• Izzie91

Gnäller vid bröstet, ger upp!

Hej.
    Jag har en liten 3 månaders bebis som gnäller och släpper bröstet konstant. Han sover mycket och när han väl är vaken, så är han ledsen väldigt stor del av tiden. Allt det måste väl bero på att han inte blir mätt?
    Detta började förra veckan när jag var borta i några timmar, så vi hade barnvakt som matade honom med utpumpad bröstmjölk i flaska. Blir så fruktansvärt frustrerad! Vad ska jag göra? Överväger att ta till flaska med ersättning helt snart, för vet inte hur man ska kunna vara en glad och positiv mamma när man grämer sig inför varje amningstillfälle.
    Nu på kvällen så grät han, testade att amma, han skrek och grät, fortsatte att försöka få honom att äta, han skrek, tinade bröstmjölk i flaska och gav honom och han slukade allt utan att gnälla, så hungrig är han ju!

Just det! Måste tillägga att detta börjar mestadels efter att han haft sin middagslur, så runt 14 alltså. Morgonen och fm är han sig själv som han var för någon vecka sedan. Han har dessutom inte ökat så mycket i vikt som han gjort innan :/
    Är jag idiotisk om jag ger upp? För detta är verkligen inte roligt....

• Svar på tråden Gnäller vid bröstet, ger upp!
  • Tjolanta

Amma det du kan dagtid ge lite ersättning till kvällen det ska ju kännas bra för DIG! Du har ju trots allt ammat tre månader Kanske tycker att mjölken kommer för sakta när han fått flaskan?

• Izzie91
    Tjolanta skrev 2013-01-25 22:57:18 följande:
    Amma det du kan dagtid ge lite ersättning till kvällen det ska ju kännas bra för DIG! Du har ju trots allt ammat tre månader Kanske tycker att mjölken kommer för sakta när han fått flaskan?
    Kanske får börja öra det...jo, vet.. men alla i ens omgivning typ säger att man ska kämpa på.. men jag orkar inte med hans gnäll längre.
  • Tjolanta

äsch! Skit i andra runt omkring! Ungen måste ju bli mätt & mamman måste bli glad visst är bröstmjölk det bästa, men jag ser en massa fördelar i flaskmatning! Kör på!!

• Aileen Allannah

Åh, tänk så många trådar det finns om tremånadersbebisar som börjar strula vid amning! Det ÄR en strulperiod vid tre månader, det gnälls, skriks, bökas och bråkas och många som ammar ger upp och tar till ersättning, de som ger ersättning börjar med gröt, för man tror inte att bebisen blir mätt.

Det är en ökningsperiod kring 12 veckor, bebisen kan bli frustrerad över att mjölken inte kommer tillräckligt snabbt, den vill äta ofta, länge och intensivt, men bökar vid bröstet. Stå ut! Det kommer bli bättre!

• Izzie91
    Aileen Allannah skrev 2013-01-25 23:11:05 följande:
    Åh, tänk så många trådar det finns om tremånadersbebisar som börjar strula vid amning! Det ÄR en strulperiod vid tre månader, det gnälls, skriks, bökas och bråkas och många som ammar ger upp och tar till ersättning, de som ger ersättning börjar med gröt, för man tror inte att bebisen blir mätt.

Det är en ökningsperiod kring 12 veckor, bebisen kan bli frustrerad över att mjölken inte kommer tillräckligt snabbt, den vill äta ofta, länge och intensivt, men bökar vid bröstet. Stå ut! Det kommer bli bättre!
    okej :)) ovh hur länge varar det?
  • rödnos

Håller med Aileen Allannah. Det är en "fas" man får gå igenom.
    Jag pumpade för att få igång mer produktion och det hjälpte bra. Sen korrigerar ju bebisen tillgången genom att äta oftare etc.
    Ersättning är skräp, det ger man ju helst inte barn som inte medicinskt måste ha det.
    Du kan köpa nappar till flaskorna som imiterar bröstet.Medela har jättebra!
    Tro på dig själv är det viktigaste!

• Aileen Allannah
    Izzie91 skrev 2013-01-25 23:20:26 följande:
    okej :)) ovh hur länge varar det?
    Några veckor, om du menar fasen. Om du menar att öka mjölkproduktionen så ska det bara ta högst någon vecka innan bebisen fått ordning på det hela.
  • Izzie91
    rödnos skrev 2013-01-25 23:22:11 följande:
    Håller med Aileen Allannah. Det är en "fas" man får gå igenom.
    Jag pumpade för att få igång mer produktion och det hjälpte bra. Sen korrigerar ju bebisen tillgången genom att äta oftare etc.
    Ersättning är skräp, det ger man ju helst inte barn som inte medicinskt måste ha det.
    Du kan köpa nappar till flaskorna som imiterar bröstet.Medela har jättebra!
    Tro på dig själv är det viktigaste!
    Okej :))
    Ska försöka fortsätta iaf :)
    Behöver pepp ;D
  • MalinEddie
    Aileen Allannah skrev 2013-01-25 23:23:34 följande:
    Några veckor, om du menar fasen. Om du menar att öka mjölkproduktionen så ska det bara ta högst någon vecka innan bebisen fått ordning på det hela.
    Ja, det stämmar. Det är så mycket nya intryck i den åldern och de blir mer ofokuserade. Vad som fungerade för oss under den perioden var att amma i ett rum med dämpat ljus, inga ljud. Det dröjde nån vecka/ett par veckor innan allt var som vanligt igen.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Aileen Allannah
    Izzie91 skrev 2013-01-25 23:27:26 följande:
    Okej :))
    Ska försöka fortsätta iaf :)
    Behöver pepp ;D
    Precis som MalinEddie skriver så kan det hjälpa att amma i ett rum som är fritt från störande intryck, många behöver lägga en sjal över bebisens huvud när man ammar, så det inte finns så mycket annat att titta på och störas av. Och om du vill fortsätta amma så tro på att du kan, det går, och ni klarar det, tillsammans!
Svar på tråden Gnäller vid bröstet, ger upp!