• Freja03

Nar ska man byta fran babyskydd till bakatvand bilstol

Hej,

Vi har precis kopt bilbarnstol till sonen, en britax. Funderar nu pa nar han ska byta till den fran babyskyddet (maxicozy). Det star 9 manader / 9kg. Sonen ar strax over 7 manader, vager nastan 9kg och har suttit sedan han var 6 manader och ar stabil. Han far fortfarande plats i babyskyddet men forsoker satta sig upp. Oftast kor vi korta strackor i stan, men ska kora 3.5h nasta vecka. Jag hoppas att han kommer sova den mesta tiden. Vad ar bast att anvanda? 

• Svar på tråden Nar ska man byta fran babyskydd till bakatvand bilstol
  • The Fugly

Så fort de kan sitta själva så byt nu direkt. 

Ever stop to think, and forget to start again?
  • The Fugly

Som sagt, när barnet kan sitta själv.
    www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp

Ts, du kan kontakta Robert Bell på sakerhetsbutiken.se. så bekräftar han att det är barnets förmåga att sitta själv som avgör och inte ålder eller vikt. Robert Bell har en gedigen bakgrund i barnsäkerhet som en av grundarna för Akta (numera AktaGraco) och Britax. DUkan nå honom via formulär på hemsidan eller [email protected]. Han var mycket hjälpsam när vi kontaktade honom med våra frågor inför byte till bilbarnstol och montering.

Ever stop to think, and forget to start again?
  • Freja03

Tack for svaren. Nya stolen har blivit inmonterad nu. Bara att hoppas pa att han kan sova sittandes!

• strojes
    Freja03 skrev 2013-01-26 17:17:18 följande:
    Tack for svaren. Nya stolen har blivit inmonterad nu. Bara att hoppas pa att han kan sova sittandes!
    Rulla en liten handduk och lägg runt nacken eller köp en nackkudde så får huvudet lite stöd om han somnar.
  • Something01

Ja undrar oxå när man sak byta. Min dotter är snart 5½ månad, sitter stadigt. Kan man byta då? Läste att en bilbarnstol är säkrare än babyskydd. Förra barnet var 6 månader när vi bytte å hon var ändå lika stor då som mina andra dotter är nu.

• hannis

Ja man kan byta när de sitter stadigt oavsett om de är 5, 7 eller 9 månader.

• strojes
    Something01 skrev 2013-01-27 08:56:03 följande:
    Ja undrar oxå när man sak byta. Min dotter är snart 5½ månad, sitter stadigt. Kan man byta då? Läste att en bilbarnstol är säkrare än babyskydd. Förra barnet var 6 månader när vi bytte å hon var ändå lika stor då som mina andra dotter är nu.
    Så länge barnet klarar den lägre viktgränsen för bilbarnstolen (det finns vissa stolar som har en lägre viktgräns tror jag).
  • stor grön drake

Faktiskt har inte vikten med det att göra utan det handlar om ifall selen passar eller inte. Dvs kan ett 7 kilo barn åka tryggt i en stol från 9 kilo bara selen sitter rätt. För att få gränsen 0 kilo måste spädbarnstestdockan sitta bra i selen.

strojes skrev 2013-01-27 14:59:12 följande:
    Så länge barnet klarar den lägre viktgränsen för bilbarnstolen (det finns vissa stolar som har en lägre viktgräns tror jag).

• Something01

Ja försökte kolla på stolen å läsa i instruktionsboken men hittade ingen vikt gräns stod bara frå ca 5.mån- 6 år.

Svar på tråden Nar ska man byta fran babyskydd till bakatvand bilstol