Flytta från Göteborg till pytteort med 9000 invånare?
Hej!
Bakgrund: Vi bor i centrala Göteborg, o levde storstadslivet med allt vad det innebär. Vi fick barn 2010 och livet har givetvis ändrats sedan dess. Vi är inbitna storstadsmänniskor men stress, höga bokostnader, skatter, heltidsjobb etc. håller på att få oss att gå på knäna. Vi är aldrigt ute på stan och utnyttjar vad GBG har att erbjuda förutom sportmässigt, då vi aldrig har några pengar elr barnvakt elr ork för den delen. Vi har ingen släkt nära här som kan avlasta och hjälpa. Vår stress börjar påverka vårt förhållande, och jag ser att vårt barn också känner av detta, när vi är hos mina föräldrar brukar hen säga att hen inte vill åka tillbaka till lägenheten.
Vi är båda två utbildade inom attraktiva yrken och har bra kompetens. Nu funderar vi efter mycket om och men och (är nog rätt förvånade båda två att vi kommit till den här punkten) att flytta till den lilla ort där mina föräldrar bor. Där skulle vi kunna sänka våra fasta kostnader, köpa ett hus, få avlastning, vårt barn skulle få lugnare och gladare föräldrar, lugn och trygg uppväxt etc. Nära till lekkompisar, en trädgård att springa på etc.
Nu till min fråga: är det någon här som gjort ett så drastiskt flytt? Hur ser ert sociala umgänge ut? Intressen? Saknar ni storstan?
Vi har ett par vänner kvar i närliggande stad och vi är sociala av oss så jag tror att vi kommer hitta folk att umgås med (förhoppningsvis).
Hur har det gått för er som flyttat "tillbaka" - trivs ni?
Alla tankar o funderingar tas tacksamt emot :)