder (dvs har den mesta dygnsvilan och banet är skrivna hos dem).

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2013-01-27 12:33:47 följande:
    Barnet kan (ska)om inte båda är överens) gå kvar på den förskola som gäller nu, det är folkbokföringsadressen som gäller. När du flyttar kan byte ske. Visst finns det de föräldrar som helt sonika byter, men då är de boendeförälder (dvs har den mesta dygnsvilan och banet är skrivna hos dem).
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-01-27 12:38:10 följande:
    Anonym skrev 2013-01-27 12:33:47 följande:
    Tack!
    Mitt mål är såklart att vi skall komma överens om ett upplägg som fungerar för oss båda, men
    nu vet jag i alla fall att jag inte måste gå med på ett byte som jag inte känner är bra.

• vetvadjagvill
    Anonym (Undrar) skrev 2013-01-27 12:39:19 följande:
    Tack!
    Mitt mål är såklart att vi skall komma överens om ett upplägg som fungerar för oss båda, men
    nu vet jag i alla fall att jag inte måste gå med på ett byte som jag inte känner är bra.

om du byter till en förskola som ligger närmare exet och ni har vvboende ås kan exet kräva folkbokföringen också eftersom han då bor närmast förskolan.  

Då får du mindre bostadbidag även om du fortfaranade har rätt att behålla hela barnbidraget. 

• vetvadjagvill
    Anonym (Undrar) skrev 2013-01-27 11:25:29 följande:
    Mitt ex och jag är separerade sen flera år,
    vårt barn är snart 4 år och har gått på sin nuvarande förskola sen hen var dryga året.
    Den nuvarande förskolan ligger 800 meter från mitt hem, där hen också är skriven.
    Barnet bor nästintill VV, diffar på några fler nätter hos mig.
    Mitt ex bor redan nu så att det tar en stund att köra för honom vid hämtning/lämning.

Nu har mitt ex köpt hus i en annan kommun, och vill att barnet skall börja i förskola där han ska bo.
    Jag har tidigare sagt att jag vill flytta till den kommunen, men ännu ej fått tag i ett bra boende.
    Mitt ex anser att barnet skall börja i förskolan där han bor efter sommaren och avser att ställa barnet ikö dit redan nu.

Har han rätt att agera på det här sättet?
    rätt och rätt.. han har ju rätt att ta upp vilka frågor han vill med dig.
    Sen om du instämmer är en annan sak.  
Svar på tråden Oense vid förskolebyte, vad gäller?